Kestävää asfalttia nestemäisten biopolttoaineiden avulla

Kestävää asfalttia nestemäisten biopolttoaineiden avulla

Nestemäiset biopolttoaineet ovat tehokas keino laskea asfaltoinnista aiheutuvia hiilidioksidipäästöjä. Niiden avulla asfaltista saadaan sekä fyysisesti että eettisesti kestävää.

Kesäloma, kuuma auto, takapenkillä kinastelevat matkaseuralaiset ja liikenne seisoo tietyömaan takia. Tämä on varmasti tuttu skenaario lähes jokaiselle suomalaiselle tänäkin kesänä, sillä Väyläviraston arvion mukaan vuonna 2024 on tarkoitus päällystää yhteensä noin 4000 kilometriä maanteitä sekä kävely- ja pyöräilyväyliä eri puolilla Suomea.

Tiet on totta kai pidettävä hyvässä kunnossa ja niiden täytyy kestää kovaakin kulutusta, mutta samaan aikaan asfaltointi aiheuttaa suuren määrän hiilidioksidipäästöjä. Teiden kestävyyttä täytyy siis miettiä myös tästä näkökulmasta ja Wibaxilla on tähän ratkaisu, nimittäin nestemäiset biopolttoaineet.

Tähteet ja ylijäämä hyötykäyttöön

Wibax toimittaa asiakkailleen pohjoismaista ilmastoa varten optimoituja nestemäisiä biopolttoaineita. Wibax Sales Oy:n Biofuels myynnistä vastaava Susanna Korpijaakko-Öhman kertoo, että Wibaxin tällä hetkellä toimittamat nestemäiset biopolttoaineet ovat kasvi- ja puupohjaisia ja ne on valmistettu tähteistä ja ylijäämästä.

– Esimerkiksi elintarvike-, rehu-, lääke- ja kosmetiikkatuotannosta tulee ylijäämää, jonka me hyödynnämme nestemäisiin biopolttoaineisiin. Näihin käytetään muun muassa rypsiä, rapsia, kookosta, soijaa ja auringonkukkaa. Tämä on todella vastuullinen tapa, sillä kasveja ei kasvateta erikseen biopolttoaineeksi, vaan hyödynnämme toisten ylijäämiä, Korpijaakko-Öhman selittää.

Toinen nestemäinen biopolttoaine, jota Wibax toimittaa asiakkailleen on mäntypiki, jota syntyy puupohjaisten tuotteiden prosesseista.

– Joskus aiemmin mäntypiki oli ihan ongelma, kun sitä jäi niin paljon yli. Nyt se saadaan käytettyä hyödyksi eikä siitä muodostu jätettä, Korpijaakko-Öhman kertoo.

Hiilijalanjälki alas

Wibax on ollut mukana biopolttoainebisneksessä Ruotsissa vuodesta 2010 lähtien ja Suomessakin jo viiden vuoden ajan. Viime vuosien aikana kysynnässä on huomattu selvää kasvua – myös asfalttiteollisuuden parissa.

Miten nestemäisiä biopolttoaineita voi sitten hyödyntää asfaltin valmistuksessa ja miten se tekee asfaltoinnista vastuullisempaa?

– Nestemäisiä polttoaineita ei käytetä itse asfaltissa vaan lämmönlähteenä sen valmistuksessa, Korpijaakko-Öhman selittää.

Asfalttifirmat käyttävät eniten energiaa siihen, kun asfalttia valmistetaan. Siksi onkin tärkeää, että mietittäisiin valmistusvaiheen ilmastovaikutuksia ja korvattaisiin siinä fossiilinen polttoaine uusiutuvista raaka-aineista tuotetulla energialla, kuten ylijäämästä valmistetuilla nestemäisillä biopolttoaineilla.

Susanna Korpijaakko-Öhman
Sales Manager, Wibax Sales Oy

Kaikki asfalttifirmat laskevat omaa hiilijalanjälkeään ja nestemäisten biopolttoaineiden vastuullisuus ja kestävyys näkyvätkin juuri kyseisissä luvuissa.

– Jos poltetaan fossiilisia polttoaineita, niin laskennallisesti tuhannesta kilosta tulee poltettuna noin 2700 kiloa hiilidioksidipäästöjä. Jos puolestaan käytetään biopolttonesteitä tai poltettavia bionesteitä, niin vastaava luku on nolla, Korpijaakko-Öhman kertoo.

– Eli jos polttoainetta käytetään vaikka tuhat tonnia, niin hiilijalanjälki pienenee jo todella paljon.

Tärkeä rooli muutoksessa

Pohjoismaiden suurimpaan rakennuskonserniin kuuluva Peab Asfalt on Suomen suurin asfaltoija ja luottaa asfaltin valmistusprosessissaan Wibaxin toimittamiin nestemäisiin biopolttoaineisiin.

Peab Asfaltin Pohjoismaiden hankintajohtaja Pasi Korhonen kertoo, että he käyttävät ECO-Asfaltin valmistukseen poltettavia bionesteitä, jotta he voivat vähentää oman tuotantonsa hiilidioksidipäästöjä sekä huolehtia ympäristöstä tarjoamalla asiakkailleen vihreämmän ja kestävämmän vaihtoehdon.

– Olen ylpeä siitä, että Peabin tavoitteena on vähentää oman tuotannon hiilidioksidipäästöjä 60 prosenttia vuoteen 2030 mennessä, ja vuoteen 2045 mennessä Peab haluaa olla ilmastoneutraali konserni. Poltettavilla bionesteillä on tärkeä rooli tässä muutoksessa asfaltin valmistuksen osalta, Korhonen kertoo.

Suomessa on yli 50 000 kilometriä päällystettyjä maanteitä, joten asfaltoitavaa riittää.

– Uskon, että kiinnostus nestemäisiä biopolttoaineita kohtaan jatkaa kasvuaan – eikä pelkästään asfalttialalla vaan myös muilla energiaintensiivisillä toimialoilla, Korpijaakko-Öhman toteaa.

Alueet

Susanna Korpijaakko-Öhman