Vältä osaamiskuilu - Technopolis Business Breakfast 15.11.2013

Huomisen menestystä rakennetaan nyt. Osaamiskuilu voi syntyä yksilön taitojen tai organisaation strategisen tahtotilan ja henkilöstön todellisen osaamisen väliin. Nyt jos koskaan, talouden ollessa pitkäaikaisessa taantumassa, pitäisi sijoittaa osaamiseen ja mitata organisaation kyvykkyyden kehittymistä.

Tieturi osallistui Technopoliksen järjestämään Business Breakfastiin perjantaina 15.11. Espoon Otaniemessä. Tieturin johtaja Päivi Hietanen väitti rohkeasti puheenvuorossaan, ettei organisaation kannata investoida ICT:hen, ellei samalla kouluta ihmisiä. Edellytyksenä on, että ICT ja HR ovat mukana päätöksenteossa yhdessä liiketoiminnan kanssa.

Mittaa asiakasarvoa

Monet organisaatiot tarkastelevat koulutusinvestointia tuloksellisuutta vain yksilötasolla. Todellisuudessa niiden pitäisi mitata asiakasarvoa, jota osaamisen kehittäminen kasvattaa.

‒ Johdon näkemys strategisen osaamisen tarpeesta pitää välittää esimies- ja yksilötasolle, Päivi Hietanen painotti.

Hän kertoi myös, mitä tuleva lakimuutos tarkoittaa organisaatiolla ja miten koulutusvähennys saadaan. Yritysten kannattaa tehdä ryhmäkohtainen koulutussuunnitelma, hän vinkkasi. Onnistuminen on ihmisistä kiinni!

Osaamisen kehittämisen muutos on jatkuva prosessi

Erityisasiantuntija Riitta Autere Ympäristöministeriöstä kertoi omassa puheenvuorossaan, miten he ovat toteuttaneet yhdessä Tieturin kanssa osaamisen kehittämisen laajassa valtiohallinnon muutoksessa. Kyseessä oli sekä toimintatavan että työvälineiden muutos kokonaisarkkitehtuurimallissa.

Valtiohallinnon hajanaisuus avautui konkreettisesti Riitta Autereen avulla. Osaamisen kehittäminen saa aivan erilaisia haasteita kun koulutustarve määritellään toisaalla ja rahoitus anotaan toisaalta. Case-esimerkki oli todella mielenkiintoinen sen laajuuden vuoksi. Avainsanoja onnistumiselle ovat avoimuus, tarpeiden tunnistaminen, henkilöstön motivointi ja sitouttaminen.

Väki vähenee, miten selvitään?

Osaamisen kehittäminen saa aivan erilaisen arvon ja haasteen tilanteessa, jossa väki vähenee eikä uusia palkata. Jäljellä olevilla on oltava oikeaa osaamista tai se on heille hankittava. Henkilöiden, jotka vastaavat resurssien jakamisesta tulee olla entistä osaavampia omassa työssään. Johtoa ja keskijohtoa ei tule unohtaa – heille tarjotaan pitkälle räätälöityjä koulutuksia, jotka tukevat valtiohallinnon tulevaisuuden strategiaa.

‒ Anna rehellinen palaute työtyytyväisyyskyselyissä, vain siten voit vaikuttaa tilanteessa, jossa päättäjät ovat kaukana työntekijöistä, Riitta Autere muistutti.

Koulutusta paikasta riippumatta

Riitta Autere kehui yhteistyötä Tieturin kanssa, joka on mahdollistanut koulutuksiin osallistumisen paikasta riippumatta esimerkiksi Lync-yhteyden avulla.

– Asioita sujuvoittaa kun kaikki koulutusaineistot löytyvät intranetistä ja koulutuksiin on helppo ilmoittautua extranetin kautta, Riitta Autere jakoi käytännön kokemuksiaan.

• muutosjohtaminen
  • osaaminen