STIHL yhtiön johtokunnan puheenjohtaja Michael Traub.

Tiedote -

STIHL tekee liikevaihtoennätyksen ja keskittyy johtoasemaansa kahden teknologian saralla

• STIHL tavoittelee ykköspaikka akkukäyttöisten tuotteiden markkinoilla
  • STIHL investoi bensiinikäyttöisten tuotteiden kannattavuuteen tulevaisuudessa ja keskittyy e-polttoaineisiin
  • Taloudelliset ja geopoliittiset haasteet hidastavat myynnin kasvua

STIHL Group päätti haastavan tilikauden 2022 ennätykselliseen 5,5 miljardin euron liikevaihtoon, mikä vastaa 8,6 prosentin kasvua edellisvuoteen verrattuna. Yhtiön liikevaihdosta 90 prosenttia tuli sen kotimaan Saksan ulkopuolelta. Kasvua vauhdittivat erityisesti valuuttakurssivaikutukset, inflaatioon liittyvät hinnantarkistukset ja korkeampihintaisten ammattikäyttöön tarkoitettujen tuotteiden kysynnän kasvu. Ilman valuuttakurssivaikutuksia liikevaihto olisi kasvanut 3,1 prosenttia. STIHL Groupin palveluksessa 31.12.2022 oli 20 552 henkilöä, mikä on 2,3 prosenttia enemmän kuin edellisvuonna.

STIHL yhtiön johtokunnan puheenjohtaja Michael Traub sanoo:

– Liikevaihtomme pysyi korkeana tilikaudella 2022. Lievän laskua oli kuitenkin havaittavissa verrattuna edellisiin suuren kasvun vuosiin. Syynä olivat vuoteen 2022 voimakkaasti vaikuttaneet taloudelliset ja geopoliittiset haasteet, kuten toimitusketjujen häiriöt, materiaalipula, Ukrainan sota, energiakriisi ja inflaatio, joiden vaikutus näkyi myös liiketoiminnan tuloksessa.

Myynnin kasvua hidastivat useat eri tekijät, kuten Yhdysvaltojen ja Länsi-Euroopan ydinmarkkinoiden heikko kehitys, ostovoiman heikkeneminen ja kuluttajien kulutuksen siirtyminen entistä selvemmin muille elämänalueille (kuten matkustamiseen ja ulkona syömiseen) koronarajoitusten lieventämisen seurauksena. Vaikka akkukäyttöisten tuotteiden trendi säilyi ennallaan, STIHL Groupin bensiinikäyttöisten tuotteiden segmentillä havaittiin hieman laskua.

– Siirtyminen bensiinikäyttöisistä laitteista akkukäyttöisiin on täydessä vauhdissa. STIHL muokkaa tätä muutosta aktiivisesti keskittymällä johtajuuteen kahden teknologian saralla. Teemme suuria investointeja akkuteknologiaan johdonmukaisesti ja järjestelmällisesti ja tuemme samalla edelleen vahvasti bensiinikäyttöisten tuotteidemme kestävää ja ympäristöystävällistä kehitystä.

Liikevaihdon kehitystä hidastavat kuluttajakäyttäytymisen muutos, kuivuus ja toimitusvaikeudet
Useimpien koronapandemiarajoitusten poistaminen heikensi trendiä, jossa ihmiset pysyivät kotona, harrastivat puutarhanhoitoa ja kodin kunnostamista. Sen sijaan kuluttajat käyttivät enemmän rahaa matkailuun, kulttuuriin ja ulkona syömiseen, mikä vaikutti myös STIHL yhtiön maailmanlaajuiseen liikevaihdon kehitykseen. Heikon talouskasvun, inflaation ja energiakriisin kaltaiset ilmiöt hillitsivät kuluttajien kulutusta. Samaan aikaan markkinoiden tuotetarjontaan toivat vuonna 2022 haasteita materiaalipula ja toimitusvaikeudet, joita sota pahensi entisestään. Parantaakseen toimituskykyään ja lisätäkseen tuotantokapasiteettiaan STIHL investoi 404 miljoonaa euroa maailmanlaajuisiin tuotanto-, jakelu- ja logistiikkayksiköihinsä.

