Waarom vakantieprijzen veranderen en hoe je teleurstellingen kunt voorkomen

Waarom vakantieprijzen veranderen en hoe je teleurstellingen kunt voorkomen

-- begin persbericht (geschikt voor directe publicatie) --

Utrecht, Nederland – 29 maart 2023. Het boeken van een vakantie kan soms een uitdaging zijn. De prijs van een reis kan veranderen voordat je de boeking voltooid hebt, wat kan leiden tot teleurstelling als de beste aanbieding verloren gaat. Reiswebsite Holidayguru.nllegt uit waarom prijzen van vakanties zo vaak veranderen en hoe je het beste kunt boeken om teleurstellingen te voorkomen.

Volgens de Consumentenbond "worden reizigers op grote schaal misleid met lokkertjes". Dit zou komen door extra bedragen die niet vermeld staan in de aanbieding. De stijgende prijzen hebben echter in veel gevallen een andere oorzaak. "Sinds een aantal jaar worden bijkomende kosten altijd vermeld aan het begin van het boekingsproces", aldus Sami Chouchane van Holidayguru. "Het klopt wel dat tijdens het boekingsproces de prijzen veranderen, doordat bijvoorbeeld de prijs van de hotelkamer of de vlucht is gewijzigd".

Veranderingen in prijzen van pakketreizen
In het geval van pakketreizen bij reisorganisaties worden de prijzen van de pakketreizen één of meerdere keer per dag opnieuw geladen. Als consument zie je de laatst bekende prijs voor die specifieke reis, vertrekdatum en reisduur. Zodra je het boekingsproces gaat beginnen haalt de reisorganisatie de realtime prijs en beschikbaarheid op (de prijzen die op dat moment door het hotel en de luchtvaartmaatschappij worden aangeboden). Deze prijs kan anders zijn dan de prijs die eerder op de dag is opgehaald door de reisorganisatie.

Hoe vaak veranderen deze prijzen?
Aangezien hotels streven naar een volledige bezetting van de hotelkamers passen hoteliers in veel gevallen de prijzen van de kamers regelmatig aan. Het kan ook zo zijn dat de beschikbare hotelkamers zijn geboekt en niet meer beschikbaar zijn. Hetzelfde is van toepassing op vliegtickets. Om concurrerende tarieven aan te bieden is het voor luchtvaartmaatschappijen belangrijk om elke stoel gevuld te hebben voor de specifieke vlucht. Elke stoel die niet geboekt is kost uiteraard geld. Om te zorgen dat alle stoelen worden opgevuld kunnen de prijzen van vliegtuigstoelen elk uur veranderen.

Geadverteerde prijzen
Ook Holidayguru ziet deze prijsschommelingen regelmatig voorkomen. “Wij zoeken dagelijks naar de beste reisaanbiedingen van reisorganisaties op het internet en delen deze deals met onze community. Ook wij zien regelmatig de prijs veranderen tijdens het boekingsproces en delen dan de prijs die zichtbaar is bij de laatste stap in het boekingsproces. Deze prijs kan soms na een paar uur alweer veranderen”. Het advies van Holidayguru is dan ook om niet te lang te wachten met het boeken van de gevonden vakantie zodra dit een goede deal is. “Zo voorkom je de teleurstelling van veranderende prijzen of vakanties die niet meer beschikbaar zijn”.

-- Einde persbericht –

Aanvullende informatie

1. Niet alle tour operators werken met dynamische prijzen. Reisorganisaties met eigen hotels en/of vliegtuigen kennen constantere prijzen dan reisorganisaties die geen eigen hotels of vliegtuigen bezitten.

2. Bijkomende kosten die tijdens het boekingsproces zichtbaar zijn: SGR & ANVR, calamiteitenfonds en eventuele boekingskosten (zie afbeelding).

3. Bijkomende kosten ná de boeking kunnen zijn: ruimbagage, transfer kosten, reisverzekering, toeristenbelasting.

Over Holidayguru.nl & Holidayguru Trips
Holidayguru.nl is één van de grootste reiswebsites van Nederland en België. Daniel Krahn en Daniel Marx hebben Holidayguru in 2012 opgericht, vandaag zijn zij de bestuurders van Urlaubsguru GmbH dat naast het Duitse Urlaubsguru.de actief is in Oostenrijk, Zwitserland, Spanje en Nederland. Met meer dan 6,9 miljoen Facebook-fans en elke maand meer dan 17 miljoen pageviews behoort het tot één van de succesvolste reiswebsites van Europa. Verspreid over vier vestigingen werken meer dan 90 medewerkers voor deze scale-up. Sinds juni 2019 is het Nederlandse Holidayguru team gevestigd in Utrecht. In augustus 2022 is Holidayguru haar eigen reislabel begonnen onder de naam ‘Holidayguru Trips’ voor de verkoop van unieke stedentrips en rondreizen. Op 24 november 2022 won Holidayguru de award voor ‘Beste website van het Jaar 2022’ in de categorie reizen.

Holidayguru

Rhenus Platz 2