Ohita

Readers Blue Block – suojaa silmiä näytöstä säteilevältä siniseltä valolta

Synsam Group lanseeraa uuden Readers Blue Block -malliston, joka koostuu sinivalosuodattimella varustetuista silmälaseista. Sinivalolasit suojaavat silmiä näytöistä säteilevältä siniseltä valolta. Sinivalosuodatin on yhtä tärkeä kuin hammasharja tai pyöräilykypärä.

Suomalaiset lapset viettävät keskimäärin 24 tuntia viikossa erilaisten näytöllä varustettujen laitteiden, kuten älypuhelimen, lukulaitteen, tabletin ja tietokoneen, ääressä. Tämä kävi ilmi vanhempien vastauksiin perustuvasta tutkimuksesta, jonka toteutti meidän toimeksiannostamme mielipidemittauksiin erikoistunut YouGov*. Teini-ikäisten (14–17-vuotiaiden) keskuudessa ruutuaika oli jopa 33 tuntia viikossa, joka vastaa lähes aikuisen normaalia työviikkoa. On myös runsaasti viitteitä siitä, että näytön ääressä vietetty aika on lisääntynyt entisestään koronapandemian myötä.

Suomalaisvanhemmat ovat huolissaan

Modernin television, tietokoneen, tabletin ja älypuhelimen näyttö säteilee sinistä valoa. Sininen valo siroaa voimakkaammin kuin mikään muu valo, mikä johtaa silmien väsymiseen ja päänsärkyyn. Jos silmät altistuvat siniselle valolle pidemmän aikaa, erityisesti iltaisin, se vaikuttaa melatoniinitasapainoon ja täten vaikeuttaa nukahtamista. Tästä tutkimukseen osallistuneet vanhemmat ovat huolissaan. Peräti seitsemän kymmenestä tutkimukseen osallistuneesta suomalaisvanhemmasta totesi olevansa huolissaan sinisen valon vaikutuksesta lastensa silmiin.

– Annamme lapsillemme hammasharjan suojataksemme heidän hampaitaan. Annamme heille myös kypärän pyöräilemistä varten. Kun sen sijaan annamme lapsille näytöllä varustetun laitteen, emme ajattele suojaa lainkaan, vaikka tiedämme, että sininen valo rasittaa silmiä. Se rasittaa myös aikuisten silmiä. Meidän on työskenneltävä ennaltaehkäisevästi silmien hyvinvoinnin edistämiseksi ja ymmärrettävä, että sinivalosuodattimella varustetut silmälasit tarjoavat parhaan suojan, Suomen Synsamin johtava optikko Jyri Vestervik toteaa.

Readers Blue Block -mallisto

Readers Blue Block -malliston silmälasit on suunniteltu käytettäviksi etenkin näytöllä varustettujen laitteiden, kuten älypuhelinten, tietokoneiden ja tablettien, ääressä vietettävänä aikana. Nämä kaikki laitteet säteilevät lyhytaaltoista sinistä valoa.

Readers Blue Block -silmälaseissa on klassisen tyylikkäät kehykset, ja ne on valmistettu kevyestä materiaalista parhaan mahdollisen käyttömukavuuden varmistamiseksi. Saatavilla ovat kahdet erimuotoiset kehykset, ja mallistossa on silmälaseja sekä aikuisille että lapsille. Aikuisille tarkoitetuissa silmälaseissa on sinivalosuodatin, ja ne ovat saatavilla lukuvahvuuksilla tai ilman vahvuuksia. Pienemmissä Readers Blue Block Mini -silmälaseissa on sinivalosuodatin, mutta ei vahvuuksia. Suodattimesta huolimatta malliston lasit näyttävät tavallisilta silmälaseilta.

Kaikissa Synsam Ai Eyewear -konseptiin kuuluvissa, vahvuuksilla varustetuissa lasten silmälaseissa on sisäänrakennettu sinivalosuodatin.

Readers Blue Block -silmälasit ovat saatavilla kaikissa Synsam-myymälöissä.

Readers Blue Block -silmälasien hinta (aikuiset): ilman vahvuuksia 30 euroa, vahvuuksilla 40 euroa
Readers Blue Block Mini -silmälasien hinta (lapset): 30 euroa

Lisätietoja antaa:
Jyri Vestervik, johtava optikko, +358 45 1679 505,
jyri.vestervik@synsam.fi

Tietoa tutkimuksesta:Tutkimuksen toteutti mielipidemittauksiin ja markkinatutkimuksiin erikoistunut YouGov, joka suoritti yhteensä 1 006 haastattelua verkon kautta 3.–15. tammikuuta. Tutkimukseen osallistui suomalaisia vanhempia, joilla on 0–17-vuotiaita lapsia.

Kategoriat

Synsam Group on yksi Euroopan johtavia optisen vähittäiskaupan ketjuja ja tarjoaa laajan valikoiman ainutlaatuisia silmänterveyden ja silmälasimuodin ratkaisuja, jotka rakentuvat asiakkaiden tarpeiden ja elämäntyylin mukaisesti. Synsam-ketjussa työskentelee Pohjoismaissa 2000 ammattilaista ja sen liikevaihto on 3,7 miljardia SEK (2019). Ketjuun kuuluu n. 470 optikkoliikettä, jotka toimivat Synsam ja Profil Optik (Tanskassa) brandien alla. Vuodesta 2015 alkaen Synsam Group on uudistanut koko tarjontansa ja onnistunut toiminnan digitalisoinnin ja innovatiivisten konseptien kautta saavuttamaan toimialansa parasta kasvua ja kannattavuutta Euroopassa.

________________________________________________________________________________________________

Synsam Group är en av Europas ledande aktör inom optikbranschen och erbjuder unika lösningar inom både Eye Health och Eye Fashion med ett brett sortiment som utgår ifrån kundens olika livsstilar och behov av ögonhälsa. Koncernen finns i Norden, har cirka 2000 medarbetare och en total omsättning på 3,7 miljarder SEK (2019). Totalt har koncernen cirka 470 butiker som drivs under varumärkena Synsam och Profil Optik i Danmark. Sedan 2015 har Synsam Group genomfört en transformation av hela sitt erbjudande och har med en hög grad av digitalisering och andra innovativa koncept drivit en tillväxt och lönsamhetsutveckling som är bland de högsta i Europa.

Vesa Mars

Lehdistön yhteyshenkilö Toimitusjohtaja +358 50 4477 681
Sami Verno

Lehdistön yhteyshenkilö Brand Manager Viestintä +358 40 831 9497

”Lastenpäivänä” korostetaan vuotuisen näöntarkastuksen merkitystä

Lauantaina 28. elokuuta kaikissa myymälöissämme ympäri Suomea vietetään ”Lastenpäivää”. Päivän tarkoituksena on kiinnittää huomiota lasten ja nuorten näöntarkastuksen tärkeyteen. Monet vanhemmat eivät välttämättä tiedä, että heidän lapsellaan on näkövirhe, joka voi rajoittaa sekä lapsen oppimista että liikkumista. Synsamin optikot pitävät tätä lasten pettämisenä.

Synsam on Pohjoismaiden johtava optisen vähittäiskaupan ketju

Synsam Group on yksi Euroopan johtavia optisen vähittäiskaupan ketjuja, joka tarjoaa laajan valikoiman ainutlaatuisia silmänterveyden ja silmälasimuodin ratkaisuja asiakkaiden erilaisiin elämäntapoihin ja tarpeisiin.