Een verzwaringsdeken is een natuurlijke manier om beter te slapen

CURA® of Sweden heeft de lange termijnambitie om bij te dragen aan een betere volksgezondheid door onze slaapkwaliteit te verbeteren. Met trots hebben we een aantal beroemdheden en deskundigen aan ons expertpanel kunnen verbinden, waaronder:

Professor Kerstin Uvnas Moberg is een pionier in onderzoek naar het welzijnshormoon oxytocine. In haar onderzoek ontdekte zij onder meer dat oxytocine pijn en angst verlicht, de bloeddruk verlaagt en bij zowel mannen als vrouwen de hoeveelheid stresshormonen vermindert.

Oxytocine is een klein eiwit; een polypeptide dat uit 9 aminozuren bestaat. Oxytocine werkt door zich te binden aan speciale oxytocinereceptoren op verschillende soorten cellen in het lichaam en in de hersenen. Oxytocine komt vrij door activering van verschillende sensorische zenuwen in de huid.

- Aanraking kan zogenaamde CT-vezels activeren, die samenhangen met een gevoel van welzijn. Ook iets zwaardere aanrakingen of zelfs statische druk kan de afgifte van oxytocine triggeren. Dit soort stimulatie maakt de kalmerende, ontspannende en genezende effecten van oxytocine nog duidelijker. Oxytocine kan ook worden vrijgegeven door sensorische zenuwen te activeren met lichte tot matige statische druk op de huid. Ook van verzwaringsdekens kan worden aangenomen dat ze via dit mechanisme de afgifte van oxytocine stimuleren, zegt professor Kerstin Uvnäs Moberg.

Verzwaringsdeken een natuurlijk slaapmiddel

Al meer dan 12 jaar worden verzwaringsdekens met succes in de gezondheidszorg gebruikt. Het gewicht en het omhullende effect zorgen ervoor dat de gebruiker ontspant en kalmeert. Studies tonen aan dat de duur van onze belangrijke diepe slaap met een verzwaringsdeken toeneemt.

Een op de drie mensen lijdt aan ernstige slaapproblemen en nog meer mensen hebben soms moeite met slapen. De CURA-deken kan een natuurlijk alternatief zijn voor een betere slaap en herstel, in plaats van medicijnen of andere slaap-bevorderende methoden.

• Gezondheid, gezondheidszorg, geneesmiddelen