Blog post -

TOP 10 syytä rakastua Rovaniemeen – Matkabloggaaja-toimittaja Sanna Wallenius vinkkaa

Matkabloggaaja-toimittaja Sanna Wallenius kertoo, mikä saa intohimoisen Rovaniemen-kävijän palaamaan Lapin pääkaupunkiin yhä uudelleen. Wallenius on toiminut toimittajana jo huikeat 26 vuotta ja omaa matkablogiaan hän on kirjoittanut jo seitsemän vuoden ajan. Tarinoita matkablogissa on paitsi Suomesta niin myös Euroopasta, USAsta ja Aasiasta. Lue alta mitä Wallenius vinkkaa Rovaniemeltä!

Sanna Wallenius Visit Rovaniemi

1.Kaupunki ja luonto samassa paketissa

Muistan, kun suuntasin Rovaniemelle ensimmäistä kertaa maaliskuussa vuonna 2014. Pelotti, että vastassa olisi nuupahtanut pikkukaupunki, jossa olisi vaikea saada kulumaan edes viikonloppua. Peruin puheeni heti ensimmäisenä iltana, sillä tarjontaa googlatessa iski paniikki: ”Miten ihmeessä ehdin nähdä kaiken kerralla?”. Enkä ehtinytkään. Siinä onkin syy, jonka vuoksi olen palannut Rovaniemelle yhä uudelleen. Täällä riittää aina jotain uutta, oli kyse sitten työmatkasta tai koko perheen lomasta.

Monipuolisuus on Rovaniemen suurin valttikortti: Suomessa ei ole toista kohdetta, jossa voisi nauttia saman reissun aikana Lapin erämaasta ja kaupungin huikeasta palvelutarjonnasta. Olen saattanut viilettää aamupäivän laskettelurinteessä ja nauttia illalla taidenäyttelystä tai syödä fine dine –ravintolassa.

The Northern Lights above the city of Rovaniemi, Lapland, FinlandRevontulet Rovaniemen yllä

2.Hyvät kulkuyhteydet

Matkailu on ollut suurin rakkauteni lapsesta saakka. Iän myötä olen tullut kuitenkin mukavuudenhaluisemmaksi. Jos jo menomatkalla tuntuu siltä kuin puksuttaisin resiinalla Siperian halki, luovutan alkuunsa. Hyvät kulkuyhteydet eivät ole kaikkialla Suomessakaan itsestäänselvyys, mutta Rovaniemelle pääsee yhä vaivattomasti. Sekä Finnairilla että VR:llä on Rovaniemelle useita lähtöjä päivässä. Junamatka kestää reilut 8 tuntia, lento noin 1,5 tuntia.

Eikä autoa tarvitse muuten perilläkään. Valtaosa Rovaniemen kohteista on kävelyetäisyydellä. Bussiyhteyksillä ja taksilla taittaa tarvittaessa pidemmät siivut.

Glass Resort-hotspa Rovaniemi Lapland FinlandGlass Resort

3.Persoonalliset ja laadukkaat hotellit

Jokainen paljon matkustava tietää, että ennen pitkää kaikki hotellit alkavat näyttää samalta. Rovaniemellä ei ole tätä ongelmaa, sillä kaupungin majoitusvalikoima on runsas. Yksi syy on todennäköisesti se, että Rovaniemi on satsannut viime vuodet vahvasti kansainväliseen matkailuun: erottuakseen joukosta on keksittävä persoonallisia hotelleja.

Olen kokenut Rovaniemellä unohtumattomia öitä muun muassa Arctic Snown lumihotellissa, Haaween vitivalkoisessa huoneistossa, sympaattisessa Hostel Cafe Kodissa, Glass Resortin lasi-igluissa ja Rovaniemen Vaakunan jouluhuoneessa. Mahtavaa on ollut päästä kokemaan myös maailmalla tunnustusta keränneet Rovaniemen putiikkihotellit: Arctic TreeHouse ja Artic Light Hotel.

