Ohita
STIHL Pohjoismaiden pääkonttorissa 1500 neliömetriä aurinkopaneeleja tuottaa vihreää sähköä

STIHL ESITTELEE UUDEN ILMASTOSTRATEGIAN – TAVOITTEENA ILMASTONEUTRAALIUS

STIHL esittelee uuden ja kunnianhimoisen ilmastostrategian, jonka tavoitteena on tehdä konsernista ilmastoneutraali. Ensimmäisenä vuorossa on Saksa, missä toiminnan tulee olla ilmastoneutraalia vuonna 2021. STIHL aikoo myös kasvattaa energiatehokkuuttaan vähintään 40 prosenttia vuoteen 2030 mennessä. Pohjoismaiden pääkonttorissa Stenkullenissa yksi aurinkokennojärjestelmä tuottaa jo vihreää sähköä, ja pääkonttori tähtää yhdeksi konsernin ensimmäisistä ilmastoneutraaleista myyntiyrityksistä.

STIHL työskentelee maailmanlaajuisesti pienentääkseen globaalia hiilijalanjälkeään. Yritys on laatinut suunnitelman toimenpiteistä, joilla suojellaan ilmastoa lyhyellä, keskipitkällä ja pitkällä aikavälillä. Painopiste on suorissa ja epäsuorissa hiilidioksidipäästöissä, ja tulevaisuudessa on tarkoitus käyttää ainoastaan 100 prosenttisesti vihreää sähköä. Hiilidioksidipäästöt, joita ei voida välttää lyhyellä aikavälillä, tullaan ilmastokompensoimaan tukemalla hanketta, jolla on kansainvälisesti tunnustettu ja riippumaton Gold Standard -merkintä.

Pidemmällä aikavälillä päästöjä vähennetään kestävillä energiatehokkuustoimenpiteillä, ja itse tuotetun vihreän energian voimakas kasvu johtaa pienempiin hyvityksiin.

STIHL esittelee ilmastostrategian

• –STIHL, kestävään kehitykseen panostava perheyritys, kantaa vastuuta ympäristöstä. Olemme päättäneet, että Pariisin ilmastosopimuksen tavoite saavutetaan – ilmaston lämpeneminen rajoitetaan selvästi alle kahteen asteeseen. Osallistumme tavoitteeseen ilmastostrategiamme ja laajemman ilmastonsuojelutoimintamme avulla, sanoo Dr Michael Prochaska, henkilöstö- ja lakiasiain johtaja ja johtokunnan jäsen, jonka vastuualueisiin kuuluu STIHL Kestävän kehityksen osasto.

Otamme STIHL-ilmastostrategian ensimmäisenä käyttöön Saksassa, missä meillä on konsernin suurimmat hiilidioksidipäästöt. Vuonna 2022 seuraavat muut tuotantolaitokset Itävallassa, Sveitsissä, Kiinassa, Yhdysvalloissa, Brasiliassa ja Filippiineillä. Myyntiyritykset eri puolilla maailmaa tulevat mukaan asteittain vuosina 2023–2028. Näin myös Suomi, joka jo nyt lämmittä kiinteistöään ympäristöystävällisesti 100% uusiutuvaa energiaa hyväksikäyttäen. STIHL tarkastelee myös mahdollisuutta vähentää päästöjä toimitusketjun muista osista, yrityksen todellisen toiminta-alueen ulkopuolelta.

Pohjoismaat ovat päässeet hyvään alkuun

STIHL Nordenin pääkonttorissa Ruotsin Stenkullenissa, Göteborgin ulkopuolella, tavoitteet ovat korkealla ja yritys pyrkii tulemaan yhdeksi konsernin ensimmäisistä ilmastoneutraaleista myyntiyrityksistä. Vuonna 2019 tehdyn laajennuksen yhteydessä asennettiin noin 1500 neliömetriä aurinkopaneeleja, ja nyt on käynnissä tarpeiden ja olosuhteiden kartoitus seuraavan askeleen ottamiseksi kohti ilmastoneutraaliutta.

• –Teemme parhaamme edistääksemme kestävyystavoitteita. Tähtäämme korkealle ja tavoitteemme on olla ensimmäisiä ilmastoneutraaleja myyntiyrityksiä. Tiedämme mitä haluamme ja mietimme nyt tarvittavia toimenpiteitä. Olemme jo edenneet pitkälle aurinkokennojärjestelmän ansiosta. Sen lisäksi, että tuotamme suurimmaksi osaksi itse fossiilitonta energiaa, annamme myös muille mahdollisuuden valita ilmastolle suotuisamman vaihtoehdon. Nyt on aika siirtyä seuraavaan vaiheeseen kestävän kehityksen työssä, sanoo Kjell Svensson, toimitusjohtaja, STIHL Norden.

