Älä sittenkään unohda XP:tä

Viikonloppuna koitti hetki jota on odotettu vuosia - osa irvaillen ja osa pelon sekaisin tuntein. Windows XP-käyttöjärjestelmästä löytyi nimittäin ensimmäinen tietoturvahaavoittuvuus johon Microsoft ei julkaise yleistä korjauspäivitystä. Toki Windows XP:lle on edelleen rahasta saatavissa korjauspäivityksiä, mutten käsittele sitä tässä sen enempään.

Vaikka Windows XP:n elinkaaren loppuminen on tiedetty jo vuosia, arviolta 25% työasemissa pyörii vielä Windows XP. Miksi siis edelleen käytetään vanhaa käyttöjärjestelmää eikä ole siirrytty nykyaikaisempiin versioihin?

Suurin ongelma on yhteensopivuus ja resurssit. Käytössä on vielä paljon vanhoja sovelluksia, joiden toiminnasta uudemmissa Windows-versioissa ei ole varmuutta. Tämän työn tekeminen vie aikaa  paitsi IT:ltä, myös sovellustoimittajilta ja sovelluksista vastaavilta liiketoiminnan henkilöiltä. Kallisarvoista aikaa menee kaikilta hukkaan.

Entä mitä tämä kaikki merkitsee organisaatiolle?

• Suurin ongelma on tietoturva. Jos ja kun käyttöjärjestelmästä löytyy virhe tai haavoittuvuus, siihen ei saada Microsoftilta korjausta.
  • Yhteensopivuus. Organisaatiossa on paljon laitteita ja ohjelmistoja, jotka toimivat vain Windows XP:llä. Näiden kehitys lakkaa viimeistään nyt ja uusia laitteita on jatkossa vielä vaikeampi saada.
  • Windows XP ei itsessään tue nykyaikaista mobiilia tietotyötä.

Mitä tehdä?

Oletan, että organisaatiolla on suunnitelma Windows XP:stä poissiirtymiseksi. Vaihtoehdot ovat Microsoftilta Windows 7 tai Windows 8.1 ja hyväksi havaittuja menetelmiä ja työkaluja on paljon. Kysy rohkeasti lisätietoja!

Nyt tulisi keskittyä siihen miten käytetään Windows XP:tä turvallisesti, kunnes ne saadaan korvattua uudemmilla työkaluilla.

1. Tunne ympäristösi. Valitettavan harva organisaatio pystyy listaamaan kaikki XP-työasemat käyttötarkoituksen mukaisesti ryhmiteltynä ja niihin asennetut ohjelmistoversiot.
  2. XP-koneet pitää saada pois työasemakäytöstä. Tämä tarkoittaa siis sitä, että ei käytetä XP:tä normaalina tietotyöläisen työasemana (Office + nettikäyttö).
  3. Vanhan oletus IE:n ja Officen tilalle uudemmat ohjelmat. Suurin osa Microsoftin korjauspäivityksistä koskevat selainta, Officea tai muuta oheisohjelmaa, ei itse käyttöjärjestelmän ydintä.
  4. Huolehdi käyttöjärjestelmän koventamisesta.
  5. XP-koneet tulee segmentoida erilliseen verkkosegmenttiin. Näin mahdollisen tietoturvaongelma havainnointi voi olla helpompaa ja sen leviämistä voidaan estää.
  6. Dokumentoi kaikki se mitä teet pienentääksesi XP:n aiheuttamaa riskiä liiketoiminnoille.
  7. Pidä huolta, että sinulla on Windows XP -asennusmediat ja kaikkien tarvittavien oheislaitteiden ajurit ja ohjelmat tallessa. Myös tärkeimpiä komponentteja on hyvä olla varastossa vikatilanteita varten.

Olen aikaisemmin kirjoittanut otsikolla "Unohda XP" . Jos sinulla on XP edelleen käytössä, neuvoni on nyt päinvastainen!

Timo Vehviläinen

• käyttötuki
  • käyttöjärjestelmä
  • windows xp

Entä jos Office-ohjelmat suunniteltaisiin pelien tapaan?

Kouluttajana ympäri Suomen maan on tullut seurattua viimeiset 15 vuotta Office-ohjelmien hyödyntämistä – tai lähinnä hyödyntämättä jättämistä hyvinkin erilaisissa työtehtävissä. Ongelmana on, että ohjelmissa on tavalliselle käyttäjälle aivan liian paljon painikkeita ja vaihtoehtoja, joiden käytöstä heillä ei ole mitään käsitystä. Mitäpä jos Office-ohjelmat suunniteltaisiinkin pelien tapaan?