STIHL-konserni jatkaa kansainvälistä kasvuaan

STIHL-konserni jatkaa kansainvälistä kasvuaan

• Tuotanto ympäri maailmaa korkealla tasolla tarjonnan pullonkauloista huolimatta
  • STIHL World avataan Waiblingenissa vuonna 2023
  • STIHL esittelee tuoteinnovaatioita ja vahvistaa teknologista johtajuuttaa

STIHL-konserni jatkoi kasvuaan viime tilikaudella ja tuotti tulosta 3,51 miljardia euroa tammikuun ja elokuun 2021 välisenä aikana. Kasvua oli 11,7 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna. Valuuttakurssikorjattu liikevaihdon kasvu oli 15,4 prosenttia. 31. elokuuta 2021 STIHL-konsernin palveluksessa oli 19 523 henkilöä, 7,3 prosenttia enemmän kuin vuoden 2020 lopussa. ”Myynti ja liikevaihto kasvoivat merkittävästi – ja ennakoitua enemmän – kaikissa tuoteryhmissä edellisvuoteen verrattuna. Sitoutumisen korkea taso, työvoimamme joustavuus ja tulevaisuuteen suuntautuva suunnittelu tuotannossa, myynnissä ja logistiikassa ovat mahdollistaneet tämän, vaikka raaka- aineiden puute, toimittajien ja STIHLin tuotantokapasiteetin puute sekä rajallinen kuljetuskapasiteetti ovat johtaneet merkittäviin häiriöihin toimitusketjuissa. Ilman näitä pullonkauloja olisimme pystyneet tuottamaan ja myymään vielä enemmän tuotteita”, sanoi STIHLin hallituksen puheenjohtaja Bertram Kandziora yrityksen lehdistötilaisuudessa, joka pidettiin osana kansainvälistä STIHL Media Day -päivää 15. syyskuuta. Kandziora on optimistinen loppuvuoden suhteen: ”STIHL-tuotteiden kysyntä on edelleen vahva. Tuotantomme taso on korkealla ympäri maailmaa, jotta voimme vastata asiakkaidemme tarpeisiin.”

Kansainvälisen myynnin kasvu sekä polttomoottori- että akkukäyttöisellä sektorilla
Edellisen vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna STIHL myynti kasvoi kaikilla mantereilla. ”Olipa kyse sitten metsän- tai puutarhanhoidosta, maisemoinnista, kuntien teiden kunnossapitopalveluista tai yksityisistä käyttäjistä, jotka pandemian seurauksena työskentelevät yhä useammin omissa kodeissaan ja puutarhoissaan, STIHL tuotteet helpottavat ihmisten työskentelyä luonnossa. Viime vuoden puolivälistä lähtien jatkunut akkukoneittemme suuri kysyntä on merkki siitä, että tuotevalikoimamme vastaa asiakkaidemme tarpeisiin”, sanoi STIHL hallituksen puheenjohtaja. Suosittuja tuotteita ovat muun muassa puutarhaharrastajille suunnatut STIHL iMOW - robottiruohonleikkuri, akkukäyttöinen STIHL GTA 26 -puutarhaleikkuri, polttomoottorikäyttöiset moottori- ja raivaussahat sekä ammattilaisille suunnatut, uudet akkukäyttöiset tuotteet, kuten akkukäyttöinen STIHL HLA 135 -pensasaitaleikkuri ja akkukäyttöinen STIHL FSA 135 -trimmeri, jotka lanseerattiin vuoden 2021 alkupuoliskolla. ”Myös tänä vuonna on nähtävissä voimakas akkukäyttöisten koneiden suuntaus. Myönteistä on lisäksi se, että polttomoottori- ja akkukäyttöisten tuotteiden myyntimäärät kasvoivat kaksinumeroisella prosenttiosuudella. Tämä kehitys osoittaa, että STIHL on edelleen vahva toimija polttomoottorisegmentissä, mutta se on kasvattamassa osuuttaan myös akkukäyttöisten tuotteiden markkinoilla”, Kandziora sanoo.

