Kirjailija Maria Jotuni. Kuva: Valokuvaamo Daniel Nyblin (1907), Atelier Nyblinin kokoelma, historian kuvakokoelma, Museovirasto.

Kirjailija Maria Jotunin elämää juhlistava muotokuva Helsingin Pohjois-Haagaan

Yhteiskunnan epäkohtia käsitelleen ja sukupuolinormeja ravistelleen Maria Jotunin muotokuva on kunnianosoitus aikansa rohkealle kirjailijalle.

Uraauurtavan näytelmä- ja proosakirjailija Maria Jotunin muotokuva maalataan Helsingin Pohjois-Haagassa sijaitsevan kerrostalon julkisivuun. Maria Jotunin 140-vuotisjuhlavuonna 2020 syntynyt idea kirjailijan muotokuvasta toteutetaan kesä-heinäkuussa osoitteeseen Maria Jotunin tie 6 C–D. Seinämaalauksen toteuttaa kuvataiteilija Maaria Jokimies.

Taloyhtiön varapuheenjohtaja Päivi Forsberg kertoo, että taloyhtiössä on viime aikoina saatettu päätökseen mittavia hankkeita, kuten LVIS-saneeraus ja maalämpöön siirtyminen. Taloyhtiön hallituksessa kehittyi ajatus, että taloyhtiön näkyvällä paikalla olevaan kuusikerroksiseen talonpäätyyn olisi hienoa saada seinämaalaus. Kuvasta keskustellessa Maria Jotunin muotokuvalle tuli nopeasti kannatusta.

Maria Jotuni (1880–1943) oli aikansa kohukirjailija, jonka tuotanto herätti ristiriitaisia tunteita. Rohkeana sukupuolinormien ravistelijana Jotunin teosten aiheet koettiin usein naiselle sopimattomiksi, mutta samalla moralistisen kritiikin ympäröimää kirjailijaa arvostettiin mestarillisena kielenkäyttäjänä. Maria Jotuni lunastikin jo varhain paikkansa Suomen merkittävimpien kirjailijoiden joukossa ja jatkoi työllään Minna Canthin viitoittamaa naistaiteilijuutta, jota nykypäivän taiteilijat vievät omilla vahvoilla teoksillaan eteenpäin yhdenvertaisuutta edistäen.

“Taiteilijavalintaa lähestyttiin juuri tästä lähtökohdasta”, kertoo hankkeen taidekoordinaattori Yiorgos Fanaris.

“Maria Jotunista on olemassa kourallinen valokuvia, joita voisi kuvailla jäyheiksi, eikä niiden ja Maria Jotunin ajassaan räväköiden tekstien välille ole helppoa vetää yhtäläisyysviivaa. Historiallisen valokuvan kopioiminen maalaukseen ei muutenkaan ole taiteellisesti kovin kiinnostava lähtökohta. Lisäksi kuvittelin mielessäni, että Maria Jotuni itse arvostaisi rohkeampaa lähestymistä hänen omaan muotokuvaansa, joka toteutetaan toisessa ajassa, yli 140 vuotta hänen syntymänsä jälkeen.”

Taiteilija Maaria Jokimiehelle (s. 1992) toteutettava teos on hänen uransa ensimmäinen seinämaalaus. Jokimies kuvaa figuratiivisissa ja värikylläisissä öljy- ja akryylivärimaalauksissaan usein sukupolvensa nuorten aikuisten arkea autofiktiivisellä otteella. Jokimies on valmistunut Taideyliopiston Kuvataideakatemiasta kuvataiteen maisteriksi vuonna 2022. Hänen teoksiaan on ollut esillä useissa gallerioissa Suomessa sekä muun muassa Tampereen, Lahden ja Imatran taidemuseoissa ja Valtioneuvoston kanslian kokoelmissa. Jokimiehen viimeisin yksityisnäyttely Kerro jotain kivaa oli esillä Turun B-galleriassa tammikuussa.

Toteutettava muotokuva on kunnianosoitus ihmisten välisiä valtasuhteita tarkkanäköisesti käsitelleen kirjailijan rohkealle elämälle ja perinnölle.

Maria Jotunilta on julkaistu neljä romaania ja useita novellikokoelmia ja näytelmiä. Suurimman tunnustuksensa, Aleksis Kivi -palkinnon, Jotuni sai vuonna 1938. Kirjailijan tunnetuimpia teoksia ovat postuumisti julkaistu Huojuva talo -romaani ja näytelmät Kultainen vasikka, Miehen kylkiluu ja Tohvelisankarin rouva.

Teoksen tilaaja on Asunto Oy Maria Jotunintie 4–12. Hankkeen taidekoordinoinnista ja tuotannosta vastaa Upeart.

Lisätietoja medialle:

Upeart, Viestintä

Lehdistön yhteyshenkilö +358 50 468 6521 Upeart (Verkkosivu) @upeart (Instagram)