Raportti Tukholmasta: mitä tarjosi Jfokus?

Arto Santala, valmennuskonsultti

Osallistuin tänä vuonna Tukholman Jfokukseen sekä kuuntelijana että myös näyttelyn puolella yläkerrassa. Meillä oli täkynä LeapMotion-laite ja se herättikin huomiota. Olen jo aiemmin bloggaillut sen koodailusta, joka on erityisen hauskaa Java 8 -Lambdoilla ja JavaFX:llä.

Seminaarissa näytti toistuvan viime vuoden San Franciscon JavaOne-seminaarin teemat, osittain jopa samat luennot, slidet ja vitsit. Kuumia pääteemoja näyttävät tänäkin vuonna olevan:

• Tuleva Java 8 ja sen kaikki muutokset, mutta erityisesti Lambdat
  • Internet of Things: Halpoja laitteita, jotka mittaavat ja ohjaavat, helposti koodattavissa
  • Reaktiiviset käyttöliittymät

Itse innostuin myös uudella tavalla Stream API:sta. Kuten Venkat Subramaniam sanoi jo JavaOne-seminaarissa, Lambdat ovat porttihuume ja Streamit ovat se kova huume, johon ne johtavat. Niistä on vaikeaa päästä eroon. Streameissä manifestoituu kaikki se uusi hyvä (ja huono), mitä Javan versio 8 tuo mukanaan, ja ne tuovat valtavasti voimaa koodaajan arkeen. Niitä voi myös alkaa käyttämään heti. Tätä heijastaen Tieturin Java 8 -kurssilla Streamien osuutta tullaan syventämään.

Java 8 julkaisu on 18. marraskuuta – oletko valmis?

Release Candidate 1 on saatavilla heti ja samoin paljon tietoa. Uusien piirteiden myötä tulee uskomattomasti voimaa, tehokkuutta ja koodauksen selkeyttä – mutta myös vastuuta ja sudenkuoppia. Parasta alkaa treenaamaan, montaa vuotta näitä ei voi enää väistellä.

Koska kyseessä ei ollut Oraclen seminaari, mielenkiintoisesti myös Google näkyi Jfokuksessa. Osallistuinkin mielenkiintoiseen esitykseen tänä vuonna julkaistaviin Google Glass -älylaseihin liittyen. Pär Sikö piti hyvän esityksen niiden ohjelmoinnista. Ne ovat näemmä käytössä jo mm. palomiehellä ja parillakin lääkärillä työssä. Koodausmahdollisuudet laseissa sen kun vain lisääntyvät. Uuden GTK-rajapinnan myötä monetkin Android 4:lle kehitetyt sovellukset ovat siirrettävissä uuteen käyttöön – kunhan vain käyttöliittymän rajoitukset huomioidaan.

Tuli itsekin kokeiltua niitä – lasit reagoivat kiitettävän nopeasti komentoihin ja näyttö on kirkas,selkeä ja hieno. Käyttöliittymä saa tottumattoman takeltelemaan, etenkin kun jotain menee pieleen. Mielenkiintoista nähdä, miten olemassaolevat Android-kehitysvälineet – ja myös osaaminen – sopivat suoraan tälle.

Loppukaneettina todettakoon, että Ruotsin JFokus on skandinaavisen softakehittäjän kannalta mielenkiintoinen ja helposti saatavilla oleva seminaari, jota voin lämpimästi suositella.

Kirjoittaja on Tieturin valmentaja, joka haluaa auttaa asiakkaitaan kehittymään aina paremmiksi. Hänen sydäntään lähellä ovat mm. Java- ja Android-teknologiat, ketteryys, web-sovellukset ja integraatio.

• java
  • jfokus 2014