Maailmanlaajuinen tuotanto täydessä nopeudessa
STIHL tuotteiden jatkuva suuri kysyntä tuo kuitenkin mukanaan myös suuria haasteita. Yrityksen ratkaistavina ovat edelleen esimerkiksi häiriintyneet toimitusketjut ympäri maailmaa sekä merkittävien raaka-aineiden ja komponenttien, kuten teräksen, muovirakeiden ja elektronisten komponenttien, tarjonnan pullonkaulat. ”Näiden ulkoisten tekijöiden vuoksi emme ole valitettavasti pystyneet vastaamaan täysimääräisesti STIHL akkukoneiden kysyntään joiltakin osin. Maailmanlaajuinen tuotanto on tällä hetkellä täydessä kapasiteetissa, jotta saamme tuotevajeen korjattua ja voimme vastata paremmin asiakkaiden tarpeisiin”, Kandziora sanoo. ”Työntekijät ovat merkittävässä asemassa näihin valtaviin haasteisiin vastaamisessa. He tekevät ylitöitä ja osoittavat suurta joustavuutta ja henkilökohtaista työhön sitoutumista. Saavutamme tällä hetkellä ennätystuloksia tuotannossa, logistiikassa ja myynnissä. Menestyksekkään liiketoiminnan kehittäminen on mahdollista vain työvoimamme valtavan sitoutumisen ansiosta”, STIHL hallituksen puheenjohtaja ylisti perheyrityksen työntekijöitä.

Saksan markkinoiden liikevaihto ylittää edellisen vuoden tason toimitusvaikeuksista huolimatta
Elokuuhun 2021 mennessä STIHL Saksan markkinoiden liikevaihto ylitti jälleen merkittävästi edellisen vuoden vahvan tason. Ihmisten siirryttyä viettämään entistä enemmän aikaa kotonaan koti- ja puutarhatuotteilla on jatkuvaa ja voimakasta kysyntää, mikä on tärkein syy tälle myönteiselle myyntisuuuntaukselle. Kuitenkin myös Saksassa on tuotteiden tarjontaan liittyviä ongelmia, jotka johtuvat tuotteiden suuresta kysynnästä, raaka-aineiden ja komponenttien tarjonnan pullonkauloista sekä rajallisesta kuljetuskapasiteetista. Näistä ongelmista johtuen jälleenmyyjät, kumppanit ja asiakkaat joutuvat toisinaan odottamaan tuotteiden tilauksia tavallista pidempään. 9. heinäkuuta 2021 avattiin uusi valmiiden tuotteiden varasto STIHL jakelukeskuksessa Dieburgissa, ja varasto aloitti virallisesti toimintansa. Investointien määrä on noin 26 miljoonaa euroa. Nämä uudet tilat tehostavat yrityksen logistiikkaa ja luovat siten edellytykset markkinaosuuden kasvattamiselle Saksassa.

STIHL pääkonttori kasvaa ja laajentaa kapasiteettia tulevaisuuden teknologioille
Saksan pääkonttorin, ANDREAS STIHL AG & Co. KG:n, liikevaihto oli 1,03 miljardia euroa tammi– elokuussa 2021, 15,9 prosenttia enemmän kuin edellisenä vuonna. ”Tämä on merkittävä kasvuvauhti ottaen huomioon, että STIHL-konsernilla on myös huomattavia vaikeuksia saada riittävästi komponentteja, raaka-aineita ja muita pääkonttorin tuotantolaitosten tarvitsemia materiaaleja tarjonnan pullonkauloista johtuen”, Kandziora sanoi. Myös sähköpolkupyörien jatkuva ja korkea kysyntä takaa myönteisen liiketoiminnan kehityksen. ”STIHL Magnesium Die-Casting -tehtaallamme Weinsheimissa valmistamme myös sähköpyörän voimansiirron komponentteja ja toimitamme niitä polkupyöräteollisuuden yrityksille. Sähköpolkupyörien suosio kasvaa edelleen jyrkästi, mikä tarkoittaa, että odotamme tilausten määrän kasvavan tulevina vuosina”, STIHL hallituksen puheenjohtaja sanoi. Rohkaisevien kasvulukujen seurauksena myös pääkonttorin työntekijöiden määrä on noussut joulukuun 2020 lopusta 8 prosenttia. Raportointipäivänä 31. elokuuta 2021 työntekijöitä oli 5 684.

Tämän lisäksi työntekijöitä on 4 009 Waiblingenissa, 416 Fellbachissa, 257 Ludwigsburgissa, 924 Weinsheimissa ja 78 Wiechs am Randenissa. Pääkonttorissa on täytettävänä vielä noin 100 avointa työpaikkaa, joista suurin osa on tutkimuksen ja kehityksen aloilta. ”Digitaaliteknologioiden, verkkokauppojen sekä langattomien, yhdistettävien ja älytuotteiden jatkuvasti kasvava suosio on yhä tärkeämpi tekijä myös meidän kannaltamme. STIHL on muutoksen keskellä, ja valmistamme yritystä tulevaisuutta varten. Tärkeä osa tätä prosessia on tulevaisuuden teknologioiden valmiuksien laajentaminen Waiblingenissa”, Bertram Kandziora totesi. Yritys etsii etenkin langattomien tuotteiden, elektroniikan, digitalisaation, ohjelmistokehityksen, robotiikan, esineiden internetin (IoT) ja sähköisen kaupankäynnin asiantuntijoita.

