Kasvua nopeutetaan edelleen  – TUI Markets + Airline -liiketoiminta muuttuu globaaliksi markkinapaikaksi

Kasvua nopeutetaan edelleen – TUI Markets + Airline -liiketoiminta muuttuu globaaliksi markkinapaikaksi

TUI nopeuttaa Markets + Airline -liiketoimintansa muutosta ottamalla käyttöön uuden operatiivisen mallin ja rakenteen, joka on mukautettu TUI Groupin strategisiin prioriteetteihin. Tämä on linjassa konsernin strategian kanssa, jonka tavoitteena on olla kasvava, skaalautuva ja globaali matkailualan yritys. Matkanjärjestäjästä tulee globaali markkinapaikka yhdistämällä TUIn erilliset tuotteet ja keskittyen vahvasti matkapaketteihin.

TUI on kokenut merkittävää kasvua Markets + Airline -liiketoiminnassa sekä hotelleissa, risteilyissä ja elämyksissä viimeisten kahden vuoden aikana.Konserni on investoinut paitsi erikoistuneisiin hotelli- ja risteilytuotteisiin, myös IT-alustoihin – erityisesti hankintaan, myyntiin, tuotantoon ja hinnoitteluun. Tämä on luonut pohjan lisäkasvulle. Tämän kasvumahdollisuuden tukemiseksi organisaatio ottaa seuraavan askeleen tullakseen globaaliksi matkailu- ja elämyspalvelujen markkinapaikaksi.

Tulevaisuudessa TUI laajentaa menestyksekästä tuotevalikoimaansa ja tarjoaa enemmän kolmannen osapuolen tuotteita. Ydinliiketoimintaa, eli perinteisiä pakettimatkoja, täydennetään dynaamisilla paketeilla ja yksittäisillä komponenteilla. Samalla TUI lisää personoituja tarjouksia, laajentaa lisäpalveluja ja säilyttää korkean palvelutason, jota asiakkaat ovat tottuneet arvostamaan jo vuosien ajan. Vähittäismyynti- ja verkkokanavat ovat konsernin kasvutavoitteiden keskiössä.

Markets + Airline -organisaatiorakenne ja prosessit mukautetaan nyt strategisiin painopisteisiin. Uusi rakenne koostuu kolmesta pääalueesta, jotka luovat vahvoja synergioita. Ensimmäinen alue on Marketplace, matkanjärjestäjän täysin integroitu toimintamalli, joka tukee ydinliiketoimintaa. Tämä mahdollistaa globaalin skaalautuvuuden nopeasti ja tekee toiminnasta tehokkaampaa ja kannattavampaa. Toinen alue on erillinen Expansion Businesses -yksikkö, joka keskittyy uusiin tuotekategorioihin ja markkinoihin. Kolmanneksi, TUI laajentaa kaupallista toimintaansa lentoliiketoiminnassa.

– Olemme raportoineet kaksinumeroista kasvua jo kahdeksannen peräkkäisen vuosineljänneksen osalta elokuun tuloksissa. Tämä osoittaa liiketoimintastrategiamme vahvuuden. Nopeutamme nyt kasvusuunnitelmiamme ja otamme seuraavan askeleen muutosprosessissamme. Markets + Airline -liiketoiminnalla on tässä keskeinen rooli: menestyksekkään pakettimatkojen järjestäjän ja vahvan brändin lisäksi tarjoamme kasvavan valikoiman tuotteita, palveluita ja matkakohteita. Tavoitteena on myydä enemmän tuotteita useammille asiakkaille maailmanlaajuisesti ympäri vuoden. Markets + Airline -muutos auttaa meitä kasvattamaan TUI-hymyämme globaalisti, sanoo TUI Groupin toimitusjohtaja Sebastian Ebel.

