Pankkien salainen lista: 20 yleistä syytä lainahakemuksen hylkäämiseen

Pankkien salainen lista: 20 yleistä syytä lainahakemuksen hylkäämiseen

Mitkä tekijät painavat eniten, kun pankin on päätettävä, myöntääkö se lainan vai ei? Lainahakemuksen hylkäyksen syy jää usein epäselväksi. Vertailupalvelu Zmarta kävi läpi pankkien vastauksia lainahakemuksiin ja listasi 20 yleisintä syytä, joiden takia haettu laina on jäänyt saamatta.

Mitä vahvempi talous, sitä helpompi on saada lainaa. Monet kuluttajat tiedostavat asian, mutta hämmästyvät silti, kun näennäisesti tasapainoisen talouden lainahakemus tuleekin bumerangina takaisin.

Zmartan liiketoimintajohtaja Jaakko Kivikuja kertoo, että talouden taantuma on saanut pankit kiristämään lainaehtoja. Vaikka talouden tulot olisivat euromääräisesti riittävät, lainansaanti riippuu nykyisin myös pakollisten menojen jälkeen käteen jäävästä pelivarasta.

- Lainahakemuksia käsitellessään pankit laskevat hakijan tulojen ja menojen välistä suhdetta eli maksuvaraa. Taloudellista väljyyttä ja puskuria on nyt oltava aiempaa enemmän kustannusten noususta johtuen.

- Pankit haluavat minimoida luottoriskinsä ja myöntävät lainoja pääsääntöisesti vain sellaisille lainan kilpailuttajille ja kuluttajille, joilla on riittävästi maksuvaraa ja vakaa taloudellinen tilanne. Vakaata taloudellista tilannetta voisi hyvin kuvata esimerkiksi siten, että henkilöllä on omistusasunto, johon ei kohdistu paljoa asuntolainaa sekä vakituinen työpaikka.

20 yleisintä lainahakemuksen hylkäämisen syytä:

Maksuhäiriömerkintä
    Liian pienet ansiotulot
    Työttömyys
    Liikaa olemassa olevia lainoja suhteessa tuloihin
    Ei vakituista kotiosoitetta Suomessa
    Ei Suomen kansalaisuutta
    Ei suomalaista pankkitiliä
    Ei voimassa olevaa sähköpostiosoitetta
    Liian pieni maksuvara pakollisten kulujen jälkeen
    Liian nuori (alle 20-vuotias)
    Liian vanha (Yli 80-vuotias)
    Vakuudettomien luottojen kuukausilyhennykset ylittävät kuukausittaiset ansiotulot
    Määräaikainen työsuhde
    Puolen vuoden sisällä hylätty lainahakemus
    Liikaa olemassa olevia luottoja

Yhdistelylaina:
    Toinen hakijoista on työtön.
    Hakijalla/hakijoilla ei ole vakituista osoitetta Suomessa.
    Hakijalla on liian pienet tulot.
    Hakijan ja rinnakkaishakijan yhteenlasketut tulot ovat liian pienet.
    Hakijat eivät asu samassa osoitteessa.

Näin parannat lainansaantimahdollisuuksiasi

Jaakko Kivikujan mukaan hylätty lainahakemus voi olla ikävä yllätys, mutta sen ei kuitenkaan tarvitse olla lopullisesti kiveen hakattu päätös.

– Omaa luottokelpoisuutta voi parantaa monella tapaa. Jos esimerkiksi pieniä luottoja on kertynyt paljon, ne kannattaa yhdistää yhdeksi lainaksi. Myös muutaman luoton yhdistäminen auttaa, mikäli maksuvara paranee tai kuukausierästä suurempi osa kohdistuu luoton pääomaan. Tämä taas parantaa maksuvaraa, mikä voi mahdollistaa halvemman luoton seuraavalla kilpailutuksella.

Kivikuja huomauttaa, ettei lainaa kannata hakea useita kertoja kuukaudessa, koska jokaisesta hylätystä lainahakemuksesta jää luotonmyöntäjille merkintä.

– Kaikki luotonmyöntäjät eivät välttämättä käsittele uutta lainahakemusta alle puolen vuoden sisällä hylätystä lainapäätöksestä, mikäli hakijan taloustilanne ei ole muuttunut. Se aika kannattaa siis malttaa mielensä ja järjestellä oma talous parempaan kuntoon.

Lisätietoja:
      Jaakko Kivikuja
      Commercial Director Loans | Nordics
      Zmarta Group
      +358407040299

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Zmarta tarjoaa useita erilaisia vertailupalveluita yksityistalouden alalla, kuten autolainat, kulutusluotot ja yrityslainat. Zmarta perustettiin vuonna 1999 ja sillä on noin 300 työntekijää Ruotsissa, Norjassa ja Suomessa. Zmartan omistaa saksalainen mediayhtiö Bauer Media Group.

Aiheet

Lehdistön yhteyshenkilö Presskontakt

Vuonna 1999 perustetun yrityksen omistaa nykyään saksalainen mediayhtiö Bauer Media Group. Zmarta Groupin palveluksessa on yli 300 henkilöä, joista Suomessa työskentelee noin 30 henkilöä.

Mikonkatu 9
      001 00 Helsinki