STIHL World avataan Waiblingenissa alkuvuodesta 2023
STIHL nykyaikaistaa ja laajentaa pääkonttoriaan Waiblingenissa. Tulevan kompleksin lippulaivahanke on STIHL World, jonka on tarkoitus avautua vuoden 2023 alussa. Sen tavoitteena on esitellä yrityksen ja sen tuotteiden historiaa yhteensä kolmella tasolla ja tarjota samalla kävijöille metsiä koskevaa tietoa. Norbert Pick, yrityksen markkinoinnista ja myynnistä vastaava STIHLin hallituksen jäsen, esitteli uudet tilat kansainvälisen mediapäivän aikana järjestetyllä virtuaalikierroksella. ”Uuden STIHL Worldin kaikki alueet antavat asiakkaillemme, kannattajillemme ja muille yrityksestä kiinnostuneille mahdollisuuden kokea STIHL-tuotemerkki tavalla, joka on yhtä aikaa informatiivinen ja viihdyttävä. Uskon, että tämä lisää uskollisuutta STIHL-tuotemerkille”, Pick sanoi.

STIHL polttomoottori- ja akkukäyttöisten tuotteiden maailman ensiesittely
Kansainvälisenä mediapäivänä STIHL esitteli innovaatioita ja uusia tuotteita, joiden tarkoituksena on auttaa ammattilaisia ja yksityisasiakkaita työskentelemään helpommin luonnossa. Yritys esitteli kymmenen uutta akkukäyttöistä tuotetta.

• STIHL MSA 300 on tällä hetkellä markkinoiden tehokkain akkukäyttöinen moottorisaha. Tuotteen ansiosta voimme saavuttaa täysin uuden ulottuvuuden sahaamisessa meluherkillä alueilla ja korostaa innovatiivista vahvuuttamme myös akkukäyttöisessä segmentissä”, STIHL hallituksen puheenjohtaja totesi. Tämä ammattisaha soveltuu metsän- tai puutarhanhoidon, maisemoinnin tai kuntien tarpeisiin, ja sitä voidaan käyttää esimerkiksi valikoivaan karsimiseen, pituussuunnassa sahaamiseen, keskikokoisten puiden kaatamiseen tai puurakentamiseen. Tätä innovaatiota varten olemme kehittäneet STIHL AP 500 S -akkuyksikön. Innovatiivisen tekniikan ansiosta akussa on kevyestä painostaan huolimatta suuri energiatiheys sekä huomattavasti pidempi käyttöikä perinteisiin litiumioniakkuihin verrattuna.
  • Ammattikäyttöön tarkoitettu STIHL BGA 300 on STIHL-sarjan ensimmäinen akkukäyttöinen reppupuhallin, joka tarjoaa erittäin suuren puhallustehon ja -nopeuden. STIHL Silencer - järjestelmän (patenttihakemus vireillä) ansiosta se on luokkansa hiljaisin akkukone, jonka äänitaso on korkeintaan 93 desibeliä. Näin ollen puhallinta voidaan käyttää ilman rajoituksia myös meluherkillä alueilla.

Muita ammattilaiskäyttöön tarkoitettuja akkukäyttöisiä tuoteuutuuksia ovat:

• STIHL MSA 220 T -puunhoitosaha, joka on STIHL akkukäyttöisten yläkahvallisten sahojen sarjan tehokkain malli
  • Kannettava bottTainer-kuljetus- ja latauslaatikko – alan ensimmäinen akkukäyttöinen latausjärjestelmä, joka mahdollistaa jopa 28 akun lataamisen uuden STIHL AL 301-4 - monitoimilaturin ansiosta.

Kuluttajille suunnattuja akkukäyttöisiä tuoteuutuuksia ovat:

• Akkukäyttöinen STIHL HTA 50 -oksasasaha jota voidaan käyttää myös korkealla sijaitsevien oksien sahaamiseen maasta käsin
  • STIHL SHA 56 -imusilppuri lehtien ja leikkuujätteiden silppuamiseen
  • Erittäin kevyt akkukäyttöinen STIHL BGA 60 -lehtipuhallin, jonka suuri puhallusteho tekeekosteiden lehtien ja leikatun nurmikon poistamisesta helppoa
  • STIHL SEA 20 -rikkaimuri, jossa on laaja valikoima suuttimia. Erinomaisen hinta-laatusuhteen tarjoava tuote sopii lian ja pölyn poistamiseen kotona, autossa tai työpaikalla.