Stenkullenin aurinkokennojärjestelmä tuottaa noin 50 prosenttia yrityksen vuotuisesta tarpeesta, ja kaikki ylimääräinen energia myydään eteenpäin vihreänä sähkönä kunnan sisällä. Ensimmäisenä vuonna järjestelmä tuotti noin 65 000 kWh vihreää sähköä muille kunnan alueella.

Ilmastostrategian kulmakivet

• STIHL Saksa käyttää jatkossa vain vihreää sähköä, eli uusiutuvista lähteistä tuotettua sähköä. Se vähentää Saksan tehtaiden energiaan liittyviä hiilidioksidipäästöjä noin 50 prosentilla.
  • Vuoteen 2030 mennessä energiatehokkuuden tulee kasvaa vähintään 40 prosenttia vuoteen 2019 verrattuna. STIHL lisää myös omaa vihreän energian tuotantoaan esimerkiksi lisäämällä aurinkopaneelien määrää.
    – Strategiana on huolehtia tuotantoprosessien resursseista parhaalla mahdollisella tavalla – materiaalien tehokas käyttö, veden, sähkön ja lämmön säästäminen sekä rakennusten ja tilojen suunnittelu kestävyyttä ajatellen. Nämä ovat kaikki strategiamme keskeisiä tekijöitä. Tehostamme nyt pyrkimyksiämme ja teemme kaikkemme pitääksemme huolta tulevista mahdollisuuksista, sanoo Martin Schwarz, tuotantopäällikkö ja johtokunnan jäsen.
  • Yleisesti ottaen STIHL uskoo päästöjen vähentämiseen enemmän kuin ilmastokompensointiin. Välttämättömiä päästöjä, joita syntyy esimerkiksi polttoprosesseissa tai sähköntuotannossa niissä maissa, joissa ei ole tai on vain vähän vihreää sähköä, voidaan hyvittää kompensaatiolla. STIHL tukee Gold Standard -sertifioitua ilmastonsuojeluprojektia Ruandassa, missä paikallisten täytyy keittää vesi avotulella saadakseen juomavettä. Hanke rahoittaa juomavesikaivojen kunnostamista ja tehokkaiden keittolevyjen käyttöönottoa. Se tarjoaa ihmisille mahdollisuuden puhtaaseen juomaveteen, mikä on tärkeä osa sairauksien torjuntaa ja henkilökohtaista hygieniaa. Lisäksi hiilidioksidipäästöt vähenevät, ja samalla paikalliset metsät sekä biologinen monimuotoisuus säilyvät.

Lue lisää STIHL-ilmastostrategiasta: https://www.stihl.fi/ilmastostrategia.aspx

Jos haluat lisätietoja, ota yhteyttä:Mari Kilpiö, lehdistökontakti STIHL Finland, 09 7596 9304, mari.kilpio@stihl.fi

Aiheet

STIHL kehittää ja valmistaa työkaluja puutarhaan, metsätalouteen ja maisemointiin. Tuotteita myydään vain valtuutettujen jälleenmyyjien kautta yli 1000 erikoisliikkeessä pohjoismaissa. Suomen pääkonttori sijaitsee Vantaalla. Vuonna 2019 konsernin liikevaihto oli 3,93 miljardia euroa. Konsernilla on lähes 17 000 työntekijää noin 160 maassa. Lue lisää www.stihl.fi.

Lehdistön yhteyshenkilö PR- ja viestintäpäällikkö +46 73 736 23 14

Tiennäyttäjä yli 90 vuotta

STIHL tarjoaa laitteita ja tuotteita puutarhaan, metsätalouteen ja maisemointiin. Sertifioidut jälleenmyyjät tarjoavat kuluttajille ja ammattikäyttäjille akkukäyttöisiä puutarhakoneita, kuten robottiruohonleikkureita, pensasleikkureita ja ruohonleikkureita sekä painepesureita, moottorisahoja, raivaussahoja ja älykkäitä ratkaisuja. STIHL on maailmanlaajuinen konserni, joka pyrkii edistämään kestävämpää tulevaisuutta, ja sen avainsanoja ovat laatu ja turvallisuus. Konsernissa on noin 19 805 työntekijää, ja liikevaihto oli 5,3 miljardia euroa vuonna 2023. Pohjoismaiden pääkonttori sijaitsee Ruotsissa ja yritys toimii Norjassa, Tanskassa ja Suomessa. Lue lisää: www.stihl.fi.

Andreas Stihl Oy

Koivupuistontie 10