​Mittaamaton arvo voi olla aikapommi

​Mittaamaton arvo voi olla aikapommi

Sydänviikon julisteessa markkinoidaan tänä keväänä julkkisten tähdittämänä Terveyden 3-ottelua. Sydämen kannessakin Marja-Liisa Kirvesniemi poseeraa naistenlehtityyliin. Ihmetteletkö miksi? Onko Sydänliittokin lähtenyt muodikkaaseen pudotuspeliviihdehömppään?

No ei todellakaan. Tässä kilpailussa on tosi kyseessä. Vyötärönympärys, kolesteroli- ja verenpainearvot kertovat terveydestä yllättävän paljon. Ja vaikka omaa 3-ottelutulosta on hauska verrata Mato Valtosen lukuihin, todellinen kilpakumppani paljastuu peiliin katsomalla.

Terveysmittauksien on usein kritisoitu synnyttävän medikalisaatiota. Sydänliittoakin on syytetty asettumisesta lääketeollisuuden markkinapelleksi. Tai margariiniteollisuuden. Arvostelijoiden kannattaisi kyllä miettiä asiaa toiseltakin kantilta. Jos 80 prosenttia suomalaisten yleisimmästä kansansairaudesta, sepelvaltimotaudista, on estettävissä yksinkertaisilla elintavoilla, skarppaaminen kannattaa. Liikunnan lisääminen tai syömisen järkevöittäminen kuulostaa yksinkertaiselta, mutta kukapa ryhtyisi muutoksentekoon, jos ei koe tarvetta muutokseen? Ei kolesteroli eikä verenpainekaan kummemmin tunnu. Näiden edullisten mittausten avulla oma terveydentila ei jää arvailujen varaan.

Sanotaan, että suuri osa liki miljoonasta kolesterolilääkkeen käyttäjästä syö lääkkeitä turhaan. Ehkä niin on joidenkin kohdalla, ja turhan lääkityksen karsimiseenkin arvojen seuraamisesta on hyötyä. Mutta paljon useampi lääkkeitä tarvitseva ei niitä syystä tai toisesta käytä. Monet myös siksi, että kolesteroliarvoa ei ole koskaan mitattu.

Suomessa on arviolta 10 000 perinnöllistä korkeaa kolesterolia sairastavaa henkilöä, joista vain murto-osa on tavoitettu ja asiallisen hoidon piirissä. Tässä periytyvässä FH-taudissa kolesteroli on koholla lapsesta lähtien ja lääkehoitokin pitäisi aloittaa jo lapsena. Taudin ensimmäinen oire voi olla äkkikuolema viisikymppisenä. Terveyden 3-ottelun avulla on myös mahdollista löytää kadoksissa olevia FH-potilaita. Silloin leikkimielellä tehty terveysmittaus voi nousta arvoon arvaamattomaan.