Lehdistötiedote: Romanttinen loma antaa kipinää parisuhteelle

Lehdistötiedote: Romanttinen loma antaa kipinää parisuhteelle

91 % suomalaisista uskoo romanttisen loman antavan kipinää parisuhteelle. Tärkeintä suomalaisille romanttisella lomalla on kahdenkeskinen aika, rauhallinen matkakohde ja monipuoliset hotellipalvelut. Tämä selviää Tjäreborgin helmikuussa 2015 teettämästä Rakkaus ja romantiikka –asiakastutkimuksesta, johon vastasi  8 364 suomalaista. Kysely paljasti myös, että aina ei tarvitse lähteä kauas romanttiselle lomalle, sillä romanttisin rantalomakohde löytyy tutkimuksen mukaan Kreikan pieniltä saarilta.

Tjäreborgin helmikuussa 2015 teettämään Rakkaus ja romantiikka –asiakastutkimukseen vastasi
8 364 suomalaista eri puolelta Suomea. Vastaajista 6 066 oli naisia ja 2 577 miehiä. Tutkimuksessa haluttiin selvittää mitkä asiat ovat suomalaisille tärkeitä romanttisella lomalla, mitkä lomakohteet koetaan romanttisina, miten tärkeänä matkailua pidetään parisuhteelle ja kuinka paljon suomalainen on valmis käyttämään rahaa romanttiseen lomaan.

Lähes 90 % vastaajista pitää matkustelua tärkeänä osana parisuhdetta ja 91 % vastaajista uskoo romanttisen loman antavan kipinää parisuhteelle. 96 % parisuhteessa olevista vastaajista ilahtuisi ystävänpäivänä yllätyslomasta lahjan saamisen sijaan. Miesten ja naisten välillä ei ollut oleellisia eroja näissä luvuissa.

Suomalaiset ovat valmiita myös käyttämään rahaa romanttisiin lomiin. Romanttiseen lomaan käytettävän summan suuruus vaihtelee melkoisesti. 51 % vastaajista olisi valmis käyttämään romanttiseen lomaan 500 – 999 euroa per henkilö, 25 % 1 000 – 1 499 euroa, 11 % 250 – 499 euroa ja 12 % käyttäisi romanttiseen lomaan yli 1 500 euroa per henkilö. 1 % vastaajista käyttäisi romanttiseen lomaan alle 250 euroa per henkilö.

Tutkimuksen mukaan 54 % vastaajista pitää rantalomaa parhaimpana romanttisen loman muotona. 24 % lähtisi kaupunkilomalle ja 19 % Karibian tai Välimeren risteilylle. 3 % vastaajista valitsisi jonkin muun vaihtoehdon romanttisen loman viettämiseen. Romanttisimmaksi rantalomakohteeksi valikoituivat Kreikan pikkusaaret ja kaupunkilomakohteeksi Venetsia

Top 5 romanttisimmat rantalomakohteet:

1. Kreikan pikkusaaret
  2. Malediivit
  3. Kreeta
  4. Mauritius
  5. Thaimaa

Top 5 romanttisimmat kaupunkikohteet:

1. Venetsia
  2. Rooma
  3. Pariisi
  4. Barcelona
  5. Nizza

Erot miesten ja naisten suosikkikohteiden välillä olivat hyvin pienet. Huomionarvoista kuitenkin on, että miehet nostivat neljänneksi suosituimmaksi rantalomakohteeksi Kanariansaaret, joka oli naisten listalla sijalla 6.

Tasokas hotelli ja hotellin monipuoliset palvelut tärkeitä romanttisella lomalla
Jopa 90 % vastaajista pitää tasokasta hotellia tärkeänä romanttisella lomalla. Hotellilta odotetaan monipuolisia palveluja, kuten spa ja monipuolinen ravintola- ja baaritarjonta. 63 % vastaajista pitää tärkeänä majoittua aikuisille tarkoitettuun hotelliin. Matkakohteen harrastusmahdollisuuksilla ei ole kovin suurta merkitystä romanttisella lomalla ja vain 28 % vastaajista pitää niitä tärkeinä.

50 % vastaajista on sitä mieltä, että romanttisinta lomalla on kahdenkeskinen aika kumppanin kanssa. Seuraavaksi romanttisimmaksi koetaan upeista auringonlaskuista nauttiminen (18 % vastaajista). Retkeily ja yhteiset aktiviteetit ovat kolmannella sijalla (12 % vastaajista). Joka kymmenes vastaajista pitää kahdestaan nautittavaa kynttiläillallista loman romanttisimpana tapahtumana. Kaupungista romanttisen tekevät viehättävät kävelykadut, pittoreskit aukiot, vanhan kaupungin kujat sekä hyvät ravintolat ja viihtyisät baarit. Myös rannan läheisyyttä arvostetaan romanttisella kaupunkilomalla.

Romanttisin lomamuisto
Rakkaus ja romantiikka –asiakastutkimuksessa kysyttiin myös romanttisinta lomamuistoa. Vastauksia tuli runsaat 4 000 ja romanttiset lomamuistot liittyivät kaikenlaisiin lomamatkoihin, niin kotimaassa kuin ulkomaillakin. Yhden mielestä romanttisinta lomalla on kun ”Voi viipyä aamulla pitkään sängyssä, olla lähekkäin ja syödä aamiaisen sängyssä.” Romanttinen muisto saattaa liittyä myös ihan arkisiin asioihin kuten ”Puolisoni kävelee kanssani käsi kädessä aina lomalla, arkena ei koskaan. Tuntuu hyvältä kun tarttuu käteen.”

Tjäreborg kuuluu Pohjoismaiden suurimpaan matkanjärjestäjäkonserniin, Thomas Cook Northern Europeen (1,5 miljoonaa matkustajaa/vuosi). Tjäreborgin vuosittainen matkustajamäärä on n. 195.000. Thomas Cook Northern Europeen kuuluu matkanjärjestäjätoimintaa Suomessa (Tjäreborg), Ruotsissa (Ving ja Globetrotter), Norjassa (Ving) ja Tanskassa (Spies) sekä hotelliketjut Sunwing Family Resorts ja Sunprime Hotels ja tilauslentoyhtiö Thomas Cook Airlines Scandinavia. Thomas Cook Northern Europe on osa kansainvälistä matkailualan konsernia Thomas Cook Group plc:tä, joka on noteerattu Lontoon pörssissä. Thomas Cook Group plc:n vuosittainen matkustajamäärä on n. 23 miljoonaa.