Renteloft på kviklån spreder glæde hos online sammenligningstjenester

Efter længerevarende forhandlinger er aftalen om at fastsætte et renteloft på de udskældte kviklån endelig kommet på plads. Aftalen betyder, at det ikke længere er lovligt for kviklånsfirmaer at tilbyde lån til uoverskueligt høje renter. Aftalen indebærer et forbud mod at udbyde lån med en ÅOP (årlige omkostninger i procent) på mere end 35%.

Andreas Linde, administrerende direktør for Lead Supply A/S, som blandt andet står bag lånesammenligningstjenesterne Fairlån og Matchbanker og Kviklån-guide og LoanScouter, udtaler følgende:

“Hos Lead Supply er vi rigtig glade for denne aftale, da det betyder, at vi på vores platforme kan sammensætte en oversigt over lån, der er af langt højere kvalitet end tidligere. Det gør en stor forskel for os som virksomhed, at vores udbud forbedres, men mindst ligeså vigtigt er det, at folk, der har brug for at låne penge, har bedre muligheder for at finde ordentlige lån til en rimelig rente.”

Indtil nu har det ikke været unormalt at støde på kviklån med en ÅOP på skræmmende 700-800%, hvormed loftet på 35% er signifikant lavere. Det betyder, at risikoen for, at låntagere forgælder sig, formindskes, og færre personer vil forhåbentligt opleve at ende i en gældskrise, de ikke kan komme ud af.

Netop det faktum, at mange danskere har set sig fanget i en ond gældsspiral, har påvirket beslutningstagningen omhandlende renteloftet på kviklån. I takt med at danskernes gæld til kviklånsfirmaer hastigt nærmede sig en milliard kroner, så politikerne på Christiansborg sig nødsaget til at sætte en stopper for kviklånsbranchens negative økonomiske konsekvenser for bl.a. familier og unge mennesker.

Udover at indsætte et loft på, hvor høj ÅOP må være, har et flertal i regeringen ligeledes stemt for at afsætte et beløb på 5 millioner til gældsrådgivning, så de personer, der desværre allerede har forgældet sig ved at optage ekstremt dyre kviklån, kan få hjælp til at komme af med denne gæld bedst muligt og hurtigst muligt. Man har desuden besluttet sig for at sætte ekstra ind på at udarbejde undervisningsmateriale omhandlende lån og generelt privatøkonomi til folkeskoler og ungdomsuddannelser for på den måde forhåbentligt at kunne forebygge, at nogle personer ender med at have stor gæld i en ung alder.

Den største drivkraft bag denne aftale har været, at rigtig mange danskere fortryder at have optaget et kviklån, fordi tilbagebetalingen hurtigt kan gå hen at blive en langsommelig og ikke mindst dyr process. Ifølge Forbrugerrådet Tænk fortryder op mod hver tredje kviklånstager, at de har optaget et kviklån, og halvdelen af dem, der svarer, at de fortryder, siger, at de fortryder, fordi de totale omkostninger i sidste ende var dyrere, end de havde regnet med.

• privatekonomi
  • lån
  • privatøkonomi

Unge, aarhusianske iværksættere udvider succesfuld forretning med 13 nye koncepter på få år

Andreas Linde og Stefan Vinding, stiftere af startup-virksomheden Lead Supply, har med flere strategiske tiltag frigjort ressourcer til at udvikle nye koncepter som et led i deres plan om at blive markedsledende på det europæiske marked i 2020. Virksomheden tæller på nuværende tidspunkt 13 koncepter, der alle har til formål at simplificere det online lånemarked på tværs af 13 forskellige markeder.