Yrittäjä Hans Peter Stihl 90 vuotta

Yrittäjä Hans Peter Stihl 90 vuotta

Hans Peter Stihl, STIHL yhtiön pääomistaja ja perheyrityksen perustajan Andreas Stihlin poika, täytti huhtikuussa 90 vuotta. Yrittäjä, joka johti STIHL yhtiötä sen kansainvälistymisen aikaan, on edelleen läsnä pääkonttorilla. Nyt juhlitaan sekä hänen 90-vuotispäiväänsä että hänen elämäntyötään – joka on ollut perheyrityksessä tärkeää.

18. huhtikuuta STIHL Holding AG & Co. KG -yhtiön pääomistaja ja STIHL neuvottelukunnan ja hallintoneuvoston kunniapuheenjohtaja Hans Peter Stihl juhli 90-vuotispäiväänsä. Hans Peter toimi 36 vuotta STIHL yhtiön johdossa ja 10 vuotta kunniapuheenjohtajana, joten hän on jättänyt jälkensä perheyritykseen. Hans Peter on yrittäjä, jonka panoksella on ollut merkittävä vaikutus STIHL konserniin. Hänen 90-vuotispäivänään juhlittiin myös hänen poikkeuksellista elämäntyötään perheyrityksessä.

Vahvaa kasvua ja kansainvälistymistä
Hans Peter Stihl alkoi työskennellä vuonna 1960 isänsä Andreas Stihlin perustamassa yrityksessä, ja hän otti nopeasti vastuulleen valmistuksen ja suunnittelun. Isänsä menehtymisen myötä vuonna 1973 Hans Peteristä tuli pääjohtaja. Tähän aikaan STIHL yhtiössä oli 2 500 työntekijää ja liikevaihto oli 220 miljoonaa Saksan markkaa, mikä vastasi lähes 112,5 miljoonaa euroa. Hans Peter Stihlin johdossa perheyritys kehittyi kansainväliseksi konserniksi, jonka tuotevalikoima kasvaa jatkuvasti. Yhtiöllä on tehtaita Saksassa, Yhdysvalloissa, Brasiliassa, Sveitsissä, Kiinassa ja Filippiineillä.

Vuonna 2002 Stihl ja perheen osakkeenomistajat astuivat askeleen taaksepäin ja yhtiöön nimettiin hallitus ilman perheenjäseniä. Vuonna 2020 konsernilla oli yli 18 200 työntekijää ja sen liikevaihto oli 4,58 miljardia euroa. Hans Peter Stihl on erityisesti tunnettu vastuustaan yhtiön työntekijöitä kohtaan.
– Perheomisteisella yrityksellämme on pitkä perinne jakaa menestys työntekijöiden kanssa, heillä on oikeus voittoihin, vuosittaiset bonukset ja eläkesuunnitelmat. Yrityksen sisäiset hyvät suhteet ovat minulle todella tärkeitä ja niitä on aina edistetty, Hans Peter Stihl sanoo.

Aktiivinen ja läsnäoleva 90-vuotiaana
Nykyisin STIHL jakaa tuotteita yli 160 maahan 41 tytäryhtiön, 120 riippumattoman maahantuojan ja n. 54 000 auktorisoidun jälleenmyyjän maailmanlaajuisen verkoston kautta. Vielä 90 vuoden iässä Hans Peter Stihl jatkaa läsnäolevana yrityksen pääkonttorilla Waiblingenissa ja seuraa tarkasti globaaleja liiketuloksia sekä uusimpien tuotteiden kehitystä. Hänelle on erityisen tärkeää, että STIHL on edelleen yritys, jonka perustajan jälkeläiset omistavat.
– Fakta, että STIHL on ollut kokonaan perheemme omistuksessa alusta lähtien eli 96 vuoden ajan, antaa meille ainutlaatuiset myyntiargumentit alalla. Vahvistumme, kun pysymme perheyrityksenä, ja sen avulla meidän on mahdollista tehdä pitkäntähtäimen strategioita, Hans Peter Stihl sanoo.

Jos haluat lisätietoja, ota yhteyttä:
Mari Kilpiö, lehdistökontakti STIHL Finland,
09 7596 9304, mari.kilpio@stihl.fi

Kategoriat

STIHL tarjoaa laitteita ja tuotteita puutarhaan, metsätalouteen ja maisemointiin. Sertifioidut jälleenmyyjät tarjoavat kuluttajille ja ammattikäyttäjille akkukäyttöisiä puutarhakoneita, kuten robottiruohonleikkureita, pensasleikkureita ja ruohonleikkureita sekä painepesureita, moottorisahoja, raivaussahoja ja älykkäitä digitaalisia ratkaisuja. STIHL on maailmanlaajuinen konserni, joka pyrkii edistämään kestävämpää tulevaisuutta, ja sen avainsanoja ovat laatu ja turvallisuus. Konsernissa on noin 20 000 työntekijää, ja liikevaihto oli 5,06 miljardia euroa vuonna 2021. Pohjoismaiden pääkonttori sijaitsee Ruotsissa ja yritys toimii myös Norjassa, Tanskassa ja Suomessa. Lue lisää: www.stihl.fi.

Lehdistön yhteyshenkilö PR- ja viestintäpäällikkö +46 73 736 23 14

Tiennäyttäjä yli 90 vuotta

STIHL tarjoaa laitteita ja tuotteita puutarhaan, metsätalouteen ja maisemointiin. Sertifioidut jälleenmyyjät tarjoavat kuluttajille ja ammattikäyttäjille akkukäyttöisiä puutarhakoneita, kuten robottiruohonleikkureita, pensasleikkureita ja ruohonleikkureita sekä painepesureita, moottorisahoja, raivaussahoja ja älykkäitä ratkaisuja. STIHL on maailmanlaajuinen konserni, joka pyrkii edistämään kestävämpää tulevaisuutta, ja sen avainsanoja ovat laatu ja turvallisuus. Konsernissa on noin 19 805 työntekijää, ja liikevaihto oli 5,3 miljardia euroa vuonna 2023. Pohjoismaiden pääkonttori sijaitsee Ruotsissa ja yritys toimii Norjassa, Tanskassa ja Suomessa. Lue lisää: www.stihl.fi.

Andreas Stihl Oy

Koivupuistontie 10