Ohita
STIHL yhtiön tämän vuoden metsä- ja viheralan raportti paljastaa pohjoismaisen teollisuuden voimakkaan suuntauksen kohti ympäristöystävällisempiä kone- ja tekniikkavalintoja.

Tiedote -

Uudesta raportista käy ilmi: pohjoismainen ala uskoo tekoälyyn ja akkukäyttöisiin koneisiin

STIHL tutkii raportissa pohjoismaisen metsä- ja viheralan mieltymyksiä. Tämän vuoden raportti paljastaa pohjoismaisen teollisuuden voimakkaan suuntauksen kohti ympäristöystävällisempiä kone- ja tekniikkavalintoja. Suurin osa vastaajista kannattaa siirtymistä akkukäyttöisiin koneisiin, ja kiinnostus e-polttoaineita kohtaan kasvaa. Samalla tekoälyn (artificiell intelligens, AI) integrointi avaa uusia mahdollisuuksia.

STIHL Nordic Outdoor Industry Report 2024 -raporttia varten tehdyn tutkimuksen mukaan yli kaksi kolmasosaa pohjoismaisen alan vastaajista suosii koneita, joilla on pienempi paikallinen ympäristövaikutus. Metsien ja viheralueiden hoitoon tarkoitettujen koneiden sisäänostajilta ja käyttäjiltä on kysytty heidän mieltymyksiään, ja seitsemän kymmenestä arvostaa laitekannassaan sekä akku- että bensiinikäyttöisten koneiden yhdistelmää.

56 prosenttia vastaajista korostaa, että on tärkeää siirtyä kokonaan akkukäyttöisiin koneisiin, ja kysyttäessä mitä voidaan tehdä akkukäyttöisten koneiden käytön lisäämiseksi, on yhtä monta prosenttia sitä mieltä, että näiden koneiden tulee olla tehokkaampia. 40 prosenttia on sitä mieltä, että akkukäyttöisten koneiden käyttöajat ovat jo riittävän pitkät heidän tarpeisiinsa, mikä saattaa viitata akun kasvavaan hyväksyntään energialähteenä.

43 prosenttia ilmaisee kiinnostuksensa kokeilla tuulivoimaan perustuvasta vihreästä vedystä ja hiilidioksidista valmistettavaa e-polttoainetta.

– E-polttoaineet ovat jännittävä alue sekä nyt että tulevaisuudessa. Tutkimuksen vastaukset kertovat kiinnostuksesta kestävämpiin polttoainevaihtoehtoihin, ja koska kaikissa bensiinikäyttöisissä koneissamme, jopa 20 vuotta vanhoissa moottorisahoissa, on valmius e-polttoaineille, on STIHL hyvin valmistautunut, jos e-polttoaineet lisääntyvät pohjoismaisilla markkinoilla, sanoo Kjell Svensson, toimitusjohtaja, STIHL Norden.

Älykäs teknologia metsässä
Tutkimuksen kohteena on myös tekoälyn rooli tulevaisuuden koneissa, ja 40 prosenttia vastaajista uskoo, että tekoäly integroidaan kaikkiin koneisiin tulevaisuudessa. Usko tekoälyyn on vahvin koneiden ostajilla, joista 48 prosenttia näkee tekoälyn tulevana standardina. Monet uskovat myös, että tekoälyllä on vaikutusta työprosesseihin. 43 prosenttia ostajista ja 35 prosenttia kaikista vastaajista uskoo, että tekoäly tulee muuttamaan päivittäistä työskentelyä.

Lopuksi 20 prosenttia kyselyyn vastanneista haluaa täysin digitalisoidun laitekannan. Tämä heijastaa selkeää suuntaa kohti kestävämpää, mutta myös digitalisoidumpaa tulevaisuutta.

Ensimmäinen Nordic Outdoor Industry Report 2024 -raportti keskittyy energialähteiden muutokseen. Koneita käyttävät ja/tai ostavat ihmiset vastasivat tottumuksia ja mieltymyksiä koskeviin kysymyksiin. Raportin perustana oleva tutkimus on toteutettu yhteistyössä Novusin kanssa. Novus on yksi Ruotsin johtavista analysointi- ja tutkimusyrityksistä. Koko raportti löytyy täältä.

Jos haluat lisätietoja, ota yhteyttä:
Johanna Hedström, lehdistökontakti, +46 706 22 17 08, johanna.hedstrom@morepr.se

Kategoriat

STIHL tarjoaa laitteita ja tuotteita puutarhaan, metsätalouteen ja maisemointiin. Sertifioidut jälleenmyyjät tarjoavat kuluttajille ja ammattikäyttäjille akkukäyttöisiä puutarhakoneita, kuten robottiruohonleikkureita, pensasleikkureita ja ruohonleikkureita sekä painepesureita, moottorisahoja, raivaussahoja ja älykkäitä ratkaisuja. STIHL on maailmanlaajuinen konserni, joka pyrkii edistämään kestävämpää tulevaisuutta, ja sen avainsanoja ovat laatu ja turvallisuus. Konsernissa on noin 19 805 työntekijää, ja liikevaihto oli 5,3 miljardia euroa vuonna 2023. Pohjoismaiden pääkonttori sijaitsee Ruotsissa ja yritys toimii Norjassa, Tanskassa ja Suomessa. Lue lisää: www.stihl.fi.

Johanna Hedström

Lehdistökontakti +46706221708