Kuivasilmäisyyttä hoitava klinikka Hämeenlinnaan

Kuivasilmäisyyttä hoitava klinikka Hämeenlinnaan

Synsamin liikkeeseen Hämeenlinnan Kauppakeskus Goodmaniin avataan klinikka, joka tarjoaa apua kuivasilmäisyyden oireisiin modernia teknologiaa hyödyntäen. Kuivasilmäisyys on yleinen vaiva, josta kärsii joka toinen suomalainen jossain elämänsä vaiheessa.

Kuivasilmäisyyden yleisimpiä oireita ovat roskan tunne silmässä, kutina, polte ja punoitus sekä näön sumentuminen. Silmien kuivumista saattavat aiheuttaa päätetyöskentely, kuiva huoneilma, ruokavalio, sairaudet, lääkitykset, ikääntyminen ja jopa saunominen. Syy kuiviin silmiin voi olla kyynelnesteen vähäinen eritys tai sen liiallinen haihtuminen, mikä saa silmät kuivumaan.

Kuivan silmän -klinikalla kuvannetaan erikoiskameran avulla muun muassa kyynelnesteen koostumus ja laatu sekä tutkitaan silmän muita osia, jotta kuivasilmäisyyteen löydetään syy ja oikeanlainen hoito.

Synsam tekee Hämeenlinnan kuivan silmän -klinikalla yhteistyötä lääkärikeskus Mehiläisen kanssa. Mehiläisessä toimiva silmätautien erikoislääkäri Katjuska Mursunen on yksi harvoista suomalaisista lääkäreistä, jolla on erityisosaamista silmien pintasairauksien ja kuivasilmäisyyden hoidosta.

Keski-iän ylittäneiden naisten yleinen vaiva

Tutkimusten mukaan keski-iän ylittäneet naiset kärsivät kuivasilmäisyydestä yleisemmin.

– Syynä tähän voivat olla silmäluomen reunassa sijaitsevien Meibomin rauhasten toiminnan heikkeneminen vaihdevuosien myötä. Meibomin rauhaset ovat silmäluomissa sijaitsevia rauhasia, jotka tuottavat rasvaa kyynelnesteen pintaan, Synsam Suomen johtava optikko Jyri Vestervik kertoo.

Kuivan silmän -klinikalla pystytään erikoiskameran avulla kuvaamaan rasvaa tuottavat Meibomin rauhaset ja arvioimaan niiden tila. Kameralla nähdään, ovatko rauhaset esimerkiksi lyhentyneet tai surkastuneet iän myötä aiheuttaen kuivasilmäisyyttä.

Silmän sarveiskalvon pinnalla on ohut kyynelfilmi eli kyynelnestekerros, joka kosteuttaa ja suojaa silmää, Vestervik kertoo.

– Kyynelnesteessä on kolme erilaista kerrosta. Uloimpana on öljykerros, keskimmäisenä vesikerros ja alimpana eli silmän pintaa vasten limamainen musiinikerros. Erikoiskameran avulla pystytään analysoimaan, mikä näistä kolmesta kerroksesta on mahdollisesti vioittunut kerros, joka voi aiheuttaa kuivasilmäisyyttä. Ongelma voi olla jossakin näistä kerroksista tai kaikissa.

Kuivan silmän -klinikalla tehtävä tutkimus kestää noin tunnin. Ensimmäisen puoli tuntia asiakas viettää optikon kanssa laboratoriopalvelussa, jossa kuvannetaan tekoälyä hyödyntävän erikoiskameran kanssa silmän kyynelneste. Kuvantamisen jälkeen asiakas siirtyy silmälääkärin vastaanotolle, jossa tutkitaan silmän etuosat mikroskoopilla, selvitetään kuivasilmäisyyden taustalla vaikuttavat sairaudet ja laaditaan yksilöllinen hoitosuunnitelma.

Ymmärrys kuivasilmäisyydestä lisääntynyt viime vuosina

Yleisin keino helpottaa kuivasilmäisyyden oireita ovat erilaiset silmien kostutustipat. Silmätipan koostumus tulee valita kuivasilmäisyyden tyypin perusteella.

Vestervik toteaa, että kuivan silmän -klinikka ei ole kaikille tarpeellinen, mutta suosittelee jokaista ajoittaisesta kuivasilmäisyydestä kärsivää kääntymään optikkoliikkeen puoleen oireiden hoitamiseksi. Jo lyhyellä haastattelulla asiakas pystytään osoittamaan kohti oikeita tuotteita oireiden lievittämiseksi.

– Viimeisten vuosien aikana ymmärrys kuivasilmäisyydestä on muuttunut hyvin paljon. Kun ennen vanhaan määrättiin silmätippoja hoitamaan yleisesti kuivasilmäisyyttä, nyt pystytään erittelemään erilaisia tippoja ja voiteita, jotka vaikuttavat kyynelnesteen eri osissa, joista rasvakerros on yksi, hyvin tärkeä osa. Oikeanlaisilla tuotteilla pystytään tarjoamaan esimerkiksi puutteelliseen rasvatuotantoon lisää rasvaa, jolloin päästään hoitamaan silmää tarkoituksenmukaisella tavalla. Tarjoamme apua ja ohjeistusta myös luomihygieniaan sekä meibominrauhasten lämpöhoitoon, Vestervik sanoo.

Jos kuivat silmät aiheuttavat suurempia ongelmia, silmiä voidaan hoitaa kuivan silmän -klinikalla pulsoivalla valolla eli niin sanotulla E-Eye-hoidolla, joka stimuloi rauhasten rasva-aineiden tuotantoa. Vaikea kuivasilmäisyys kuuluu aina silmälääkärin seurantaan ja se vaatii myös lääkehoitoa, silmälääkäri Mursunen muistuttaa.

– Siksi on tärkeää, että voimakkaista oireista kärsivä hakeutuisi ainakin kerran kuivan silmän klinikalle saamaan tarkan diagnoosin kuivasilmäisyydestään ja oikeanlaisen jatkohoidon ohjauksen.

Lisätietoja:

Jyri Vestervik, Johtava optikko, Synsam Group Finland Oy, p. 045 167 9505.

jyri.vestervik@synsam.fi

Vesa Mars

Lehdistön yhteyshenkilö Toimitusjohtaja +358 50 4477 681
Sami Verno

Lehdistön yhteyshenkilö Brand Manager Viestintä +358 40 831 9497

Synsam on Pohjoismaiden johtava optisen vähittäiskaupan ketju

Synsam Group on yksi Euroopan johtavia optisen vähittäiskaupan ketjuja, joka tarjoaa laajan valikoiman ainutlaatuisia silmänterveyden ja silmälasimuodin ratkaisuja asiakkaiden erilaisiin elämäntapoihin ja tarpeisiin.