Magnus Flink, co-founder and CRO - Pihr, Erik Syrén, Managing Director - Monterro, Magnus Drogell, co-founder and CEO - Pihr

Kravet på lönetransparens ökar inom EU. Nu expanderar svenska pay equity-systemet Pihr internationellt med investeraren Monterro.

Monterro, Nordens ledande B2B mjukvaruinvesterare, har förvärvat en majoritet i det svenska SaaS-bolaget Pihr som erbjuder en plattform för att kartlägga och sätta rättvisa löner på arbetsplatser. Partnerskapet gör att Pihr nu kan accelerera sin tillväxtresa i Europa, vilken bedöms vara en marknad med hög tillväxtpotential inte minst mot bakgrund av genomförandet av EU:s lönetransparensdirektiv som ställer ökade krav på bolag att säkerställa rättvis och transparent lönesättning.

”Vi ser att Pihr har en enorm potential att fortsätta expandera på en internationellt växande pay equity-marknad. Deras mjukvara skapar stort kundvärde då den löser den komplexa manuella hanteringen av att kartlägga och säkerställa rättvisa lönesättningar, och de har redan idag en bra tillväxt med mycket nöjda kunder. Vi ser också möjligheter att bredda plattformen med ytterligare funktioner inom området pay equity”, säger Erik Syrén, Managing Director på Monterro och blivande styrelseordförande i Pihr.

Pihr gör det snabbt och enkelt för verksamheter att säkerställa rättvis och transparent lönesättning enligt EU:s lönetransparensdirektiv.

Svenska Pihr grundades 2012 och erbjuder ett digitalt verktyg som automatiserar den årliga lönekartläggningen och gör processen enkel, effektiv och värdeskapande. Lösningen används redan idag av ca 500 kunder i Europa, såsom av Electrolux, Strawberry, Atlas Copco och Sandvik, och efterfrågan ökar nu starkt. I och med det nya lönetransparensdirektivet som antogs 2023 kommer företag som verkar inom EU att behöva uppfylla nya krav som inkluderar att tillhandahålla löneinformation före anställning, att vara öppen om lönenivåer och att rapportera om löneskillnader.

”Monterro är precis den partner vi letat efter. Deras kompetens och erfarenhet av att expandera mjukvarubolag internationellt är unik. Vi ser verkligen fram emot att få göra den här resan tillsammans med Monterro”, säger Magnus Drogell, grundare och vd på Pihr.

Monterro tillför erfarenhet och kunskap

Monterro kommer inte att vara en passiv ägare. Bolaget är en aktiv investerare som stöttar med både strategisk och operativ support i de mjukvarubolag de investerar i. Sedan starten 2012 har de hjälpt flera bolag att expandera och växa internationellt, såsom Lime, Matilda FoodTech, Outpost24, Hypergene, Next och Lumera.

”Vi har alltid ett nära samarbete med ledningen och ägarna i de bolag vi investerar i. Det är ett partnerskap. Vi ser väldigt mycket fram emot att få arbeta tillsammans med Pihr.” säger Erik Syrén på Monterro.

Monterro blir med förvärvet majoritetsägare. Majoriteten av tidigare ägare och personal kvarstår som minoritetsägare.

Erik Syrén, Managing Director, Monterro och styrelseordförande i Pihr, Tel: +46 (0)70 738 50 72

Magnus Drogell, grundare och vd på Pihr, tel +46 (0)76 163 01 65

Om Pihr
Pihr är ett svenskt impact SaaS bolag vars syfte är att hjälpa till att stänga det globala könslönegapet. Genom att erbjuda marknadens effektivaste pay equity lösning, hjälper Pihr över 500 företag i Norden och internationellt att uppfylla lagkrav och säkerställa att de har jämställda löner. Pihr är domänledare inom sin nisch i Norden och har det senaste åren framgångsrikt etablerat sig på flertalet marknader i övriga Europa. https://pihr.com

Monterro is the leading B2B software investor in the Nordics, with a mission to turn Nordic software companies into market leaders and global players within their niches. Our team has successfully developed and led companies such as Pointsec, Episerver and Orc Software, Outpost24, and Lime Technologies – and we bring this operational experience to the Monterro portfolio, supporting the companies in all aspects of growth. We also bring significant financial commitment to our partnerships, with 25% of capital coming from our partners and employees.

Erik Syrén

Managing Director +46 70 738 5072

Monterro's tillväxtstudie bland nordiska b2b mjukvarubolag 2024

Nordiska B2B mjukvarubolag har fortsatt stark tillväxt, men är mer försiktiga inför framtiden, enligt tillväxtstudie.

Enligt Monterros studie bland nordiska B2B mjukvarubolag fortsatte medelstora bolag att öka tillväxten år 2023 medan de minsta och största har minskat tillväxttakten. Bolag med tydligt kundvärde fortsätter växa, medan andra har längre säljcykler och ökat kundtapp. Studien presenteras på Monterros Nordic Software Tour där de träffar entreprenörer i 18 städer i Norden.

Monterro förvärvar danska AG Analytics

Monterro förvärvar dansk AI plattform utvecklad för bilindustrin. Stöttar bolagets europeiska expansion.

Mer än 70% av bilindustrin i Danmark använder redan AG Analytics analysplattform för att automatisera och skräddarsy kundinteraktioner för eftermarknadsförsäljningen. Nu ska bolaget expandera internationellt och Monterro går in som huvudägare. Detta är Monterros fjärde investering i Danmark inom loppet av två år, och bolaget kommer att öka aktiviteten i Danmark framåt.