Melissa B. Cross, VP Americas, Aize

Aize utvider til USA

OSLO/HOUSTON 01.11.22:

Akers teknologisatsing Aize åpner kontor i Houston, Texas, og etablerer med det sin første base utenfor Europa.

Aize lager programvare som setter fart på industriens digitale omstilling, og leverer en arbeidsflate som lar brukerne se, navigere og samarbeide i digitale versjoner av installasjonene de kontrollerer. Selskapet effektiviserer prosjektering og drift ved store anlegg og fasiliteter, i første omgang innenfor energibransjen.

– Vi opplever økende interesse fra våre amerikanske kunder og dette grepet er en styrking av satsingen i Nord- og Sør-Amerika. Vi utvikler produktet vårt i tett samarbeid med partnerne våre i energibransjen, og derfor er det viktig for oss å være der de er. Nå skal vi ha føtter på bakken i Houston og videreutvikle oss i markedet i USA, Canada og Mexicogulfen, sier kommersiell direktør i Aize, Anders Brun.

Aize er en skybasert tjeneste som samler all tilgjengelig intern- og tredjepartsdata i en arbeidsflate som lar brukerne søke, visualisere, navigere og samhandle i digitale versjoner av anleggene i sanntid. Aize jobber med å danne grunnlaget for økt effektivitet og kostnadskontroll i drift, og forenkler samarbeid mellom alle involverte.

Til å lede det nye kontoret har Aize ansatt Melissa B. Cross som VP Americas. Cross har lang erfaring fra ulike lederroller i energi- og ingeniørbransjen.

– Aize har allerede suksess med å levere verdi i drift, og det selskapet kan tilby med sin innovative tilnærming til både markedet og forskning og utvikling er veldig attraktivt. Jeg er stolt over å bli med Aize på denne reisen, og gleder meg til å bidra til at vi kan levere ytterligere verdi til våre partnere og kunder, sier Cross.

Industriens nye arbeidsverktøy

I løpet av det siste året har Aize økt antall ansatte fra rundt 80 til 220, og planlegger nå å rekruttere til den amerikanske satsingen.

Selskapet jobber tett med flere av verdens ledende energiselskaper, og Houston-kontoret vil også spille en sentral rolle i å styrke det langvarige partnerskapet med Aker Solutions i regionen.

I april inngikk Aize en strategisk samarbeidsavtale med Aker BP om å utvikle programvare for å effektivisere drift, barrierestyring og vedlikehold.

I samarbeid med Aker Solutions, Aker BP og Cognite, skal Aize levere programvare som skal sørge for betydelige besparelser i den kommende NOAKA-utbyggingen på norsk sokkel.

For ytterligere spørsmål, vennligst ta kontakt med:

Mads Gudim Burheim, mads.burheim@aize.io

Categories

Aize ble etablert i 2020 med et mål om å sette fart på digitaliseringen i industrien, både innen prosjektgjennomføring og drift. Aize leverer en arbeidsflate som lar brukerne se, navigere og samarbeide i digitale versjoner av installasjonene de kontrollerer. Aize utvikles av og for domeneeksperter, tuftet på 30 år med programvareerfaring og 180 år med industrihistorie som en del av Aker-gruppen. Selskapet har kontorer i Norge, Storbritannia og USA. For mer informasjon, besøk https://www.aize.io