Masterstudent Kristina Haugland har vært tilknyttet BIORAS_SHRIMP prosjektet (Foto: Atle Foss/Akvaplan-niva)

Oppdrett av varmtvannsreker i Norge?

I BlueBio-prosjektet “Improvement and innovation of a BIO-secure Recirculating Aquaculture System for SHRIMP and additional biomass circular production (BIORAS_SHRIMP)”, har masterstudent Kristina Haugland forsvart sin oppgave med toppkarakter. Kristina har vært veiledet av Albert Imsland og Atle Foss fra Akvaplan-niva, som er partner i BIORAS_SHRIMP. I studien har hun undersøkt hvordan reke-tetthet påvirker veksthastighet og overlevelse hos arten Litopenaeus vannamei (Whiteleg shrimp) i et resirkulerende akvakultursystem (RAS). Tittelen på avhandlingen hennes er: "Pacific white shrimp (Litopenaeus vannamei) cultured in recirculating aquaculture systems (RAS). Effects of density on growth, mortality, and welfare."

Kongereke, på engelsk Whiteleg shrimp (Litopenaeus vannamei) (Foto: Atle Foss/Akvaplan-niva).

Prosjektet, som er finansiert av Era-Net Cofund under H2020, er et samarbeid mellom 10 forskningsinstitutter og selskaper fra Norge, Italia, Malta og India. Partnerne er: University of Salento (project coordinator), NIBIO, AquaBioTech Group, University of Pisa, Biotechna, Dir. Aquaculture (Malta), BioSyntex, Kerala University of Fisheries and Ocean Studies (KUFOS), OPHealth og Akvaplan-niva.

For mer info, se video som presenterer prosjektet: https://www.mynewsdesk.com/no/...

Project page: BIORAS_SHRIMP – Improvement and innovation of a bio-secure Recirculating Aquaculture System for circular production of SHRIMP and additional biomass (bioras-shrimp.eu)

Atle Foss

Seniorforsker Akvakultur Innovasjon +47 45 03 56 57