Katsaus digitalisaatioon: digitaalinen demokratia, fossiilivapaa tulevaisuus ja talousrikollisuuden torjunta

Syyskuun digitalisaatiokatsauksessa tutustumme digitalisaation vaikutuksiin demokratian edistämisessä, ilmastonmuutoksen torjunnassa ja talousrikollisuuden hillitsemisessä.

Voivatko digitaaliset teknologiat auttaa meitä lopettamaan fossiilisten polttoaineiden käytön yhden sukupolven aikana?

Moni haluaisi pienentää hiilijalanjälkeään ilmastonmuutoksen torjumiseksi. Mutta mistä aloittaa? Usein vastauksiksi annetaan lentämisen vähentäminen tai kasvisruokavalion lisääminen. Pohjolan oloissa on kuitenkin myös toinenkin erinomainen säästökohde: talojen lämmitys. Euroopassa kotitalouksien käyttämästä energiasta kolme neljäsosaa kuluu asuntojen pitämiseen asumislämpöisinä. Naapurimaassamme Ruotsissa energiayhtiö Vattenfallin digitalisaatiojohtaja LaminFaye uskoo, että yritys voi auttaa asiakkaitaan saavuttamaan fossiilittoman elämän yhdessä sukupolvessa. Tässä suurena apuna ovat uudet digitaaliset teknologiat ja työskentelymenetelmät.

Lue lisää siitä, miten Vattenfall käyttää digitaalista teknologiaa, jotta maailma pääsisi eroon fossiilisista polttoaineista yhden sukupolven aikana: https://digitaldirections.com/could-Digital-Technology-Help-US-eliminate-Fossil-Fuels-in-One-Generation/

Digitalisointi voi muuttaa demokratiaa

Voisiko teknologiaa käyttää vahvistamaan kansalaisten oikeuksia ja yhteyksiä poliitikkoihin sekä kannustamaan ihmisiä äänestämään ja osallistumaan paikalliseen päätöksentekoon? Monet ovat nykyään yhä vieraantuneempia demokraattisista prosesseista. Jos ihmiset voivat vaikuttaa enemmän poliittisiin päätöksiin, demokratiasta tulee suorempaa. Uudet teknologiat voivat auttaa tässä esimerkiksi avaamalla mahdollisuuden vaikuttamiseen kotoa käsin. Meidän on kuitenkin huolehdittava siitä, ettemme sulje pois ihmisiä, joilla ei ole teknistä osaamista tai mahdollisuuksia laitteiden käyttöön. Avainkysymys onkin se, miten varmistetaan kaikkien osallistuminen.

Lue lisää siitä, miten demokratiaa voidaan vahvistaa teknologian avulla: https://digitalempowers.com/Four-Ways-digitization-Can-Change-Democracy/

Kallis sota talousrikollisuutta vastaan

Talousrikollisuuden torjuminen on kallista. Ison-Britannian rahoitusmarkkinaviranomainen FCA kertoo, että maa käyttää lähes 740 miljoonaa euroa ja työllistää yli 11 000 ihmistä petosten, rahanpesun ja muiden talousrikosten torjumiseksi. Maailman 14 suurinta pankkia käyttävät yhteensä 2,4 miljardia euroa vuodessa talousrikollisuuden vastaiseen taisteluun, sanoo puolestaan Bank Policy Institute. Aina vain kehittyneemmän ja edistyneemmän teknologian myötä rikoksia on helpompi tehdä. Rikolliset ja rikosten torjujat käyvät jatkuvaa kissa ja hiiri -leikkiä, sillä uudet teknologiat auttavat vastaavasti myös rikosten selvittämisessä.

Lue lisää siitä, miten TCS ja finanssiala käyttävät tekoälyä, syväoppimista ja uusia tekniikoita talousrikollisuuden ehkäisemiseksi: https://digitaldirections.com/Putting-The-Brakes-on-Financial-Crime/

TCS on osa Tata-konsernia, joka on Intian suurin teollinen monialayritys. TCS työllistää yli 436 000 huippupätevää konsulttia 46 maassa ja sen liikevaihto oli 31.3.2019 päättyneellä tilikaudella 20,9 miljardia Yhdysvaltain dollaria. TCS on listattu BSE- ja National Stock Exchange -pörsseissä Intiassa. TCS:n proaktiivinen asennoituminen ilmastonmuutokseen ja palkittu työ yhteisöjen hyväksi eri puolilla maailmaa on tuonut yhtiölle aseman merkittävissä kestävän kehityksen mittareissa, kuten Dow Jones Sustainability Index (DJSI), MSCI Global Sustainability Index ja FTSE4Good Emerging Index. Lisätietoja osoitteesta www.tcs.com.

TCS on toiminut Pohjoismaissa vuodesta 1991. Yrityksen suomalaisia, ruotsalaisia, norjalaisia ja tanskalaisia asiakkaita palvelee kaikkiaan noin 14 000 asiantuntijaa. Viimeksi kuluneiden kymmenen vuoden aikana TCS:n asiakkaat ovat joka vuosi valinneet yrityksen parhaaksi IT-konsultointipalvelujen toimittajaksi Pohjoismaissa. TCS on saanut myös Euroopan huipputyönantajan tunnustuksen seitsemänä viime vuonna.