Uusi organisaatiomalli ja uusi johtoryhmä Markets + Airline -liiketoiminnassa
Muutos markkinapaikaksi tarkoittaa, että päätoiminnot – kaupallinen toiminta ja markkinointi organisoidaan alueiden välillä integroidusti. Kaupallinen toiminto kattaa kaikki tuote- ja hankintatoimet, sekä myynnin työkalujen optimoinnin. Tätä toimintoa johtaa Stefan Baumert, uusi kaupallinen johtaja, jolla on pitkä ja menestyksekäs ura TUIlla. Markkinointi organisoidaan myös keskitetysti ja tämän toiminnon johtaja nimitetään pian.

Uudessa Marketplace-toiminnossa alueet keskittyvät paikallisten asiakastarpeiden täyttämiseen, ja niillä on vastuu lentokapasiteetin hallinnasta, myynnistä, jakelusta ja paikallisesta markkinoinnista. Jokaiselle alueelle on nimitetty toimitusjohtaja. Arjan Kers vastaa BeNe-alueesta (Belgia ja Alankomaat). GAS-aluetta (Saksa, Itävalta, Sveitsi) johtaa Benjamin Jacobi ja Jessica Enbacka johtaa Pohjoismaita. Neil Swanson vastaa Isosta-Britanniasta ja Irlannista, ja hän korvaa Andrew Flinthamin, joka jättää organisaation pitkän uran jälkeen. Alueet säilyttävät omat tulos- ja tappioraporttinsa ja raportoivat suoraan David Schelpille, Markets + Airline -liiketoiminnan toimitusjohtajalle.

Expansion Businesses -yksikkö nopeaa kehitystä ja kasvua varten
Koska matkailukonserni haluaa kasvaa nykyisen portfoliosa ulkopuolelle, perustetaan uusi "Expansion Businesses" -yksikkö. Mircea Tudose tulee vastaamaan yksiköstä sen toimitusjohtajana ja raportoi suoraan David Schelpille. Yksikkö toimii inkubaattorina ja sen ensisijaisina tavoitteina ovat uusien tuotealustojen käyttöönotto, uusien asiakassegmenttien houkutteleminen, sekä uusille markkinoille laajentuminen.

Liiketoiminnan vahvistaminen: TUI Airline laajentaa kaupallista toimintaa
Lentoliikenne kehittyy edelleen, kapasiteetti kasvaa, kustannustehokkuuteen keskitytään entistä enemmän ja markkinat siirtyvät vapaa-ajan matkustamiseen. Jatkaakseen kasvumatkaansa TUI Airline, jota johtaa edelleen Marco Ciomperlik, laajentaa kaupallista toimintaansa. Keskeistä on hyödyntää kaupallisia mahdollisuuksia samalla, kun toiminta mukautetaan alueiden tarpeisiin ja luodaan arvoa TUI-konsernille.

Kaikki muutokset astuvat voimaan 1. lokakuuta 2024.

– Koska markkinaympäristö ja asiakaskysyntä muuttuvat, nopeutamme nyt muutostamme varmistaaksemme, että saavutamme kunnianhimoiset kasvutavoitteemme. Uusi organisaatio tuo selkeät vastuut ja mahdollistaa skaalautuvuuden, lisää ketteryyttä sekä maksimoi mahdollisuutemme globaalilla matkailumarkkinalla. Asiakkaat voivat varata joustavammin ja valita vielä laajemmasta tuotevalikoimasta. Integroitu liiketoimintamalli, joka yhdistää Holiday Experiences -liiketoiminnan – mukaan lukien hotellit, risteilyt ja aktiviteetit, sekä Markets + Airline -liiketoiminnan, vapauttaa osakkeenomistajillemme lisää merkittävää arvoa. Tämä muutos tukee kasvutavoitteidemme saavuttamista, ja yhdessä uuden johtoryhmäni kanssa odotan innolla muutoksen vauhdittamista ja uuden rakenteen onnistunutta toteuttamista, sanoo David Schelp, Markets + Airline -liiketoiminnan toimitusjohtaja.

Lisätietoja antaa:
    Linda Jonczyk, Corporate Communications, TUI Group