Fem tips for å få til et bra hybridarbeid

Fem tips for å få til et bra hybridarbeid

Hybridarbeid høres så enkelt og fantastisk ut. Friheten til å kunne jobbe en dag på kontoret, en dag hjemme, en dag på farten, eller hvorfor ikke en dag på hytta? Det gir muligheter til å ta en spasertur i lunsjen, men det krever også disiplin og ansvar fra både ansatte og arbeidsgivere. Her er noen tips for å legge til rette for den nye måten å jobbe på:

Velvære - Helse og velvære er det viktigste vi har. Derfor bør ergonomi være et forebyggende tiltak, noe vi tenker på før smertene kommer. Vi er alle forskjellige. La de ansatte velge de ergonomiske produktene som passer for hver enkelt, og i det designet som gir harmoni på hjemmekontoret og kontoret.

• Den beste arbeidsstillingen er variasjon, sier Hilde Skifjeld, markedssjef i ACCO Brands. For eksempel kan en sitteball og en ståmatte være gode supplement til kontorstolen. Nå er det også på tide å sitte godt på hjemmekontoret, så invester i en sittepute og ryggstøtte og legg dem på kjøkkenstolen, og du har en komfortabel kontorstol hjemme. Et sammenleggbart laptopstativ hever enkelt laptopen til riktig synshøyde.

Sikkerhet - Når vi jobber på flere forskjellige steder, må du ikke glemme sikkerheten. I dag jobber vi ekstremt mye i skyen, digitalt og mobilt. Bedrifter må sørge for at Wi-Fi-tilkoblinger og andre tilkoblinger er sikre. Det er en ting å sitte på hjemmekontoret, en helt annen ting å sitte på en kafe, et tog eller fly. Du vet aldri hvem som sitter ved siden av deg, så et skjermfilter er alltid en god idé, slik at naboen din ikke ser hva som er på skjermen. En kabellås for PC er også smart, da kan ingen stjele PC-en din hvis du har forlatt plassen din.

Office-in-a-bag - Det skal være enkelt å flytte mellom ulike arbeidsområder. Office-in-a-bag betyr at du har en veske som er ditt eget "kontor". Der har du alle tingene du trenger for å jobbe. PC, tastatur, hodetelefoner, mus, laptopstativ og andre ting du bruker. Når du er ferdig for dagen, kan alt pakkes ned i vesken og kontoret er stengt.

Kommunikasjon - Det er fornuftig å ha en klar arbeids- og tidsplan. Når vi vet hva som forventes av oss, faller stress og ytelsen blir bedre. Når informasjon skal formidles kan det gjøres på flere måter. En ide kan være en whitboardtavle på kontoret og skriv ned korte meldinger slik at alle som kommer dit vet om noe spesielt har skjedd. Oversiktlig og enkelt.

Kontoret - Mange ansatte går til kontoret for den sosiale delen. Vi anbefaler å opprette forskjellige typer arbeidsstasjoner på kontoret. Åpent kontorlandskap hvor alle sitter og jobber hver for seg, men likevel sammen. Møterom for diskusjoner. Stillerom hvor du kan sitte for deg selv og konsentrere deg. Og ikke glem det viktigste av alt - et pauseområde. Undervurder aldri en kaffepause, i de spontane samtalene blir de beste ideene født. Sett også opp luftrensere for en bedre inneluft. Dette skaper renere luft og et bedre arbeidsmiljø, noe som gir økt produktivitet for de ansatte.

Fotnote: Hybridarbeid innebærer å jobbe fra forskjellige steder i en uke eller periode. Det kan være hjemmefra, fra kontoret eller fra en kafé.