Klassikkoauto Subaru 360 valittiin insinööritaidon Hall of Fameen

Klassikkoauto Subaru 360 valittiin insinööritaidon Hall of Fameen

Japanin suurin kone- ja tekniikaninsinöörien liitto JSME (Japan Society of Mechanical Engineers) on nimennyt vuonna 1958 esitellyn Subaru 360 -henkilöauton insinööritaidon perintöesineeksi Japanissa. Subaru vastaanotti Hall of Fame -nimityksen Tokion yliopiston Ichijo-salissa. JSME on jakanut vastaavia tunnustuksia vuodesta 2007.

Vuonna 1958 lanseerattu takavetoinen Subaru 360 malli K111 oli Subarun esikoismalli ja ensimmäinen sarjavalmisteinen henkilöautomalli. Subaru 360 oli kompaktin kokoinen ja voimalinjaltaan sekä jousitukseltaan edistyksellinen auto, josta oli poikkeuksellisen hyvä näkyvyys liikenneympäristöön. Auto oli varustettu kolmivaihteisella vaihteistolla ja kaksisylinterisellä kaksitahtimoottorilla.

Autoon oli ladattu uutta tekniikkaa, jota monet kilpailijat ottivat käyttöön vasta pari vuosikymmentä myöhemmin. 360:ssa oli jo tuolloin itsekantava teräskori, kaikkien pyörien erillisjousitus ja hammastanko-ohjaus. Auto oli myös varustettu tehokkailla ajovaloilla ja kaksitoimisilla tuulilasinpyyhkimillä, jotka paransivat ajoturvallisuutta pimeällä ja huonoissa ajo-olosuhteissa.

Malli sai myöhemmin tehokkaamman moottorin. Siitä tehtiin myös paljon erilaisia versioita, kuten esimerkiksi Japanin ahtaille kaduille jakeluautoksi tarkoitettu pakettiauto, joka oli maailman ensimmäinen ”mini-van”.

Subaru 360 oli Aasian vastaus Volkswagen Kuplalle. Autosta tuli nopeasti valtava menestys ja japanilaisten oma kansanauto. Subaru 360:n valmistus loppui vasta vuonna 1970, jolloin sen kokonaisvalmistus oli ylittänyt miljoonan auton rajan. Subaru 360 nauttii nykyään keräilijöiden kulttisuosiota Japanin lisäksi erityisesti Yhdysvalloissa, jossa auto oli myös myynnissä.

Vuonna 1897 perustettu JSME on Japanin suurin insinööriliitto.

Subarun emoyhtiö on vuonna 1953 perustettu Fuji Heavy Industries Ltd, jonka nimi vaihtuu 1. huhtikuuta 2017 alkaen Subaru Corporationiksi. Yhtiön ensimmäisen sarjatuotantomallin Subaru 360:n valmistus käynnistyi vuonna 1958. FHI:n tuotantolaitokset sijaitsevat Gunmassa Japanissa sekä Lafayettessä Yhdysvalloissa. Subaru valmisti vuonna 2015 kaikkiaan 939 000 autoa, jossa kasvua on kuusi prosenttia. Subaru-malleja ovat Impreza, Legacy, Outback, Forester, STI, XV, BRZ, Levorg ja Tribeca. Subaru otti symmetrisen nelivedon käyttöön vuonna 1972 ja on valmistanut vuoden 1966 jälkeen jo yli 16 miljoonaa Boxer-moottoria.

Lehdistön yhteyshenkilö 040-618 49 21

Nelivetoinen Subaru vetoaa suomalaisiin

SUBARU Nordic Ab on Subaru-henkilöautojen maahantuoja Suomessa, Ruotsissa, Tanskassa, Virossa, Latviassa ja Liettuassa. Yhtiön toimialueilla myydään vuosittain noin 9 000 autoa, joista Suomen osuus on noin 1 400 autoa. Nelivetoisen Subarun myyntiä vauhdittavat Outback-, XV- ja Levorg -mallit sekä kestosuosikki Forester.

Subaru Suomi

Lautamiehentie 3