Kokonaisarkkitehtuuri on kaikkien asia – ei vain tietohallinnon!

Onko kokonaisarkkitehtuuri vain tietohallintolain aiheuttama välttämätön paha, joka syö resursseja? Vai voisiko siitä saada oikeasti jotain hyötyäkin?

Kokonaisarkkitehtuuri kuulostaa terminä jättimäiseltä ja selvästi tietohallinnon jutulta. Valitettavasti näin se pahimmillaan onkin, jos asia ymmärretään väärin. Arkkitehtuuri-sana on tuossa ollut se ’pelote’, joka on saattanut johtaa harhaan. Mitä arkkitehtuuri on? Erilaisten rakenteiden miettimistä, kuvaamista ja näiden rakenteiden välisiä suhteita. Loppujen lopuksi, kokonaisarkkitehtuuri ei ole mikään uusi asia. Julkishallinnossa samasta asiasta on totuttu käyttämään termiä ’kokonaisvaltainen suunnittelu’. Eikä tuo suunnittelu kohdistu tietotekniikkaan, vaan kaikkeen toimintaan. On totuttu tekemään hankkeita, joista toiset ovat isompia kuin toiset. Osa hankkeista on ollut toiminnan kehittämistä, osa tietotekniikkaan liittyvää. Juuri siitä kokonaisarkkitehtuurissa on kyse – kokonaisvaltaisuudesta.

Klikkaa linkkiä ja lue Tarja Raussin blogijuttu kokonaisuudessan Tieturin blogista.

• tieturi
  • kokonaisarkkitehtuuri