Kuva Mats Högberg

Uusi elämä Tjäreborgin käytöstä poistetuille hotellitekstiileille

Tjäreborg ja koko Nordic Leisure Travel Group (NLTG) on aloittanut käytöstä poistettujen hotellitekstiilien uudelleenkäyttöön liittyvän yhteistyön upcycling-tuotteisiin erikoistuneen Reused Remaden kanssa. Yhteistyön tuloksena käytettyjen hotellitekstiilien elinkaari jatkuu uuden tuotesarjan muodossa. Tuotesarjaan kuuluu muun muassa kosmetiikkapusseja, kangaskasseja ja hiuspyyhkeitä. Tjäreborgin asiakkaat voivat ostaa tuotteita yrityksen lomahotelleista heinäkuun lopusta alkaen.

Tjäreborgin Espanjassa, Kreikassa ja Kyproksella sijaitsevista konseptihotelleista kerättiin viime syksyn aikana yli 19 tonnia lakanoita ja pyyhkeitä. Aikaisemmin vanhoja lakanoita ja pyyhkeitä on käytetty mm. huonekalujen peittämiseen, kun hotellit ovat olleet suljettuna tai niissä on tehty suursiivouksia tai remontteja. Osa tekstiileistä säilytetään edelleen tähän tarpeeseen, mutta suurin osa päätyy uuden yhteistyön myötä uudelleenkäyttöön. Suunnitelmissa on myös laajentaa tuotevalikoimaa.

Hotellitekstiilit ovat korkealaatuisia ja kestäviä materiaaleja, minkä ansiosta ne soveltuvat erinomaisesti luovaan uudelleenkäyttöön alkuperäisen käyttötarkoituksen jälkeen.

– Aloite uudelleenkäyttöön tuli hotelleiltamme. Lakanoita ja kylpypyyhkeitä poistetaan käytöstä esimerkiksi, koska niissä on reikä tai tahra tai reunat ovat kuluneet. Muilta osin tekstiili voi olla täysin käyttökelpoinen, ja juuri niitä osia on käytetty uusissa tuotteissa. Tuntuu todella mukavalta, että olemme yhdessä Reused Remaden kanssa löytäneet ratkaisun, jolla voimme tarjota asiakkaillemme kivoja ja käytännöllisiä tuotteita muistoksi lomahotellista ja samalla jatkaa hotellitekstiilien käyttöikää, kertoo Jessica Virtanen, Tjäreborgin maajohtaja.

Ruotsalainen Reused Remade on luovan uudelleenkäytön ja -valmistuksen asiantuntija. Kattavaan prosessiin kuuluu materiaalin keruu, logistiikka, tuotekehitys, suunnittelu, tuotanto ja jakelu. Tekstiilituotteiden ilmasto- ja ympäristövaikutukset ovat huomattavasti pienemmät kuin vastaavasta käyttämättömästä tai kierrätysmateriaalista valmistetuilla tuotteilla.

– Kun suurilla ja tunnetuilla yrityksillä on vastuullisia toimintatapoja, ne toimivat roolimalleina ja inspiraation lähteinä myös muille yrityksille. 1 kg Reused Remaden uudelleenkäyttötuotteita aiheuttaa noin 1,5 kg hiilidioksidia, kun vastaava luku käyttämättömällä materiaalilla on 10–40 kg Ruotsin Naturvårdsvärketin mukaan. On hienoa, että voimme auttaa NLTG:n kaltaista isoa toimijaa vaikuttamaan, ja odotamme innolla yhteistyön jatkumista, sanoo Pia Walter, Reused Remaden toinen perustaja ja CFO.

Tuotevalikoimaan kuuluu hiuspyyhkeitä, hiuspantoja, kestovanulappuja, kosmetiikkapusseja, kangaskasseja sekä isompia rantakasseja. Tuotteita voi ostaa Tjäreborgin Sunwing Family Resorts, Ocean Beach Club sekä Sunprime Hotels -ketjujen lomahotelleista Espanjassa ja Kreikassa heinäkuun lopusta alkaen.

Tjäreborg on toiminut Suomessa matkanjärjestäjänä vuodesta 1966 lähtien.