De zwemkampioene: ik slaap nu veel beter

Emma Igelström was de snelste zwemster ter wereld en pakte maar liefst 22 internationale medailles. In haar leven als topsporter nam slaap een belangrijke plek in; gelukkig was slaap nooit een probleem voor haar.

- Maar toen ik ouder werd, sliep ik vaker slecht en toen vorig jaar een tumor in mijn baarmoeder werd ontdekt, kreeg ik echt grote slaapproblemen, zegt Emma. Ik had veel pijn en maakte me zorgen over of de tumor goedaardig of kwaadaardig was.

Dit was mijn redding

De tumor bleek goedaardig te zijn, maar tegen de tijd dat hij verwijderd kon worden had Emma een slecht slaappatroon ontwikkeld, en was ook nog eens erg gestrest over het feit dat ze niet kon slapen.

- Omdat ik een heel actief leven heb, merk ik het meteen als ik niet de slaap krijg die ik nodig heb. Aan slaapmedicatie wilde ik nooit beginnen; er moest toch iets anders mogelijk zijn? Toen ik over de CURA-deken hoorde, besloot ik dat te proberen en dit bleek mijn redding. Vroeger werd ik midden in de nacht wakker en had ik moeite om weer in slaap te vallen, maar nu slaap ik de hele nacht door. Ik neem m’n deken zelfs mee op reis, zegt Emma.

Volledig onafhankelijk

In het najaar kocht ook Emma's moeder een CURA-deken.

- Mijn moeder, die een ernstige vorm van kanker heeft en chemotherapie krijgt, had al jaren moeite met slapen. Tegelijk met mij kocht zij een CURA-deken en nu is ze volledig afhankelijk van haar deken, zegt Emma. Zelfs mijn 13-jarige dochter, die aan wedstrijdzwemmen doet, gebruikt de deken als ze moe is en het moeilijk vindt om zich te ontspannen.

Optimaliseert herstel

- Ik ben ambassadeur voor de CURA-deken geworden om mijn positieve ervaringen aan andere mensen te vertellen, zegt de zwemster. Over het belang van herstel wordt te weinig gesproken, zowel in de sportwereld als in de maatschappij in het algemeen. Ik ben heel actief en wil veel doen. Dan is herstel het allerbelangrijkst. In de huidige samenleving moet je zoveel dingen bijbenen terwijl veel mensen rust geen prioriteit geven. Maar je moet je hersteltijd juist optimaliseren: dit is wat mijn CURA-deken voor mij doet.

Angstremmend en kalmerend

Als je niet genoeg slaap krijgt, herstelt je lichaam niet, wat weer tot gezondheidsproblemen kan leiden. De CURA-deken legt een comfortabel gewicht op het lichaam waardoor je lichaamseigen hormonen aanmaakt, zoals het feel-good hormoon oxytocine, wat angstgevoelens vermindert en rustgevend werkt. Je bloeddruk zakt, je ademhaling wordt rustiger en je slaap verbetert.

- Langdurige stress en pijn leiden bijna altijd tot een vermindering van de afgifte én van het effect van dit feel-good hormoon, zegt professor Kerstin Uvnäs Moberg, een leidend onderzoeker op dit gebied in de wereld.

De effecten van verzwaringsdekens

De omhullende werking van een verzwaringsdeken zorgt voor druk op de huid. Veel mensen beschrijven dit gevoel als een prettige omhelzing van het hele lichaam. Wetenschappelijke studies hebben aangetoond dat het nabijheidshormoon van het lichaam toeneemt met iets dat DDS (diepe druk stimulatie) wordt genoemd, wat op natuurlijke wijze gebeurt bij het gebruik van een verzwaringsdeken. Dit hormoon hangt samen met ontspanning en verlichting van stress en angst. Waarschijnlijk is dit waarom zo'n groot deel van de gebruikers van verzwaringsdekens minder stress, meer ontspanning en betere slaap ervaart.

• Gezondheid, gezondheidszorg, geneesmiddelen