STIHL yhtiön markkinakehitys lyhyesti:

• Yhtiön kotimarkkinoilla Saksassa myynti kasvoi ja liikevaihto nousi yli 500 miljoonaan euroon vuonna 2022. Kysyntä oli suurta metsätalouden, rakentamisen, puutarhanhoidon ja maisemanhoidon ammattiasiakkaiden sekä kuluttaja-asiakkaiden keskuudessa.
  • Länsi-Euroopassa yhtiön talouteen vaikuttivat kuivuus, inflaatio ja kuluttajakäyttäytymisen muutokset. Siksi myynti laski jonkin verran siitä huolimatta, että akkukäyttöisten työkalujen kysyntä oli edellisvuoden tasolla.
  • Itä-Euroopassa Venäjää lukuun ottamatta talous kehittyi myönteisesti vaikeasta poliittisesta tilanteesta huolimatta. Myynti kasvoi lähes kaikilla markkinoilla. STIHL lopetti STIHL sähkötyökalujen toimittamisen Venäjälle ja Valko-Venäjälle heti sodan alettua.
  • Pohjois-Amerikassa akkukäyttöisten tuotteiden myynnin kasvu jatkui. Kun akkukäyttöisten työkalujen kysyntä kasvoi, bensiinikäyttöisten työkalujen myynti laski hieman.
  • Latinalaisen Amerikan markkinoilla kehitys oli myönteistä, ja Kolumbiassa, Meksikossa ja Argentiinassa saavutettiin jopa kaksinumeroiset kasvuluvut.
  • Afrikka on STIHL yhtiölle tärkeä tulevaisuuden markkina-alue, mutta maanosaan liittyy suuria haasteita, kuten kuivuus. Vaikeista olosuhteista huolimatta Etelä-Afrikan myynti oli edellisvuoden tasolla.
  • Aasiassa kehitys oli kaiken kaikkiaan myönteistä. Yhdellä Aasian suurimmista markkinoista Kiinassa STIHL kasvoi kaksinumeroisin luvuin. Lisäksi koneistumisen yleistyminen Intiassa vaikutti kehitykseen myönteisesti.
  • Oseaniassa kysyntä laski edellisvuodesta useiden tekijöiden, kuten epäsuotuisten sääolojen, korkean inflaation ja heikentyneen taloudellisen toiminnan vuoksi.

STIHL tavoittelee 80 prosentin markkinaosuutta akkukäyttöisistä tuotteista vuoteen 2035 mennessä
Akkukäyttöiset tuotteet ovat STIHL yhtiön nopeimmin kasvava markkinasegmentti. Tuotevalikoimaan kuuluu nykyään yli 80 akkukäyttöistä kuluttaja- ja ammattilaistyökalua, joiden osuus yhtiön maailmanlaajuisesti myymistä työkaluista on 20 prosenttia. STIHL aikoo kasvattaa osuutta vähintään 35 prosenttiin vuoteen 2027 mennessä, ja tavoitteena on 80 prosenttia vuoteen 2035 mennessä.

– Tavoitteena on, että STIHL ottaa johtavan aseman akkukäyttöisten laitteiden markkinoilla, Traub sanoo.
– Siksi ensisijainen investointikohteemme on innovatiivisten ja tehokkaiden akkukäyttöisten tuotteiden kehittäminen ja tuotanto.

STIHL akkuteknologian kehityksen keskeisiä rakennuspalikoita ovat uusiutuvista lähteistä sähkö, kestävät ja tehokkaammat akut ja laturit sekä tehokkaat sähkömoottorit. Akkukäyttöisten STIHL tuotteiden valmistus tapahtuu tällä hetkellä yhtiön laitoksissa Itävallassa ja Yhdysvalloissa. Vuodesta 2024 alkaen STIHL alkaa valmistaa akkukäyttöisiä tuotteita myös emoyhtiön pääkonttorin yhteydessä Waiblingenissa Saksassa ja uudessa tuotantolaitoksessa Romanian Oradeassa.

Bensiinikäyttöiset STIHL tuotteet toimivat jo e-polttoaineilla
Akkuteknologian lisäksi STIHL panostaa myös polttomoottorien vastuullisuuden kehittämiseen. Traub kuvailee strategiaa seuraavasti:

– Keskitymme tietoisesti johtoasemaan kahden teknologian saralla, sillä mukautamme toimintamme järjestelmällisesti asiakkaidemme tarpeisiin. Akkukäyttöiset työkalut ovat tulevaisuutta, mutta polttomoottorikäyttöisiä laitteita tarvitaan vielä moniin käyttötarkoituksiin ja monilla maailman alueilla. Kehitämme näille asiakkaille visionäärisiä ja ympäristöystävällisiä ratkaisuja.

