Gå videre til innhold

Kraftig økning i ulovlig TV

Antallet nordmenn som sier de strømmer eller laster ned ulovlig innhold har økt kraftig. I 2023 svarte 22 % de hadde gjort dette, mot 14 % i 2021. Økningen er størst blant unge mellom 15 og 24.

Pirat-TV har økt i Norge, og er på sitt høyeste nivå noensinne: 22 % svarer at de har strømmet eller lastet ned film eller TV-sendinger ulovlig i en Mediavision-undersøkelse i 2023. Dette utgjør nesten 900 000 nordmenn mellom 15 og 74, og er en kraftig vekst siden 2021 – da svarte 14 % det samme.

"Norge har snart tatt igjen Sverige som det landet i Norden der ulovlig TV-seeing og strømming er mest utbredt. Økningen er aller kraftigst blant unge: Av dem mellom 15 og 24 sier 51 % at de har sett ulovlig innhold i 2023, mot 38 % i 2022", sier Jon Espen Nergård, styreleder i Nordic Content Protection og teknisk direktør i underholdningsleverandøren Allente.

"Samtidig øker problemet i hele Norden: 4,4 millioner mennesker i de nordiske landene mellom 15 og 74 sier de ser piratsendinger, dette er en økning på 1 million det siste året", fortsetter Nergård.

Undersøkelsen viser at over 250 000 norske husholdninger har IPTV. Dette er abonnement på ulovlig innhold som organiserte kriminelle stjeler og videreselger på nettsider som gir inntrykk av å være legale.

"Mange som aldri ville funnet på å kjøpe andre stjålne varer, tenker ikke på dette som så alvorlig, siden innholdet ikke er fysisk. Dyrere TV-abonnement og økte levekostnader gjør også at noen ser dette som eneste mulighet til å se matchene med favorittlaget eller «it»-serien. Tyveri er imidlertid tyveri, like mye for TV-innhold som fysiske produkter, og det er ingen unnskyldning at man synes noe er dyrt", sier Nergård.

"Abonnerer du på stjålet innhold bidrar du til at samfunnet mister arbeidsplasser og skatteinntekter. Pengene dine går til organiserte kriminelle. På sikt vil inntektene TV-produsentene mister gjøre at tilbudet blir dårligere. Du gjør det også dyrere for alle de som velger å se lovlig", fortsetter Nergård.

Ber om økt fokus fra myndighetene

Han understreker at det ikke er snakk om Robin Hood-virksomhet som gjør at kriminelle selger TV-innhold rimeligere enn de rettmessige innehaverne:

"Det er lett å selge TV billig når man faktisk har stjålet innholdet. Organiserte kriminelle står ofte bak IPTV, og vi har sett eksempler på at de presser enkeltpersoner for å få tilgang til innhold de ikke har rettigheter til. Dette er altså ikke Robin Hood-virksomhet, det er kriminalitet", understreker Nergård.

Han avslutter med å be myndighetene komme på banen, både når det gjelder oppfølging av lovbrudd, og for å se om straffelovgivningen er oppdatert og streng nok på dette området.

"Dette handler til syvende og sist om menneskers levebrød, yrker og arbeidsplasser. Det er viktig å respektere rettighetshaveres rett til å tjene penger på sitt kreative arbeid, sin produksjon og sine investeringer. Vi jobber for å bygge forståelse for at hvert sendte minutt koster penger for dem som bruker ressurser på å produsere og distribuere TV-sendingene som folk er så glade i. Vi ber myndighetene om å støtte opp om dette, slik at terskelen blir høyere for både å stjele innhold, og å abonnere på stjålet innhold", avslutter Jon Espen Nergård i Allente.

Allente er en nordisk TV-distributør som tilbyr TV-løsninger av høy kvalitet via både satellitt og bredbånd til over en million kunder i Norge, Sverige, Danmark og Finland. Selskapet ble grunnlagt i mai 2020 etter en sammenslåing av Canal Digital og Viasat Consumer. Allente har hovedkontor i Stockholm og Oslo, administrerende direktør er Jonas Gustafsson. Selskapet eies 50/50 av Telenor Group og Viaplay Group.

Pressekontakt Kommunikasjonsdirektør +46736992665

Allente er en nordisk underholdnings-distributør som tilbyr TV- og streamingløsninger av høy kvalitet via satellitt og bredbånd til en million kunder i Norge, Sverige, Danmark og Finland. Selskapet ble grunnlagt i mai 2020 etter en sammenslåing av Canal Digital og Viasat Consumer. Allente har hovedkontor i Stockholm og Oslo, fungerende administrerende direktør er Mahmoud Mustapha. Selskapet eies 50/50 av Telenor Group og Viaplay Group.

Snarøyveien 30
1331 Fornebu