Lun atmosfære i lounge-området på Norges Varemesse

"Glassregn" bestående av 120 munnblåste lamper fra Hadeland Glassverk

120 munnblåste glasskulelamper fra Hadeland Glassverk til Norges Varemesse

Krook & Tjäder Arkitekter i Oslo vant konkurransen om å utvikle det nye lounge området og konferanse lokalene på Norges Varemesse. Krook & Tjäder ble valgt på grunnlag av konsept og at det i hovedsak var basert på Norsk design og Norsk produksjon.

En av utfordringene med prosjektet var å gjøre det store rommet lunt og behagelig. Krook & Tjäder løste dette ved å fylle det store rommet med de store 4014 arkivlampene fra Hadeland Glassverk som et «glassregn». Installasjonen består av 120 munnblåste og håndslipte kuler fra Hadeland Glassverk i fire ulike farger og størrelser. Fargene i lampene ble valgt på grunnlag av bedrifter som stiller ut i Norges Varemesse og som har virksomhet innen industri, på havet, kyst, skog. Med utgangspunkt i Krook & Tjäder sin skisse, tegnet Hadeland Glassverk installasjonen og utviklet spesialoppheng.

Hadeland Glassverk både designer og leverer belysning og utsmykning til store prosjekt

Fra 1930 til 60-tallet var Hadeland Glassverk en av Norges største leverandører av belysning, med leveranser til mange offentlige- og private bygg i Norge og utlandet. Dette tradisjonen ivaretas nå ved å fortsette å produsere belysning for blant annet hoteller, restauranter, offentlige bygg og private boliger den dag i dag.

Hadeland Glassverk har designet og/eller levert glassprodukter til blant annet:

• ​Lysekronen i Den Norske Opera & Ballett: 7 meter bred, 8,5 tonn og 5800 krystallglass. Samarbeid: Snøhetta
  • Lysekronen i H&Ms Flagship Store: 201 kuler som strekker seg over 5 etasjer (26 meter). Samarbeid: Zenisk
  • 87 lysekroner og lampetter til The Kennedy Center i Washington DC.
  • Krystallkronene i salongen og spisesalen i Det Kongelige Slott (1953 og -63). Designer Jonas Hidle
  • Reproduksjon av plafond og krystallkuler til Amerikalinjen.

Øvrig informasjon om opphenget til Norges Varemesse

• Interiørarkitekt Krook & Tjäder: Carola Edwardsen og Erica Lund Gerell
  • Prosjektleder Hadeland Glassverk: Jan Erik Sørumshagen
  • Produkt: Arkivmodell 4014 - 200mm, 300mm, 400mm og 500mm