Siksi STIHL keskittyy biopolttoaineisiin ja e-polttoaineisiin. STIHL on jo tuonut markkinoille itse kehittämänsä MotoMix Eco -polttoaineen, joka sisältää 10 prosenttia uusiutuvia raaka-aineita, kuten metsätalouden puujätettä ja syötäväksi kelpaamattomia kasvinosia. Yhtiön tavalliseen kaksitahtimoottorien erikoispolttoaineeseen STIHL MotoMixiin verrattuna MotoMix Eco vähentää hiilidioksidipäästöjä vähintään 8 prosenttia. Nyt STIHL ottaa uuden edistysaskeleen kehittämällä synteettisiä e-polttoaineita, jotka tuotetaan ympäristöystävällisestä vedystä ja hiilidioksidista tuulivoimalla. Koska STIHL tuotteissa voi jo nyt käyttää e-polttoaineita, nämä vaihtoehtoiset ja ympäristöystävälliset polttoaineet soveltuvat STIHL työkaluihin suoraan ilman, että työkaluihin tarvitsee tehdä teknisiä muutoksia. E-polttoaineiden ansiosta jopa 10 tai 20 vuotta vanhoja moottorisahoja ja kaikkia muita STIHL polttomoottorityökaluja voidaan käyttää paljon vähentyvillä hiilidioksidipäästöt. Polttomoottorilla varustettujen tuotteiden hiilidioksidipäästöjen pienentäminen voidaan toteuttaa välittömästi ilman, että asiakkaiden tarvitsee investoida uusiin tuotteisiin. STIHL tavoittelee e-polttoaineiden laajamittaista käyttöä työkaluissaan vuodesta 2027 alkaen.

STIHL emoyhtiö Saksassa kasvattaa liikevaihtoaan
Saksalainen emoyhtiö ANDREAS STIHL AG & Co. KG saavutti vuonna 2022 ennätyksellinen 1,78 miljardin euron liikevaihdon eli 11,9 prosentin kasvun. Henkilöstön määrä kasvoi 3,8 prosenttia 5.968 työntekijään (31.12.2022), joista 4.210 työskenteli Waiblingenissa, 486 Fellbachissa, 246 Ludwigsburgissa, 940 Weinsheimissa ja 86 Wiechs am Randenissa. Suunnitelmissa on palkata lisää henkilöstöä, sillä tällä hetkellä emoyhtiössä on noin 360 avointa työpaikkaa erityisesti tulevaisuuden teknologioiden, kuten akkujen, ohjelmistojen, tietotekniikan ja digitalisaation alalla. Pääomakustannukset olivat 136,4 miljoonaa euroa ja huomattavasti poistoja ja kuoletuksia suuremmat, mikä johtuu muun muassa uusiin tuotantolaitteisiin ja rakennuksiin tehdyistä merkittävistä investoinneista. Yksi lippulaivaprojekti on virallisesti heinäkuussa 2023 avautuva STIHL Brand World, joka sijaitsee emoyhtiön pääkonttorissa Waiblingenissa.

Traub:
– STIHL Brand World on paljon enemmän kuin pelkkä museo, joka herättää STIHL brändin eloon. Tarjoamme myös runsaasti tietoa metsistä. Aihe on lähellä sydäntämme paitsi siksi, että STIHL yhtiön juuret ovat metsätaloudessa, myös siksi, että luonto on perusta, jolla elämme ja työskentelemme. Siksi sillä on erittäin tärkeä rooli vastuullisuusstrategiassamme.

STIHL Brand Worldin kävijät saavatkin oppia esimerkiksi metsäekosysteemistä, vanhoista metsistä ja vastuullisesta metsänhoidosta.

