Ine Dolve, Aker BP og Jarle Skrebergene, Aize.

Aize inngår strategisk samarbeidsavtale med Aker BP – skal utvikle digital tvilling for drift

OSLO 07.04.2022 - Aize og Aker BP har signert en strategisk samarbeidsavtale om å utvikle og implementere Aizes programvare for å effektivisere drift, barrierestyring og vedlikehold.

Aize er et programvareprodukt som vil gi Aker BP tilgang på en skybasert arbeidsflate for å visualisere og samhandle på selskapets installasjoner i ett enkelt verktøy, samt anledning til å søke og navigere gjennom relevant og pålitelig data i sanntid.

«Det er en glede å annonsere at vi har inngått denne strategiske samarbeidsavtalen. Aizes programvare gir oss en digital samhandlingsarena som lar oss jobbe bedre sammen i organisasjonen, med enklere tilgang til data. Sammen med Aize og Cognite vil Aker BP fortsette å bygge på investeringene og læringene fra vår digitaliseringsreise, og utvikle en digital tvilling for drift,» sier Ine Dolve, direktør for drift og feltutvikling i Aker BP.

Aize vil bli brukt både for prosjektgjennomføring, og for å øke effektivitet og kostnadskontroll i drift. I samarbeidets første fase vil partene samarbeide om å forbedre tilstandsbasert vedlikehold og barrierestyring av både eksisterende og nye felt gjennom Aize.

«Dette vil danne grunnlaget for fremtidens operasjonsmodell i Aker BP, der vi ønsker å drifte enda mer effektivt. Denne avtalen betyr at vi setter ytterligere fart på de viktige digitaliseringstiltakene vi allerede er i gang med,» sier Dolve.

Som del av avtalen vil Aizes domeneeksperter jobbe tett med Aker BPs fagfolk, slik at Aize kan nå sin ambisjon om å bli en ledende programvareleverandør i en kompleks industri. Begge selskaper er også enige om at målet må være å utvikle et produkt som kan utnyttes av flere selskaper og industrier.

«Vi har hatt et strålende forhold til Aker BP helt siden Aize ble født. Aker BPs evne til å balansere fremtidsrettet og visjonær tenkning med det pragmatiske og praktiske har alltid imponert meg. Vi håper dette er starten på et langsiktig partnerskap der Aize, i samarbeid med Cognite, kan bidra til å opprettholde Aker BPs posisjon som et foregangsselskap innen digitalisering og effektiv drift, og i forlengelsen av samarbeidet ikke bare innen olje og gass,» sier Aize-CEO Jarle Skrebergene og legger til:

«Vi har testet Aizes potensial gjennom pilotprosjekter med noen av de største energiselskapene i verden, vi gjør store fremskritt i arbeidet med å heldigitalisere prosjektgjennomføring via NOA Fulla-prosjektet, og vi befester partnerskapene våre i fornybarsektoren. Sammen med avtalen med Aker BP danner dette grunnlaget for å lage programvare som vil forvandle hvordan folk jobber i energisektoren.»

For ytterligere spørsmål, vennligst ta kontakt med:

Aize: Håkon Høgetveit, haakon.hoegetveit@aize.io

Aker BP: Ole-Johan Faret, ole-johan.faret@akerbp.com

Om Aize: Aize ble etablert i 2020 med en målsetning om å revolusjonere kapitalintensiv prosjektgjennomføring og drift gjennom heldigitaliserte verdikjeder. Aize utvikler en arbeidsflate som lar brukerne se, navigere og samarbeide i digitale versjoner av installasjonene de kontrollerer. Aize utvikles av og for domeneeksperter, tuftet på 30 år med programvareerfaring og 180 år med industrihistorie som en del av Aker-gruppen. Selskapet har kontorer i Norge og UK. For mer informasjon, besøk https://www.aize.io