Engcon levert draaikantelstukken voor 's werelds grootste spingraafmachine ‘Big Foot’– De Euromach R145

Persbericht -

Met een gewicht van 17 ton en een oersterke motor met 255 pk behoort de Euromach R145 tot 's werelds grootste spingraafmachines. Om hem nog efficiënter te maken wordt de machinenu uitgerust met een Engcon draaikantelstuk.

"Het is geweldig dat we draaikantelstukken kunnen leveren voor 's werelds grootste spingraafmachine", zegt Peter Högberg, Sales Manager bij Engcon International.

Het Italiaanse bedrijf Euromach produceert spingraafmachines in de gewichtsklasse van 1,5 tot en met 17 ton. Deze zijn speciaal ontwikkeld om te kunnen klimmen in sterk hellend terrein, waar gewone wiel- en rupsgravers niet kunnen komen.

De samenwerking met Euromach is tot stand gekomen via Engcon’s Italiaanse wederverkoper Spektra:

"Samen met Spektra‘s Head of Sales Antonio Stucci hebben we een EC219 draaikantelstuk gespecificeerd dat perfect bij deze machine past", vervolgt Peter Högberg.

Een sterke klimmer met een reeks handige functies
De Euromach R145 (ook wel Big Foot genoemd) heeft vier hydraulische met wielen uitgeruste "poten" die onafhankelijk van elkaar kunnen worden ingetrokken en uitgeschoven, zowel in lengte- als in zijwaartse richting. Dit geeft een werkbreedte van 2430 tot 4740 mm en een lengte van 5900 tot 6700 mm. De Big Foot is dus een sterke klimmer, die ondanks zijn gewicht op plaatsen kan ingezetwaar maar weinig andere voertuigen kunnen komen.

Als de machine niet op de wielen stil kan blijven staan, kunnen extra klauwen worden uitgevouwen, waardoor de Big Foot zich op hellingen kan vastzetten. Op moeilijk bereikbare plaatsen, bijvoorbeeld diep in een ravijn, is het vaak lastigde machine nog verder te positioneren. Dan komt het draaikantelstuk van Engcon goed van pas. Deze werkt namelijk als een verlengd polsgewricht voorde graafmachine waardoor de Big Foot gemakkelijktot de gewenste positie draaien en kantelen.

"Dit is was exact de wens van Euromach; met ons draaikantelstuk kan de machinist alle denkbare bewerkingen vanaf dezelfde positie uitvoeren. Zo wordt, zodat 's werelds grootste spingraafmachine nog efficiënter en flexibeler", aldus Peter Högberg.

engcon is de toonaangevende wereldwijde leverancier van draaikantelstukken en bijbehorende uitrustingsstukken die de efficiëntie, flexibiliteit, winstgevendheid, veiligheid en duurzaamheid van graafmachines verhogen. Met kennis, betrokkenheid en een hoog serviceniveau creëren de meer dan 400 medewerkers van engcon succes voor hun klanten. engcon werd opgericht in 1990 en heeft zijn hoofdkantoor in Strömsund in Zweden. Via 14 lokale verkoopkantoren en een betrouwbaar netwerk van dealers worden klanten overal te wereld bediend. De netto-omzet bedroeg in 2022 ongeveer SEK 1,9 miljard. het B-aandeel van engcon is genoteerd aan Nasdaq Stockholm.

Bezoek www.engcon.com voor meer informatie

Perscontacten

Press contact Chief Communication & Marketing Officer + 46 70 316 16 77

Over engcon

engcon is een wereldmarktleider op het gebied van draaikantelstukken en bijbehorende uitrustingsstukken die de efficiëntie, flexibiliteit, winstgevendheid, veiligheid en duurzaamheid van graafmachines verhogen. We bieden onder ons eigen merk een uniek draaikantelstuksysteem dat de graafmachine omtovert tot een werktuigdrager die andere machines kan vervangen. We staan in contact met de markt via onze lokale verkoopbedrijven en een gevestigd netwerk met dealers over de hele wereld.