STIHL tuoteinnovaatiot ammattikäyttäjille ja kuluttajille
Uuden sukupolven iMOW robottiruohonleikkurin ja erilaisten mullistavien akkukäyttöisten tuotteiden lisäksi STIHL esitteli lehdistötilaisuudessaan uusia bensiinikäyttöisiä tuotteita.
– Uudet tuotteemme korostavat tavoitettamme olla teknologinen edelläkävijä kahdella eri rintamalla, Traub toteaa:
– STIHL iMOW robottiruohonleikkurien uusi sukupolvi tulee saataville juuri sopivasti uuden puutarhanhoitokauden alkaessa. Kuudessa uudessa ruohonleikkurissa on tehokkaat litiumioniakut sekä älykkäät käyttö- ja latausominaisuudet, ja niitä voidaan ohjata intuitiiviseksi päivitetyllä MY iMOW sovelluksella. Uudet mallit soveltuvat jopa 5 000 neliömetrin nurmikoille.

STIHL AP akkujärjestelmä, joka sisältää ammattikäyttöön suunniteltuja 36 voltin litiumioniakkuja, on kasvanut ja sisältää nyt noin 40 työkalua.

• STIHL BGA 300 reppuakkupuhallin tarjoaa puutarhan- ja maisemanhoidon ammattilaisille sekä kuntien katujen puhdistukseen jopa 26 newtonin puhallustehon sekä erinomaisen käyttömukavuuden ja helppokäyttöisyyden. Sen innovatiivinen STIHL Noise Reduction System vähentää melupäästöjä huomattavasti alle 94 desibeliin ja takaa miellyttävämmän ja tasaisen käyntiäänen.
  • STIHL on kehittänyt bott vario3 powered by STIHL hyötyautojen hyllyjärjestelmän yhteistyössä ajoneuvolaitevalmistaja bottin kanssa. Vakiohyllyjärjestelmään perustuva ratkaisu voidaan sovittaa monenlaisiin pakettiautomalleihin, mikä parantaa energian ja latauksen hallinnan joustavuutta. Paketista riippuen järjestelmä tuo hyötyajoneuvon tavaratilaan jopa 56 latauspaikkaa. Puutarhan- ja maisemanhoidon ammattilaiset sekä huoltopalvelut ja julkisen sektorin kunnossapitotoiminnot saavat ajoneuvon, joka on suunniteltu AP-järjestelmän akkujen kuljettamiseen ja jonka avulla akkuja voidaan ladata suoraan työmaalla.

STIHL AK akkujärjestelmä jatkaa myös kasvuaan. Järjestelmä on tarkoitettu ei-kaupalliseen käyttöön ja pienille yrityksille, kuten huoltopalveluille:

• STIHL MSA 60 C-B ja MSA 70 C-B akkumoottorisahat ovat perustason laitteita pihojen kunnossapitoon, puiden katkaisuun ja kevyisiin manuaalisiin töihin. Helposti käsiteltävissä moottorisahoissa on painikekäynnistys. Vakiovarusteena mukana tulee laadukas terälevy ja ketju.
  • Uusilla STIHL HSA 50 ja HSA 60 akkupensasleikkureilla hoituvat sekä isojen että pienien pensasaitojen siistimiset. Niiden 50 senttimetrin (HSA 50) ja 60 senttimetrin (HSA 60) pituiset terälevyt ja laserleikatut, timantilla viimeistellyt ja karkaistut STIHL laatuterät takaavat puhtaan leikkaustuloksen ja työn nopean edistymisen.
  • STIHL BGA 60 puhaltimessa on jopa 15 newtonin puhallusteho, joka tekee pintojen ja polkujen puhdistamisesta helppoa. Vahvasta suorituskyvystään huolimatta BGA 60 painaa vain 2,3 kiloa. Sille suositellun STIHL AK 30 akunkin kanssa se painaa vain 3,5 kiloa, mikä tekee työskentelystä helpompaa kuin koskaan.

Bensiinikäyttöiset STIHL MS 172, MS 182 ja MS 212 moottorisahat ovat kolme uutta perustason mallia. Näissä kompakteissa ja monipuolisissa moottorisahoissa on STIHL 2-MIX moottori, jonka teho on mallista riippuen jopa 1,8 kW. Moottorisahat on tarkoitettu sekä kuluttajien että ammattilaisten käyttöön. Kotitalouksissa niitä voidaan käyttää pihan pensasaitojen leikkaamiseen ja polttopuiden katkomiseen. Puutarha-alan ja muiden alojen ammattilaiset puolestaan voivat käyttää näitä malleja pienten puiden kaatamisessa ja karsimisessa sekä puurakentamisessa.

