Uutinen -

Toimintalähtöisyys avaimena valtiovarainministeriön kokonaisarkkitehtuurikoulutuksessa

Tieturi on toiminut syksystä lähtien valtiovarainministeriön tilaaman kokonaisarkkitehtuurikoulutuksen suunnittelijana ja toteuttajana. Koko julkinen hallinto aloittaa kevään aikana kokonaisarkkitehtuurin kehittämisen, ja tavoitteena on saada kokonaisarkkitehtuuri oleelliseksi osaksi johtamista sekä työntekijöiden jokapäiväistä työskentelyä.

–Muutos ei koske pelkästään it-sektoria. Kokonaisarkkitehtuuri on toimintalähtöistä ja lähtee meidän normaaleista prosesseista ja niissä käytettävien tietojen hallinnasta. Kaikki, jotka käyttävät tai tuottavat tietoa työssään, ovat muutoksen vaikutuspiirissä, huomioi valtiovarainministeriön neuvotteleva virkamies Hannu Ojala.

Mittava koulutus ulottuu ministeriöihin, valtion virastoihin ja kuntiin eri puolella Suomea.

–Kursseille on tullut yhteensä 900 ilmoittautumista, mikä on enemmän, mitä osasimme ennakoida. Tieturin joustavuuden ansioista olemme onnistuneet järjestämään lisäkoulutusta. Apua on ollut myös Tieturin Lync-etäluennoista, jotka ovat mahdollistaneet suurten massojen osallistumisen koulutukseen.

Materiaali avoimesti hyödynnettävissä

Ojala huomauttaa, että Suomi on eturintamassa ottamassa kokonaisarkkitehtuurin käyttöön julkisessa hallinnossa. Valtiovarainministeriö ja Tieturi ovat laatineet kurssimateriaalit yhteistyössä, ja Ojalan mukaan myös sidosryhmät ja yritysmaailma ovat kiinnostuneet materiaalista. Oppimateriaali julkaistaan avoimesti Yhteentoimivuus.fi -portaalissa.

–Kokonaisarkkitehtuuri on monipuolinen väline ja uudenlainen ajatustapa, jolla on useita käyttötarkoituksia. Meille tärkeää on strategian jalkauttaminen koko julkiseen hallintoon ja tietojärjestelmien yhteentoimivuuden varmistaminen, mikä tehostaa työskentelyä ja tuo pitkällä tähtäimellä kustannussäästöjä, Ojala summaa.

Käytäntö esiin case-esimerkkien ja harjoitusten avulla

Tieturi on ottanut toimintalähtöisyyden huomioon muun muassa huolellisesti valmistelluissa case-esimerkeissä ja harjoituksissa, joita hyödynnetään koulutuksessa. Tieturin kokonaisarkkitehtuurin asiantuntija Tarja Raussin mukaan käytännönläheisyys on ollut alusta asti Tieturille tärkeää.

–Esimerkkitapausten laatiminen on ollut oleellinen osa koulutusta, ja esimerkit tulevat täydentämään julkishallinnon kokonaisarkkitehtuurisuosituksen ohjeistusta, hän kommentoi.

Kuntalaisen asiointi helpottuu

Raussi huomauttaa, että kokonaisarkkitehtuurin jalkauttaminen on pitkäjänteistä työtä. Tavoitteena on sujuvoittaa toimintaa ja yhteensovittaa järjestelmät tavalla, joka hyödyttää lopulta myös kuntalaista.

–Tarkoituksena on saada kuntalaisen kannalta yhtäläinen tapa toimia ja päästä eroon päällekkäisistä tietojärjestelmistä . Esimerkiksi kansalaisten sähköinen asiointi helpottuu tulevaisuudessa kunnissa ja eri virastoissa, kun sähköisen asioinnin sovellukset kehitetään yhteisen SAVI-viitearkkitehtuurin pohjalta, hän kertoo.

Tieturi jatkaa työskentelyä kokonaisarkkitehtuurin kehittämisen ja käyttöönoton alkuvaiheessa.

–Tieturin tehtävänä on antaa eri toimijoille ja osapuolille peruseväät, joiden avulla työtä voidaan viedä eteenpäin myös jatkossa. Tarvittaessa tuemme kokonaisarkkitehtuurin kehittämistyötä myös organisaatiokohtaisella konsultoinnilla ja valmennuksella, Raussi päättää.

Lisätietoja:

Tieturi Oy
Systeemityön ja kokonaisarkkitehtuurin asiantuntija Tarja Raussi, tarja.raussi@tieturi.fi, puh. +358 50 548 1823

Valtiovarainministeriö
Valtiovarainministeriön neuvotteleva virkamies Hannu Ojala, hannu.ojala@vm.fi, puh. +358 9 160 33204

Tieturi on vuonna 1983 perustettu ICT-alan johtava valmennus-, koulutus- ja konsultointipalveluita tarjoava yritys. Tieturi tarjoaa johtamiseen, ohjelmistokehitykseen, infrastruktuuriin ja tiedonhallintaan sekä toimistotyöskentelyyn liittyviä palveluita. Toiminnan kulmakiviä ovat tekninen ja pedagoginen edelläkävijyys sekä pitkäjänteinen kumppanuus asiakkaiden kanssa. Tieturi haluaa varmistaa asiakkaidensa menestymisen valmentamalla organisaatioita, tiimejä ja yksilöitä ja tarjoamalla tukea muutoksissa, joita asiakkaat kohtaavat liiketoiminnassaan. Tieturin palveluksessa työskentelee yli 100 asiantuntijaa Helsingissä ja Tampereella sekä Ruotsin Informator AB-tytäryhtiössä Tukholmassa, Göteborgissa ja Malmössä.

www.tieturi.fi

Valtiovarainministeriö (VM) on osa valtioneuvostoa. Ministeriö valmistelee hallituksen talous- ja finanssipolitiikkaa ja valtion talousarvion sekä toimii veropolitiikan asiantuntijana. Se vastaa myös rahoitusmarkkinapolitiikan valmistelusta ja valtion työnantaja- ja henkilöstöpolitiikasta sekä julkishallinnon kehittämisestä. Lisäksi VM vastaa kuntahallinnon lainsäädännön sekä kunnallistalouden kehittämisestä. Ministeriö osallistuu Euroopan unionin ja monien kansainvälisten järjestöjen ja rahoituslaitosten toimintaan.

Valtiovarainministeriön toiminnan tavoitteena on vakauden, kasvumahdollisuuksien, verojärjestelmän kilpailukyvyn sekä julkisen hallinnon palvelu- ja kilpailukyvyn turvaaminen. Ministeriön visiossa pidetään tärkeänä vakaata taloudellista kehitystä ja sen myötä vaihtoehtojen turvaamista tuleville sukupolville.

Valtiovarainministeriö on asiantuntijaorganisaatio, jonka toiminta nojautuu tietoon ja tutkimukseen. Ministeriössä arvostetaan henkilöstön osaamista, yhteistyötä ja avoimuutta. Tavoitteena on koota ministeriöön paras asiantuntemus ja kehittää toimintoja toimintaympäristön kulloistenkin vaatimusten mukaisesti.

www.vm.fi

• Koulutus