​Nuorten sydänriskejä ei tiedosteta

​Nuorten sydänriskejä ei tiedosteta

Äkillisen sydänkohtauksen saaneilla nuorilla potilailla on paljon sydänriskejä, mutta vain joka toinen heistä ajatteli olevansa sairastumisvaarassa. Vieläkin harvemmalle terveydenhoitohenkilöstö oli kertonut riskeistä ja keskustellut potilaan kanssa riskien vähentämisestä.

Tutkimuksessa oli mukana 3 501 äkillisen sydänkohtauksen saanutta potilasta. He olivat 18–55-vuotiaita. Lähes jokaisella potilaalla oli ainakin yksi sydänriski ja kahdella kolmesta oli vähintään kolme sydänriskiä. Tutkijat punnitsivat viittä sydänriskiä potilaiden sukupuolen mukaan.

Vain 53 prosenttia potilaista ajatteli ennen sairastumistaan olevansa sydänriskissä. Vieläkin harvemmalle eli 46 prosentille terveydenhoitohenkilöstö oli kertonut sydänvaaroista. Riskeistä ja niiden korjaamisesta oli keskusteltu naisten kanssa selvästi harvemmin kuin miesten.

Tutkimus julkaistiin Journal of the American College of Cardiology -lehdessä.

Kuva Suomen Sydänliitto/Jarno Hämäläinen