Puutarhanhoidosta ja luonnosta nauttivat ihmiset tarvitsevat oikeanlaiset varusteet, ja tämä koskee sekä työkaluja että vaatteita. STIHL brand shop tarjoaa tehokkaan suojan punkkeja vastaan, sillä uudet ”Worker”-saapassukat sisältävät hyönteisiä torjuvaa teknologiaa. Se karkottaa hyönteisiä niitä tappamatta tai vahingoittamatta. STIHL brand shopissa on myös uusia tuotteita lapsille, kuten FSC-sertifioidusta puusta valmistettu lasten höyläpenkki.

STIHL TIMBERSPORTS® -MM-kisat Saksassa
Vuoden 2023 STIHL TIMBERSPORTS® -MM-kisat palaavat kotiin, sillä ne järjestetään tällä kertaa Stuttgartissa, lähellä emoyhtiön pääkonttoria. Nyt käynnissä olevan 18. kauden finaali järjestetään ensimmäistä kertaa vuosien 2013 ja 2016 jälkeen Stuttgartin Porsche-areenalla 3.–4.11. Finaalissa yli 120 osallistujaa yli 20 maasta taistelee joukkue- ja yksilömaailmanmestaruuksista puunkaatokisassa. Liput molempiin kilpailupäiviin on jo käytännössä myyty loppuun, vaikka lippuja on ollut saatavilla enemmän kuin aiempina vuosina. Kysyntä osoittaa, että ihmiset ovat todella odottaneet kilpailun kotiinpaluuta. Ennen finaalia 16 taitavaa urheilijaa eri puolilta maailmaa aloittaa kauden Hollannin Rotterdamissa 10.6. järjestettävässä World Trophyssa, joka on STIHL TIMBERSPORTS® -sarjan vaativin kisa. Tapahtumakalenteria täydentävät eri puolilla maailmaa järjestettävät kansalliset mestaruuskilpailut.

Jos haluat lisätietoja, ota yhteyttä:
Emma Birgersson, Nordic PR & Communications Manager,
+46 73-736 23 14, emma.birgersson@stihl.se.

STIHL yrityksenä
STIHL tarjoaa laitteita ja tuotteita puutarhaan, metsätalouteen ja maisemointiin. Sertifioidut jälleenmyyjät tarjoavat kuluttajille ja ammattikäyttäjille akkukäyttöisiä puutarhakoneita, kuten robottiruohonleikkureita, pensasleikkureita ja ruohonleikkureita sekä painepesureita, moottorisahoja, raivaussahoja ja älykkäitä digitaalisia ratkaisuja. STIHL on maailmanlaajuinen konserni, joka pyrkii edistämään kestävämpää tulevaisuutta, ja sen avainsanoja ovat laatu ja turvallisuus. Konsernissa on noin 20 552 työntekijää, ja liikevaihto oli 5,49 miljardia euroa vuonna 2022. Pohjoismaiden pääkonttori sijaitsee Ruotsissa ja yritys toimii myös Norjassa, Tanskassa ja Suomessa. Lue lisää: www.stihl.fi.

Lehdistön yhteyshenkilö PR- ja viestintäpäällikkö +46 73 736 23 14

Tiennäyttäjä yli 90 vuotta

STIHL tarjoaa laitteita ja tuotteita puutarhaan, metsätalouteen ja maisemointiin. Sertifioidut jälleenmyyjät tarjoavat kuluttajille ja ammattikäyttäjille akkukäyttöisiä puutarhakoneita, kuten robottiruohonleikkureita, pensasleikkureita ja ruohonleikkureita sekä painepesureita, moottorisahoja, raivaussahoja ja älykkäitä ratkaisuja. STIHL on maailmanlaajuinen konserni, joka pyrkii edistämään kestävämpää tulevaisuutta, ja sen avainsanoja ovat laatu ja turvallisuus. Konsernissa on noin 19 805 työntekijää, ja liikevaihto oli 5,3 miljardia euroa vuonna 2023. Pohjoismaiden pääkonttori sijaitsee Ruotsissa ja yritys toimii Norjassa, Tanskassa ja Suomessa. Lue lisää: www.stihl.fi.

Andreas Stihl Oy

Koivupuistontie 10