Havainnekuvassa Raasakan koulun uudisrakennus, jonka julkisivuun taiteilija Laura Lehtinen toteuttaa taideteoksen. Kuva: Arkkitehtitoimisto Jorma Paloranta

Taideteos osaksi Kannuksen historian suurinta rakennushanketta

Oppilaiden ajatukset unelmien koulusta ovat lähtökohtana taiteilija Laura Lehtisen teokselle. Seinämaalaus sijoittuu keskeiselle paikalle Raasakan koulun uudisrakennusta.

Taiteilija Laura Lehtinen toteuttaa heinäkuun aikana seinämaalauksen Raasakan uuteen koulurakennukseen Kannuksessa osoitteeseen Siltakatu 1. Sisäilmaongelmaisen vanhan koulurakennuksen korvaava kaksikerroksinen uudisrakennus on kokonaispinta-alaltaan 4 483 neliömetriä, ja se on kaupungin historian suurin rakennushanke. Taideteos levittäytyy keskeiselle paikalle katetun pääsisäänkäynnin alueelle, jossa se ilahduttaa syyslukukaudesta alkaen koulun oppilaita ja henkilökuntaa sekä alueella muuten liikkuvia.

Tulevan teoksen pohjana on toiminut Lehtisen viime talvena Raasakan vanhalla koululla 4.- ja 5.-luokkalaisille ohjaamat työpajat. Työpajoissa suunniteltiin yhdessä uuden koulurakennuksen taideteosta työskentelemällä kollaasi- ja piirustustekniikoilla ja pohtimalla ajatusta unelmien koulusta.

”Oppilaiden teoksista kootuissa kollaaseissa huvipuistomaisten ominaisuuksien ja eläinhahmojen rinnalle nousi hiljaisuuden ja levollisuuden teema; ajatus siitä, että ketään ei kiusata ja kaikki saisivat oppia ja olla omia itsejään rauhassa ja tasa-arvoisesti. Myös unen tärkeys ja luontoelementit tulivat eri tavoin esiin”, kertoo Lehtinen oppilaiden toiveista koulunkäyntiin liittyen.

Työnimen Rauha saanut tilallinen teos sijoittuu koulurakennuksen katoksen julkisivuun ja kattoon ja levittäytyy myös sisätiloihin.

Laura Lehtinen on kuvittaja-kuvataiteilija, joka työskentelee laaja-alaisesti taiteen ja muotoilun parissa. Hän on opiskellut kuvittajaksi Barcelonassa ja kuvataiteilijaksi Helsingissä ja Turussa. Lehtisen työ koostuu kaupunkitilaan toteutetuista seinämaalauksista ja installaatioista sekä erilaisista kuvituksista. Hän on urallaan toteuttanut lukuisia teoksia Suomessa ja kansainvälisesti. Lehtinen haluaa työskennellä vuorovaikutuksessa erilaisten ihmisten, kulttuurien ja taidemuotojen kanssa.

Taideteoksen taiteilijavalinta tehtiin vuonna 2023 järjestetyn Mutkalammin tuulipuiston teoshaun portfolioiden joukosta. Valintaraadin jäsenet ovat Kannuksen kaupunginjohtaja Jussi Niinistö, Takalo-Raasakan koulun rehtori Tarja Mäkelä, Kannuksen kaupungin tekninen johtaja Johanna Vakkuri, Kannuksen kaupungin kasvatus- ja opetusjohtaja Leena Kivijakola, Arkkitehtitoimisto Jorma Paloranta Oy:n arkkitehti Elina Siltasalmi, Neoen Suomen maajohtaja Jerri Loikkanen, K.H.Renlundin museon taidekokoelma-amanuenssi Susanne Svenfors-Furu sekä Upeartin taidekoordinaattori Yiorgos Slunga.

Hankkeen taidekoordinoinnista ja tuotannosta vastaa Upeart. Teoksen lahjoittaa Kannuksen kaupungille Neoen Renewables Finland Oy.

Lisätietoja:

Upeart, Viestintä

Lehdistön yhteyshenkilö +358 50 468 6521 Upeart (Verkkosivu) @upeart (Instagram)