Ohita
Lapset ovat erityisen herkkiä auringon ultraviolettisäteille, sillä lasten pupillit ovat laajentuneemmat kuin aikuisten. Synsamin yksinkertainen neuvo: käytä aurinkolaseja!

Aurinkolasit suojaamaan lasten silmiä

Kevätaurinko paistaa kirkkaasti ja kesä lähestyy kovaa vauhtia. Ultraviolettisäteet voivat kuitenkin aiheuttaa silmävaurioita, ja varsinkin lasten silmät ovat erityisen herkkiä auringon haitallisille vaikutuksille. Niinpä on suositeltavaa, että kaikkien tulisi käyttää aurinkolaseja kirkkaassa kevät- ja kesäauringossa, niin lasten kuin aikuisten. Synsam kannustaakin kaikkia ottamaan aurinkolasien käyttämisestä saman vastuullisen tavan kuin aurinkovoiteen käytössä.

Suomalaiset ovat hyviä suojaamaan itsensä ja perheen pienimmät aurinkovoiteella, päähineillä ja hakeutumalla varjoon. Samalla kuitenkin koemme, että silmät jäävät edelleen huomiotta aurinkosuojan suhteen – vaikka silmävaurioiden riski on suuri, varsinkin lapsilla. Lisätietoa tarvitaan, mutta on olemassa myös yksinkertainen neuvo: käytä aurinkolaseja!

- Monet ajattelevat aurinkolaseista, että ne ovat vain kiva asuste ja näyttävät hyvältä, eivätkä niinkään pidä niitä silmien suojana. Optikkona haluan muistuttaa, kuinka paljon auringolla on vaikutusta silmiin ja näkemiseen, toteaa Synsamin aurinkolasien tuotepäällikkö Jani Nyman.

Miksi on tärkeää suojata silmät?

UV-vaurioiden ehkäisy on tärkeää, kun altistut auringonvalolle pitkäksi ajaksi. Osa vaurioista ilmenee vasta myöhemmin, jolloin ne voivat edistää esimerkiksi kaihin kehittymistä. Suojaamattomasta auringosta johtuvia UV-vaurioita esiintyy ennen kaikkea silmäluomissa sekä silmän sidekalvossa ja sarveiskalvossa. Siksi on tärkeää, että myös lapset suojaavat silmiään, on parempi ennaltaehkäistä varhain kuin hoitaa myöhemmin.

Miksi lasten silmät ovat erityisen herkät auringonvalolle?

Lapset ovat erityisen alttiita auringon ultraviolettisäteille, koska lasten pupillit ovat laajentuneemmat kuin aikuisilla ja siten haitalliset säteet pääsevät helpommin lasten silmiin. Amerikkalaisen terveysjärjestön Lighthouse Guildin mukaan UV-säteilyä voi tulla jopa 70 prosenttia enemmän lasten pupillien läpi kuin aikuisten, ja siten vahingoittaa verkkokalvoa. Lighthouse Guild kertoo myös, että 18 vuoden iässä olemme saaneet noin 80 prosenttia koko elinajan UV-altistuksesta.

Kolme hyvää vinkkiä, kun oleskelet auringossa:

• Valitse CE-merkityt aurinkolasit oikean suojan saamiseksi.
  • Käy optikollasi saadaksesi suojaavat ja myös optisesti laadukkaat aurinkolasit.
  • Kiinnitä erityistä huomiota lasten silmien suojaamiseen auringolta sekä aurinkolaseilla että aurinkohatulla.

Lisätietoja:

Jani Nyman, Synsam, 040 576 8350, jani.nyman@synsam.fi

Vesa Mars

Lehdistön yhteyshenkilö Toimitusjohtaja +358 50 4477 681
Sami Verno

Lehdistön yhteyshenkilö Brand Manager Viestintä +358 40 831 9497

Synsam on Pohjoismaiden johtava optisen vähittäiskaupan ketju

Synsam Group on yksi Euroopan johtavia optisen vähittäiskaupan ketjuja, joka tarjoaa laajan valikoiman ainutlaatuisia silmänterveyden ja silmälasimuodin ratkaisuja asiakkaiden erilaisiin elämäntapoihin ja tarpeisiin.