Sky Kitchen View Restaurant, Lapland Hotels Sky Ounasvaara, Rovaniemi, Lapland, FinlandSky Kitchen View Ravintola

4.Huikea ravintolavalikoima

Yhdessä suhteessa Rovaniemeä voi verrata Tallinnaan: tänne nousee uusia ravintoloita samaan tahtiin kuin Virossa. Parasta on, että herkkuja löytyy kaikista hintaluokista. Olen syönyt mielettömän fine dine -illallisen Sky Ounasvaarassa ja nauttinut Suomen parhaasta hotelliaamiaisesta Arctic Light Hotellissa. Olen vienyt lapset vohveleille Café & Bar 21:een ja hampurilaisille legendaariseen Kauppayhtiöön. Olen nautiskellut aitoa meksikolaista Yucassa, innovatiivista kasvisruokaa Nabossa ja sushia Himossa. Edellisellä reissulla pääsin testaamaan taas uutuusravintoloita: Korundi Kitchen & Cafén runsas lounas yllätti iloisesti ja Koskikadulle avautunut Gustav Kitchen & Bar räjäytti tajunnan.

Ja tässä oli vasta murto-osa tarjonnasta.

Santa Claus playing with kids on the Arctic Circle at Santa Claus Village in Rovaniemi Lapland Finland.Joulupukin Pajakylä on avoinna ympäri vuoden

5.Joulu ympäri vuoden

En ole vielä koskaan päässyt viettämään talven suurinta juhlaa Lappiin. Onneksi Rovaniemellä on joulu aina: Napapiirillä sijaitseva Joulupukin Pajakylä on auki ympäri vuoden. Parhaimmillaan paikka on kaamosaikaan, jolloin tuhannet valot luovat tunnelmaa kuin satumaassa. Pajakylässä voi kuvauttaa itsensä pukin kanssa, ostaa tuliaisia, vierailla uudessa Joulumuorin talossa tai käydä poroajelulla. Näkemisen arvoinen paikka on myös Santa Parkin teemapuisto, joka on louhittu maan alle Syväsenvaaraan, lähelle Rovaniemen lentoasemaa. Santa Parkissa on muun muassa ravintola, jääbaari, kauppoja ja joulupukin työhuone. Santa Park on valitettavasti suljettuna tämän talven, mutta avaa ovensa jälleen kaudelle 2021-22.

Shopping Shops City life in Rovaniemi Lapland Finland The Official hometown of Santa Claus in Rovaniemi Lapland FinlandValkko

6.Uniikit kaupat

Jos Rovaniemelle on osunut sateisempi keli, olen yleensä suunnannut shoppailemaan. Projekti ei vaadi suurta ponnistusta, sillä valtaosa kaupoista sijaitsee keskustan tuntumassa. Pelkästään kauppakeskuksia Rollossa on kolme: Lordin aukiolla Sampokeskus ja Koskikadun varressa Rinteenkulma, josta pääsee puolestaan pujahtamaan kauppakeskus Revontulen puolelle. Uusimpia suosikkejani on Valkko, joka on keskittynyt kotimaisiin tuotteisiin ja varsinkin lappilaiseen designiin. Mahtavia puoteja löytyy muuten myös museoiden yhteydestä. Niistä lisää seuraavassa osiossa.

The Northern Lights over Korundi House of Culture in Rovaniemi, Lapland, FinlandKolme kulttuurikohdetta yhdellä passilla

7.Rikas kulttuuritarjonta

Rovaniemen parhaita kulttuurikohteita ei ole vaikea valita: tiedekeskukset Arktikum ja Pilke ovat aivan ehdottomia. Samoin kulttuurikeskus Korundi, jossa voi nauttia Lapin kamariorkesterin konserteista ja Rovaniemen taidemuseon näyttelyistä. Arktikum on pelkästään arkkitehtuurisesti hieno, mutta sisällä voi tehdä myös matkan pohjoisen historiaan, luontoon ja kulttuuriin. Samalla pihalla oleva Pilke on keskittynyt metsiin. Seuraavalla kerralla olisi kiva tulla Rovaniemelle äidin kanssa ja investoida 20 euron arvoiseen Kulttuuripassiin, jolla pääsee katsastamaan kaikki kolme kohdetta.

