Direkt zum Inhalt springen

Pressemitteilung -

FÖRETAGS GRÖNA FOTAVTRYCK I TYSKLAND – SÅ GÖR SVENSKARNA

Inbjudan till Pressträff

Svenska Handelskammaren talar om hållbarhet i de nordiska ambassaderna

Berlin, 24. januari 2020 - Vi har inte bara Greta Thunberg att tacka för att Sverige gäller som föregångare när det kommer till hållbarhet. Även det svenska näringslivet och samhället har med sin innovationsanda bevisat att Sverige tar ansvar inom klimatskydd. Senast 2045 vill Sverige vara den första klimatneutrala staten. Därför kommer Svenska Handelskammarens events under detta år att gå under temat ”Hållbarhet i näringslivet”. Den 24 januari bjuder Svenska Handelskammaren i Tyskland in till årsupptakten med temat ”Hållbar konsumtion: Best Practices med svenska B2C-företag”.

Under en paneldebatt diskuterar de svenska företagen H&M, IKEA, Tetra Pak och Wasa samt start-up-företaget Too Good To Go svenska lösningar för ett globalt problem och svarar på publikens frågor. Anna Jasper-Martens, Director Business Excellence & Asset Management Onshore Wind hos Vattenfall och styrelsemedlem i Svenska Handelskammaren, leder debatten.

Under sitt hållbarhetsår 2020 ingår Svenska Handelskammaren dessutom för första gången ett partnerskap med en stad. Göteborg korades nyligen till ”World’s Most Sustainable City” och är därmed den ideala partnern för Kammaren. Under årsupptakten kommer partnerskapet att presenteras officiellt och representanter från Göteborg berättar om omsättningen av hållbarhetsprinciperna i den framtidsorienterade stads-planeringen.

I anslutning till detta öppnar Sveriges Ambassadör Per Thöresson utställningen ”Accepting the challenge – Sweden and the 2030 Agenda” i Nordiska ambassadernas Felleshus i Berlin.

Vi bjuder in dig till pressträff i Berlin:

Datum: 24/1-2020

Tid: kl. 15:30 – 16:30

Plats: Nordiska ambassaderna, Rauchstraße 1, 10787 Berlin

Observera: Vänligen anmäl dig den 23 januari. Vi ber dig komma i god tid för incheckning i ambassaden och ta med giltig legitimation.

Följande kommer att delta vid pressträffen:

• Per Thöresson (Sveriges Ambassadör i Tyskland)
  • Thomas Ryberg (President Svenska Handelskammaren i Tyskland)
  • Caroline Babendererde (Tetra Pak, Circle Economy Expert Mid Europe)
  • Michael Mette (IKEA Deutschland, stf. vd)
  • Laure Berment (Too Good To Go, vd)
  • Salman Tanzeem (Wasa Deutschland, Marketing Manager Bakery Central Europe) (tillfrågad)
  • Hendrik Heuermann (H&M Germany, Sustainability Manager) (tillfrågad)

Övrigt program som du gärna får delta på:

• 16.30 Registrering och mottagning
  • 17.00 Paneldebatt
  • 19.00 Ambassadör Per Thöresson öppnar utställningen Accepting the challenge – Sweden and the 2030 Agenda
  • 19.15 Networkingbuffé

Anmälan och presskontakt:

Schwedische Handelskammer

Helen Hoffmann

Sachsenstr. 6

20097 Hamburg

hoffmann@schwedenkammer.de

infokontor GmbH

Olaf Fidora

Bodinusstrasse 1

D-50735 Köln

of@infokontor.de

Themen

Kategorien

Feel free to download and use!

infokontor was founded in Cologne in the year 2000 as the first content agency in Germany by the former TV journalist Wilfried Grosse-Berg. Ever since we develop, produce, distribute and monitor contents with high range. This applies to all relevant channels like TV, radio and online.

infokontor – this is highly experienced journalists, filmmakers, digital media designers, producers and data scientists. We make use of worldwide contacts to all relevant media channels and editorial departments. Alongside the core team we have a broad network of creative service providers available: such as freelance camera teams, authors, editors, bloggers and influencers. Like this we can produce globally, fast and professionally.

agency for video publishing

We develop, produce and distribute videos and other content, free for editorial use.

infokontor GmbH

Bodinusstr. 1