SharePoint: Virityksillä käytettävyyttä – vai ei?

Ritva Kykkänen

Asiakkaiden luona törmään kaiken aikaa vaikeakäyttöisiin ja ongelmia tuottaviin SharePoint-osiin. Usein syynä on liiallinen oma koodi. Kaikenlaiset viritykset saattavat tehdä työskentelyn hyvin epämukavaksi. Ensin kannattaisi kokeilla, saako riittävän hyvää sisältöä ja käytettävyyttä aikaan SharePointin omilla ominaisuuksilla, niitä mukauttamalla ja laajentamalla. Olen esimerkiksi ihmetellyt, miksi on tehty monimutkainen tallennusrakenne (suunnilleen joka sivua varten oma sivusto), kun vähemmälläkin tulisi toimeen. Kun käyttö laajenee, sivut eivät löydy yhdestä kirjastosta, vaan ne ovat omien sivustojensa alla. Jokaiselle sivulle on oma kuva- ja tiedostokirjastonsa. Jos päivittäjät eivät ole tarkkoina, tiedostot ovat todella siroteltuina ympäri järjestelmän rakennetta.

Usein huomaa myös, että ulkopuolinen koodaaja on selvästi käyttänyt jotain vanhemmalla versiolle tehtyä web-osaa ja ominaisuutta, jolloin sen käyttö uudessa ympäristössä on hieman haastavaa. Käyttäjille tulee kuva, että järjestelmä on hurjan vaikeakäyttöinen, kun samanlaista asiaa tehdään aivan eri tavoin eri osissa. Käyttöympäristön tulisi olla mahdollisimman yhtenäinen, mihin SharePoint 2010 onkin selvästi pyrkinyt. Jonkin itse tehdyn mukautuksen vuoksi päivittäinen käyttö voi olla monimutkaista ja hankalaa.

Toimivan kokonaisuuden aikaan saamiseksi kannattaisi ensin tutustua SharePointin perusominaisuuksiin. Niiden perusteella tehdään sitten määritys, mitä halutaan ja tarvitaan. Sen jälkeen tekniset asiantuntijat kertovat, miten perussuunnitelma voidaan toteuttaa, mitä se vaatii ja maksaa. Testausaikaa tekniseen ratkaisuun tulisi olla riittävästi ennen lopullista rakenteen ja toteutuksen päätöstä. Silloin kannattaa myös testata käytettävyyttä ylläpidon, päivityksen ja käytön kannalta.

>> Lue lisää SharePointista

Kirjoittaja työskentelee Tieturissa asiantuntijana ja SharePoint-valmentajana.

• käytettävyys
  • lisäosat