Kunstglass! Skulpturelle vaser og skåler i herlige pastellfarger, designet av Celine Syverud.

Celine x Hadeland Glassverk - et fargerikt designsamarbeid

Designsamarbeid

I samarbeid med Hadeland Glassverks erfarne glassblåsere og designsjef Maud Gjeruldsen Bugge har designer Celine Stene Syverud utviklet en serie fargerike, formfulle og unike glasobjekter.

"Kolleksjonen bærer preg av myke, organiske og konseptuelle former, i samspill med lekne pastellfarger og spiralmønster i ulike kombinasjoner og nyanser. Jeg har hatt et ønske om å gå utover kun det funksjonelle og praktiske aspektet ved design, og heller skape objekter som kan fungere som skulpturelle elementer i seg selv, uten å behøve sin praktiske funksjon for å ha verdi", sier Celine.

Hvordan har det vært å jobbe med Hadeland Glassverk og glass som materiale?

"Det har vært en veldig lærerik og spennende prosess å få arbeide med glass som materiale og de flinke glassblåserne på Hadeland Glassverk. De har gitt meg fritt spillerom til å utforske og eksperimentere med nye funksjoner, uttrykk, ideer, prosesser, håndverk og teknikker, på en mer langsom og bevisst måte. Glass krever mye tålmodighet og kunnskap, og gjenspeiler verdien av tid og menneskelig tilstedeværelse gjennom hele produksjonen som det står stor respekt av".

"Hadeland Glassverk sitt rike fargebibliotek har vært en katalysator for dette prosjektet, hvor valg av farger har vært helt sentralt for utviklingen av produktene. Det har vært mange runder med utprøving og testing for å finne de riktige fargekombinasjonene og nyansene, noe som også er gjenspeilt i sluttresultatet. Det å få arbeide med et så stort fargespekter har vært en stor inspirasjon i seg selv, og ført til mange kreative ideer underveis", forteller Celine.

Inspirert av Japan

"I Japan oversettes ordet ‘mono’ til engelsk som objekt eller produkt. Men omfatter et mye bredere konsept som beskriver det forholdet man har til ting i stedet for å bare eie dem. Denne tilnærmingen prøver jeg å ha med meg i alt jeg lager, og mitt håp er at de som kjøper noe fra denne kolleksjonen får en god følelse av å ha det hjemme og at det ikke bare er enda et objekt som tar opp plass i livet til folk", utdyper Celine.

Produktene har fått ulike japanske navn, da Celine er veldig fasinert og inspirert av det japanske universet og tilnærming til design og håndverk. Alle navnene i kolleksjonen har en spesiell betydning.

Kumi Vase - “forever beautiful.” Sirklete mønster som gir assosiasjoner til evigheten.

Pris 7900 kr.

Mari Skål - “rebellion.” Sirklet mønster som gir assosiasjoner til kraft og det å være rebell eller kaos i det kosmiske.

Pris fra 5900 kr.

Vasene er tilgjengelige på hadeland.com samt på Hadeland Glassverk.

Ved spørsmål ta kontakt med markedssjef sofia.sandblom@hadeland-glassverk.no