SOFT-vasene lanseres i tre størrelser: 11, 18 og 21 cm.

Nyheter fra Porsgrund Porselen: Vakre, håndlagde vaser med reaktiv glasur.

Denne vinteren lanseres SOFT: En kolleksjon håndlagde vaser i porselen. Vasene er formgitt av Porsgrund Porselænsfabriks designteam. De delikate vasene med myke former og behagelige fargetoner skaper det perfekte rom for sesongens blomster og grener.

Myke former og tidløst design

SOFT-kolleksjonen er formgitt av Porsgrunds designere Erik Lindberg, Karianne E. Tønnessen og Cathrine Kirkerud. Ønsket var å skape elegante, men funksjonelle vaser.

-Vi ville lage en vasekolleksjon som dekket flere behov, forteller Cathrine. Derfor landet vi på en høy vase til langstilkede snittblomster, en lavere til tulipaner, midjebuketter og lignende og til slutt en minivase til markblomster eller andre små vekster.

Vasene har fått myke og runde former som gir dem et tidløst preg. De enkle, men vakre formene gjør at de passer inn i mange hjem, interiørstiler og trender. Vasene vil også fint la seg kombinere med andre pyntegjenstander man måtte ha hjemme.

-Vårt mål er alltid å skape produkter som kan vare i generasjoner, både fordi designet tåler tidens tann, men også fordi vi vektlegger kvalitet i materialvalg og produksjon, forteller Cathrine.

Innovativ glasur gir spennende fargespill

Vasene er håndlaget i porselen og deretter behandlet med en reaktiv glasur. I motsetning til en tradisjonell glasur som fungerer som en gjennomsiktig forsegling vil reaktive glasurer sette sitt preg på godset. Vasene behandles først med to glasurer. Under brenneprosessen oppstår det en kjemisk reaksjon mellom glasurene som gir ulike fargesjatteringer. Den kjemiske reaksjonen gir dermed hver vase et spennende og unikt fargespill som gjør den litt annerledes enn den neste. For SOFT-vasene er fargespillet i delikate beige- og gråtoner.

-Da vasene er laget for hånd og har en reaktiv glasur, er ingen av dem helt like. Dette gir nyhetene et unikt og spennende uttrykk, forteller produktsjef i Porsgrunds Porselænsfabrik Gyri Wahl.

Flotte gaveartikler

SOFT-vasene er elegante og dekorative med et tidløst og klassisk uttrykk. De vil kunne passe inn i de fleste hjem og interiørstiler, og er derfor flotte gaveartikler til for eksempel brudepar. Vasene er vakre sammen og med blomster i, men også fine dekorelementer i seg selv. Kolleksjonen blir tilgjengelig i februar i tide til vårens vakre vekster, men vil kunne passe enhver sesong med sine myke former og delikate fargetoner i grått og beige.

Leveres i et begrenset antall

Vasene kommer i tre forskjellige størrelser 11 cm – 18 cm – 21cm. De leveres i et begrenset antall, og vil bli tilgjengelig på porsgrund.com, Porsgrund Porselænsfabriks utsalg i Porsgrunn og Ålesund, i Christiania Glasmagasins nettbutikk og fysiske butikker, samt i enkelte frittstående butikker.

På lager fra midten av februar 2023:

SOFT VASE 11 CM Art.nr: 1225183 299,-

SOFT VASE 18 CM Art.nr: 1225184 799,-

SOFT VASE 21 CM Art.nr: 1225185 999,-

Julie Bie

Markedsfører for Porsgrund Porselen Markedsføring og innholdsproduksjon 94033343