Ounasvaara Rovaniemi Lapland FinlandOunasvaara on hiihtäjän ja laskettelijan paratiisi

8.Hiihtäjän ja laskettelijan unelma

Seuraa tunnustus. Kun tulin Rovaniemelle ensimmäistä kertaa, en tiennyt, että täällä on laskettelurinteitä. Lapin hiihtokeskuksista puhuttaessa huomio keskittyy usein Leviin ja Ylläkseen, mutta Rovaniemelläkin pääsee mäkeen. Reilun neljän kilometrin päässä keskustasta sijaitsevalla Ounasvaaralla on kolmetoista rinnettä, joista pisimmällä on mittaa 600 metriä. 140 metriin kohoavan vaaran päältä avautuu komea maisema Ounasjoelle. Murtsikkaa en ole Rovaniemellä vielä ehtinyt kokeilla, mutta latuja riittää kuulemma sydäntalvella niin paljon, etteivät ihan heti kesken lopu.

Bearhill Husky Dogs Running Rovaniemi Lapland FinlandBearhill Husky Rovaniemellä

9.Huskyt ja revontulet

Olen käynyt kerran elämässäni husky-ajelulla, ja se tapahtui juurikin Rovaniemellä. Kokemus oli tosi eksoottinen, sillä olin tuolloin matkaseurueemme ainoa suomalainen. Pukeuduimme paksuihin toppahaalareihin ja hyppäsimme ohjeistuksen jälkeen kelkan jalaksille. Jestas, mitä vauhtia koirat vetävät! Hienointa husky-ajelu on kirkkaana pakkaspäivänä, kun reitti kulkee kuuraisten puiden lomasta järven jäälle. Hiukan kuin jossain Disney-sadussa olisi.

Viime talvena pääsin ”Lapin prinssin” (Aki Mikkola) vetämälle revontuliretkelle. Jahtasimme taivaan tulia ajamalla kauaksi kaupungin valoista. En ikinä unohda hetkeä, jolloin seisoimme keskellä pimeää metsää ja näimme, kuinka taivas alkoi tanssia vihreän ja keltaisen sävyissä.

King's Lean-to in Rovaniemi Lapland FinlandNäkymä Kuninkaan laavulta keskiyön auringossa Rovaniemellä

10.Ympärivuotinen luontokohde

Viime vuosina olen monen muun suomalaisen tavoin innostunut patikoinnista. Retkeilyä pääsin kokeilemaan marraskuussa myös Rovaniemellä, kun kaverit lähtivät oppaiksi Santavaaran huipulla sijaitsevalle Kuninkaanlaavulle. Matkaa Rovaniemen keskustasta kertyi vain 8 kilometriä, mutta maisema oli kuin erämaasta. Ounasjoki alhaalla virraten, nuotio laavulla loimottaen.

Ensi kesänä haluaisin tulla tekemään Rovaniemelle yöttömän yön vaelluksen.

Sanna Wallenius Tahtoo ensi kesänä Rovaniemelle yöttömän yön vaellukselle

Lisää Rovaniemi-elämyksiä Sanna Walleniuksen blogista!

Walleniuksen aiemmat jutut Rovaniemeltä:

Vuoden yllättäjä: Rovaniemi
Yö Rovaniemen palkituissa luksusmajoissa
Huikea husky-safari
Eka kerta lumihotellissa
Paras hotelliaamiainen on löytynyt
Hostel Café Koti päihittää monen hotellin
Lapin ensimmäinen design-hotelli
Rovaniemen parhaat ravintolat
Onko tämä Suomen tyylikkäin hotellihuone? Lähes kaikki valkoista!
Top 10 syytä rakastua Rovaniemeen

• sadepäivän tekemistä

• Lappi

Sanna Kärkkäinen