Joulukuun alun verkkokauppa piti pintansa edelliseen vuoteen verrattuna - Black Friday ja Cyber Monday rantautuneet Suomeen

Helsinki – 22.12.2014 Visa-korteilla maksettujen verkko-ostosten summa joulukuun alussa pysyi samana vuoteen 2013 verrattuna. Suomeen rantautunut, joulusesongin käynnistävä Black Friday “musta perjantai” - Cyber Monday – viikonloppu osoitti verkkokaupan pitävän pintansa talouden matalasuhdanteesta huolimatta.

Yhdysvalloissa joulumyynti käynnistyy virallisesti Kiitospäivän jälkeisenä perjantaina, jota kutsutaan Black Fridayksi, eli mustaksi perjantaiksi. Joulumyynnin käynnistämiseksi liikkeissä on alennusmyyntejä kyseisenä päivänä. Osa tarjouksista jatkuu yli viikonlopun ”Cyber Monday” - maanantaihin saakka.

Suomessa musta perjantai näkyy lähinnä verkkokaupoissa, jossa päivää kaupitellaan loistavaksi tilaisuudeksi ostaa joululahjoja. Suomalaiset tekevätkin verkko-ostoksia eniten heti joulukuun alussa. Marraskuun viimeinen perjantai oli tänä vuonna 28.11. ja Cyber Monday 1.12.

Viikonlopun verkko-ostopiikkiin vaikuttaa mm. veronpalautukset. Kun lahjat ostaa ajoissa verkosta, ne myös ehtivät lahjansaajille hyvissä ajoin.

”Osasimme odottaa verkkokaupan ostospiikkiä joulukuu alkuun. Visalla suoritettujen ostosten volyymi verkkokaupassa pysyi tänä vuonna samalla tasolla kuin viime vuonnakin. Tämä on selkeä osoitus siitä miten hyvin verkkokauppa vetää Suomessa talouden matalasuhdanteesta huolimatta. Verkko-ostosten yleistymisen taustalla ovat mm. nopeat toimitusajat, ostamisen helppous ja turvallisuus sekä laaja valikoima”, kertoo Visa Europen maajohtaja Vesa Tukonen.

Lisätietoja: Vesa Tukonen
Visa Europe
e-mail:tukonen@visa.com
tel: 040 514 1424

Visa Europe

Visa Europe -maksujärjestelmä on eurooppalaisten pankkien ja maksupalveluyhtiöiden omistama ja johtama palvelu 37 maassa. Visa Europe on teknisen kehityksen edelläkävijä ja tarjoaa asiakkailleen palveluita, joilla miljoonat eurooppalaiset kuluttajat, yritykset ja julkishallinnon toimijat voivat tehdä elektronisia maksusuorituksia. Sen omistajat vastaavat korttien myöntämisestä, jälleenmyyjäsopimuksista sekä kortinhaltijoiden ja jälleenmyyjien maksamista palkkioista.

Visa Europe tarjoaa omistajilleen korkean volyymin ja alhaisten kulujen liiketoimintamallin. Tuotot yhtiö sijoittaa liiketoimintansa kehittämiseen ja pääomansa vahvistamiseen.

Euroopassa on 500 miljoonaa Visa-korttia. Jokaisesta Euroopassa käytetystä 6,50 eurosta 1 euro on maksettu Visa-kortilla. Vuoden 2013 syyskuuhun mennessä Visa -korttien kokonaiskäyttövolyymi oli 2 biljoonaa euroa ja korttimaksujen määrä kasvoi 8,5 % yhteensä 1,4 biljoonaan euroon. Vuosittainen Visa verkkomaksujen määrä jatkaa kasvuaan (20 % vuosittain) ja on tällä hetkellä 240 miljardia euroa.

Vuodesta 2004 lähtien Visa Europe on toiminut itsenäisenä, Visa Inc:stä riippumattomana yrityksenä. Yhtiö on rekisteröity Isossa Britanniassa ja sillä on eksklusiivinen, peruuttamaton ja ikuinen toimintalupa Euroopassa.

Yhtiöt toimivat yhteistyössä tarjoten mailmanlaajuisia Visa maksupalveluja. Eurooppalaisiin maksupalveluihin erikoistuneena maksujärjestelmänä Visa Europe pystyy reagoimaan nopeasti eurooppalaisten pankkien ja asiakkaiden erityistarpeisiin – kortinhaltijoiden ja jälleenmyyjien – ja toimimaan Euroopan Komission tavoitteiden mukaisesti luomalla maksujärjestelmää sisämarkkinoille.

Lisätietoja: www.visaeurope.com