Liechtenstein (Afbeelding zonder auteursrechten, voor commercieel en redactioneel gebruik)

Vakantie in Europa: In deze landen zijn nog voldoende hotelkamers beschikbaar

Bericht aan de redactie,

Hierbij delen we graag een persbericht dat interessant kan zijn voor jullie lezers. Op basis van de bezettingsgraad van hotels in 2022 hebben wij een lijst samengesteld van de 7 landen met de laagste bezettingsgraad in Europa. Deze lijst bevat bestemmingen die juist in populariteit toenemen. Het persbericht is ook als .doc toegevoegd. Als jullie vragen hebben over reizen, specifieke bestemmingen of vakantieaanbiedingen, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen. Groeten, Sami Chouchane

-- start persbericht [geschikt voor directe publicatie] --

12 juli 2023 - Als er iets is wat veel reizigers hebben geleerd tijdens de pandemie, is het wel om minder bezochte bestemmingen te waarderen. Op deze plaatsen vind je rust en ben je ver weg van de drukte. In Europa zijn veel mensen op zoek naar zon en strand, maar heb je al eens gedacht aan bestemmingen waar ruim voldoende hotelkamers beschikbaar zijn? Verdienen deze het om bezocht te worden? De populaire reiswebsite Holidayguru.nl heeft een lijst samengesteld met Europese landen en hun hotelkamerbezettingsgraad in de zomer. Zo weet je waar nog geen massa toerisme is en kan je rustig genieten van de mooiste plekken. De uitkomst zal je verrassen!

1. Luxemburg
Het is het minst bezochte Europese land in de zomer. De gunstige ligging tussen Duitsland, Frankrijk en België lijkt reizigers niet te overtuigen. Ze zullen er echter sprookjesachtige kastelen, uitgestrekte bossen en gratis openbaar vervoer voor alle bezoekers vinden. Dit geldt voor alle treinen en bussen in het land!

2. Noord-Macedonië
De Republiek Noord-Macedonië is niet alleen in de zomer weinig bezocht, maar het is ook een van de minst bekende landen in Europa gedurende het hele jaar. Dit komt deels door de beperkte verbindingen met de rest van het continent en het gebrek aan toeristische infrastructuur. Desondanks is het een van de oudste bewoonde regio's van Europa, met extreem betaalbare prijzen en prachtige landschappen die een bezoek waard zijn.

3. Albanië
Als we het hebben over een opkomende bestemming, is Albanië waarschijnlijk het meest gehoorde land. Paradijselijke stranden en concurrerende prijzen zorgen ervoor dat steeds meer toeristen dit Balkanland bezoeken. Ondanks dat, is het niet genoeg om uit de categorie van minst bezochte landen in de zomer te komen.

4. Liechtenstein
Als een van de kleinste landen ter wereld, gelegen tussen de Zwitsers-Oostenrijkse bergen, is het niet zo gek dat veel mensen ervoor kiezen om niet in dit kleine land te overnachten. In ieder geval niet in de zomer, want het land is een toeristische trekpleister voor ski-liefhebbers in de wintermaanden. Toch is er veel te beleven. Denk aan musea, geweldige natuur en een diepgewortelde patriottische cultuur.

5. Slowakije
Afgelegen van de toeristische routes, maar met een bevoorrechte locatie tussen Polen, Hongarije, Oekraïne, Oostenrijk en Tsjechië, biedt dit onbekende land voor velen een uitgestrekte natuur, een rijke geschiedenis en een mix van culturen die het veel meermaken dan alleen een doorreisgebied voor reizigers die op zoek zijn naar rust en betaalbare prijzen.

6. Roemenië
De uitstekende (en vooral voordelige) vliegverbindingen met Nederland, goede accommodatie- en maaltijdprijzen en een overvloed aan monumenten en plaatsen om te ontdekken, maken van Roemenië een populaire bestemming op dit moment. De 245 km lange kustlijn aan de Zwarte Zee is een van de toeristische trekpleisters, met de stad Constanza als 'hoofdstad' aan de kust.

7. Tsjechië
Praag is uiteraard een van de populairste stedentripbestemmingen in Europa. Toch ontvangt het land op jaarbasis relatief weinig toeristen, terwijl er meer dan alleen Praag te ontdekken is. Een roadtrip door Tsjechië brengt je langs charmante steden zoals Pilsen of Brno maar ook de mooie natuur in Boheems Zwitserland.

--- einde persbericht ---

Bron: Eurostat
Methodologie: De gegevens over de netto bezettingsgraad van hotels en soortgelijke accommodaties in de maanden juni tot augustus 2022 zijn geanalyseerd. De Europese landen zijn gerangschikt op basis van de bezettingsgraad, waarbij de 7 landen met de laagste bezettingsgraad zijn geselecteerd.

Categories

Holidayguru.nl is één van de grootste reiswebsites van Nederland en België. Daniel Krahn en Daniel Marx hebben Holidayguru in 2012 opgericht, vandaag zijn zij de bestuurders van Urlaubsguru GmbH dat naast het Duitse Urlaubsguru.de actief is in Oostenrijk, Zwitserland, Spanje en Nederland. Met meer dan 6,9 miljoen Facebook-fans en elke maand meer dan 17 miljoen pageviews behoort het tot één van de succesvolste reiswebsites van Europa. Verspreid over vier vestigingen werken meer dan 90 medewerkers voor deze scale-up. Sinds juni 2019 is het Nederlandse Holidayguru team gevestigd in Utrecht. In augustus 2022 is Holidayguru haar eigen reislabel begonnen onder de naam ‘Holidayguru Trips’ voor de verkoop van unieke stedentrips en rondreizen. Op 24 november 2022 won Holidayguru de award voor ‘Beste website van het Jaar 2022 in de categorie reizen.

Holidayguru

Rhenus Platz 2