STIHL vahvistaa teknologiajohtajan asemaansa myös polttomoottorisahojen segmentissä. Yrityksen uutuustuotteiden maailman ensiesittelyssä on STIHL Hexa -leikkausjärjestelmä. Tuotteessa on ammattilaiskäyttöön tarkoitettu, nopea 3/8 tuuman Hexa-teräketju ja Hexa-viila, jonka avulla ketjun teroitus onnistuu nopeasti ja tarkasti. Uuden ketjun leikkuuteho on jopa 10 prosenttia parempi kuin 3/8” Rapid Super -mallissa. Tuotevalikoima laajenee myös kuluttajille suunnatulla perustason STIHL MS 162 -polttomoottorisahalla, jota on helppo käyttää ja käsitellä. Tuote tarjoaa rahalle erinomaisen vastineen.

STIHL esittelee myös uusia digitaalisia ratkaisuja:

• STIHL ADVANCE ProCOM -viestintäratkaisu on käänteentekevä kuulonsuojain. Sen avulla käyttäjät voivat muodostaa yhteyden jopa 16 osallistujan kesken– myös meluisessa ympäristössä. Kahden laitteen välinen etäisyys voi olla jopa 600 metriä, ja älylaite voidaan yhdistää STIHL Holzliste - sovellukseen.
  • Smart Connector 2 A on uusi kalustonhallintaan tarkoitettu laite, jonka avulla voidaan tallentaa koneen kierrosluvut ja käyttöaika ja siirtää nämä tiedot mobiililaitteeseen Bluetooth-yhteyden kautta.

Myös STIHL tuotemerkkimyymälä laajentaa valikoimaansa. STIHL leikkisahasta, joka on yksi myydyimmistä STIHL sahoista, ilmestyy uusi versio vuonna 2022. Leikkisahassa on kaikki ”oikean" laitteen toiminnot liikkuvasta, vaihdettavasta ketjusta ja LED-toimintonäytöstä uuteen muotoiluun. Tuotemerkkimyymälä esittelee myös STIHL COLLECTION 2022 -malliston vaatteet, jotka ovat kunnianosoitus luonnolle ja elämälle.

Jos haluat lisätietoja, ota yhteyttä:
Mari Kilpiö, lehdistökontakti STIHL Finland, 09 7596 9304, mari.kilpio@stihl.fi

Kategoriat

STIHL tarjoaa laitteita ja tuotteita puutarhaan, metsätalouteen ja maisemointiin. Sertifioidut jälleenmyyjät tarjoavat kuluttajille ja ammattikäyttäjille akkukäyttöisiä puutarhakoneita, kuten robottiruohonleikkureita, pensasleikkureita ja ruohonleikkureita sekä painepesureita, moottorisahoja, raivaussahoja ja älykkäitä ratkaisuja. STIHL on maailmanlaajuinen konserni, joka pyrkii edistämään kestävämpää tulevaisuutta, ja sen avainsanoja ovat laatu ja turvallisuus. Konsernissa on noin 20 550 työntekijää, ja liikevaihto oli 5,49 miljardia euroa vuonna 2022. Pohjoismaiden pääkonttori sijaitsee Ruotsissa ja yritys toimii Norjassa, Tanskassa ja Suomessa. Lue lisää: www.stihl.fi.

Lehdistön yhteyshenkilö PR- ja viestintäpäällikkö +46 73 736 23 14

Tiennäyttäjä yli 90 vuotta

STIHL tarjoaa laitteita ja tuotteita puutarhaan, metsätalouteen ja maisemointiin. Sertifioidut jälleenmyyjät tarjoavat kuluttajille ja ammattikäyttäjille akkukäyttöisiä puutarhakoneita, kuten robottiruohonleikkureita, pensasleikkureita ja ruohonleikkureita sekä painepesureita, moottorisahoja, raivaussahoja ja älykkäitä ratkaisuja. STIHL on maailmanlaajuinen konserni, joka pyrkii edistämään kestävämpää tulevaisuutta, ja sen avainsanoja ovat laatu ja turvallisuus. Konsernissa on noin 19 805 työntekijää, ja liikevaihto oli 5,3 miljardia euroa vuonna 2023. Pohjoismaiden pääkonttori sijaitsee Ruotsissa ja yritys toimii Norjassa, Tanskassa ja Suomessa. Lue lisää: www.stihl.fi.

Andreas Stihl Oy

Koivupuistontie 10