Skap en lun og skulpturell atmosfære med vårens lekre nyheter!

Bordlamper er vårens munnblåste nyheter fra Hadeland Glassverk!

Har du også falt pladask for de munnblåste lampene fra Hadeland Glassverk? Belysningssatsningen har tatt markedet med storm, og Hadeland Glassverk ønsker nå å utvide lampekolleksjonene ytterligere. Vårens nyheter er nemlig bordlamper!

Gjenbruk av former

I tillegg til at lampekolleksjonene Krystallkule og Arkiv skapte stor interesse og salg både i det private- og offentlige markedet i 2019, ble kolleksjonene også nominert til Bo Bedres Designpris og Norsk Lyspris. Etterspørselen etter å utvide de eksisterende lampekolleksjonene har økt, og derfor lanseres nå bordlamper av Krystallkule- og Arkiv-kolleksjonene. Designerne av Arkivlampene fra midten av 1900-tallet er Jonas Hidle og Arnulf Bjørshol, og designer av Krystallkulene er designsjef Maud Gj. Bugge.

"Bordlampene hedrer klassikerne i et nytt og moderne utrykk. Valg av arkivkuppel er tatt ut fra kurvaturen i glasset og hvordan ulike lyspærer skaper effekter i overflaten når man beveger seg rundt lampen"

- Industridesigner Anders Holmedal

Lunt og skulpturelt

Krystallkule-mønstrene Optikk og Finn kan nå fås kjøpt som bordlamper i fargene blågrønn, kakao og røkgrå med sort, dimbar sokkel. Mønstrene i disse to kulene kaster et nærmest magisk gjenskinn på bordet. De kjente Arkiv-modellene 4218 og 4280 fås også kjøpt som bordlamper i fargene røkgrå, kakao, hvit og stålblå. Nydelige bordlamper som skaper en lun atmosfære i vintermørket, i tillegg til å tilføre en skulpturell stemning ved lysere tider.

Norsk håndverk og samme produksjonsteknikk gjennom 250 år

Hadeland Glassverk benytter samme produksjonsteknikk i dag som for 250 år siden, og opptil 10 håndverkere setter sitt preg på lampen før den er klar. Hele produksjonen foregår på Glassverket. Glassmassen med en temperatur på over 1000 grader, munnblåses ned i en hånddreid treform, og for å unngå at formen brenner opp under glassblåsingen legges den i vann flere uker før bruk. Når glassblåseren er fornøyd med arbeidet, legges lampen til avkjøling i alt fra fire timer til flere dager. Når lampen er avkjølt må den kaldsprenges til riktig form av glassliperne og deretter nøye grov- og finslipes etter designerens skisser, før kantene poleres og lampen ferdigstilles.

"Med 4218 ønsket jeg å lage en lampe som skiller seg ut blant andre former og størrelser, den er like pen på gulvet som på bordet. Glasset er blåst tykt med polerte flater for å fremheve kvaliteten i håndarbeidet."

- Industridesigner Anders Holmedal