Vijf tips voor een betere nachtrust

1. Creëer een slaaproutine

Het is aangetoond dat regelmatige slaapgewoonten grote voordelen hebben voor de nachtrust. Volgens de World Sleep Society heeft onderzoek aangetoond dat vaste slaaptijden zowel de kwaliteit van de slaap, het humeur als prestaties verbeteren. Een goede tip om op gang te komen met vaste slaaptijden is om niet alleen maar een ochtendalarm in te stellen op uw telefoon, maar ook een ”bedtijd”-alarm.

2. Ga naar buiten en zorg dat u voldoende daglicht krijgt

Een wandeling tijdens de lunchpauze kan van groot belang zijn voor uw nachtrust. Daglicht is namelijk een sleutelfactor voor degenen die hun slaapgewoonten willen reguleren. In zijn boek Slaap: Nieuwe wetenschappelijke inzichten over slapen en dromen pleit slaaponderzoeker Matthew Walker ervoor om elke dag minstens 30 minuten in het zonlicht door te brengen. Het is ook mogelijk om een vergelijkbare lichtblootstelling te krijgen door ’s ochtends sterke lampen aan te doen.

3. Kom tot rust en ontspan

Gun uzelf de tijd om te ontspannen voor het slapengaan. Creëer een avondroutine zonder activiteiten en met tijd voor ontspanning – misschien in de vorm van het lezen van een boek, of door naar een podcast of muziek luisteren. Onder een verzwaringsdekbed gaan liggen of op de bank onder een verzwaringsdeken kruipen is ook iets dat ontspannend kan werken, omdat de druk tegen het lichaam vergelijkbaar is met een omhelzing die ons tot rust kan brengen. Het vermijden van verschillende soorten schermactiviteit in het laatste uur voor het naar bed gaan kan ook een goed idee zijn, omdat u anders makkelijk aangezet kan worden tot het uitvoeren van activiteiten waarbij de hersenactiviteit vergroot wordt, wat er op zijn beurt toe leidt dat u weer actief wordt in plaats van tot rust komt.

4. De slaapkamer – een plek voor slaap

De slaapkamer is een plek die in de eerste plaats vooral moet uitnodigen tot slaap. Daarom kan het goed zijn apparaten te vermijden die de hersenactiviteit verhogen, zoals computers, werkplekken en mobiele telefoons. Een rustige, koele, stille slaapkamer zonder onnodige afleidingen heeft volgens de meest slaaponderzoekers een positieve invloed op het in slaap vallen. Een comfortabel bed, dekbed en kussen van materialen en diktes die aan uw behoeften voldoen, kunnen u hierbij een goed eind op weg helpen.

5. Lig niet wakker met angst

Slaaponderzoeker Christian Benedict gaf in Vetenskapens Värld (De wereld van de wetenschap) op de Zweedse televisiezender SVT de tip om op te staan en iets te gaan doen waar u rustig en slaperig van wordt wanneer u angstig en bezorgd wakker ligt. Misschien kunt u naar uw donkere woonkamer gaan en wat muziek opzetten, of naar een podcast luisteren voor afleiding en om uw gedachten op iets anders te zetten. Als u vervolgens weer slaperig bent, is het tijd om terug te gaan naar de slaapkamer voor een nieuwe poging. De hersenen zijn associatief en kunnen snel leren dat het bed het startpunt is voor negatieve gedachten en zorgen, wat voorkomen kan worden door op te staan.

Onderwerpen

• Ziektes

Over CURA of Sweden

CURA of Sweden is een Zweeds bedrijf dat in 2017 werd opgericht. CURA biedt hoogwaardige slaapkamerproducten gericht op functie en de voordelen van slaap. Het bedrijf maakt onder meer Europa's bestverkochte verzwaringsdeken, de CURA Pearl Classic, dat negen van de tien gebruikers beter laat slapen, zo bleek uit een onderzoek met 450 deelnemers.

Met meer dan 500.000 verkochte verzwaringsdekens, een groeiend assortiment en een groot distributienetwerk werkt CURA of Sweden aan haar langetermijnvisie om zoveel mogelijk mensen te helpen gezonder te slapen.

Perscontacten

Wendelien Hebly