Ohita

Tiedote -

Pohjoismainen metsä- ja viherala on samaa mieltä: kestävä tulevaisuus priorisoidaan

STIHL yhtiön raportissa korostuu se, että pohjoismaisella metsä- ja viheralalla on yhteinen näkemys kestävyydestä ja ilmastovastuusta. Raporttia varten tehdystä tutkimuksesta käy ilmi, että bensiini- ja akkukäyttöisiä koneita käytetään tasapuolisesti, ja että jatkossa halutaan panostaa akkukäyttöisiin työkoneisiin. Tästä huolimatta vain yksi prosentti alan ammattilaisista pitää alhaisia päästöjä tärkeimpänä prioriteettina koneen valinnassa.

Novusin STIHL yhtiön toimeksiannosta tuottamasta Nordic Outdoor Industry Report 2024 -raportista käy ilmi, että Pohjoismaat ovat siirtymässä yhdessä kohti kestävämpää työympäristöä, missä ympäristöllä on yhä suurempi merkitys konevalinnalle. Työkoneiden käyttö on jakautunut tasaisesti bensiinin ja akun kesken, 46 prosenttia sanoo käyttävänsä työssään molempia, mutta jälkimmäisen käyttö on kasvamassa. Laatu ja pitkäikäisyys ovat samalla edelleen niitä ominaisuuksia, jotka hallitsevat päätöksentekoa konevalinnassa, ja vain yksi prosentti näkee alhaiset päästöt tärkeimpänä kriteerinä.

– Olemme jo useiden vuosien ajan siirtäneet keskipistettämme akkukäyttöisiin työkaluihin, jotka eivät tuota paikallisia päästöjä. Lupauksemme on vahvistaa ammattilaisten työskentelyä luonnossa, ja siksi alalla työskentelevien antama palaute on erittäin tärkeää, etenkin heidän näkemyksensä kestävästä kehityksestä ja tuotevalinnoista, sanoo Kjell Svensson, toimitusjohtaja, STIHL Norden, ja jatkaa:

– Tietoiset valinnat ja pitkän aikavälin investoinnit ovat tärkeitä sekä koneita ostavalle päätöksentekijälle että niitä luonnossa käyttävälle.

Suurin osa, 67 prosenttia, pohjoismaisista vastaajista korostaa työnantajan ympäristöön sitoutumisen tärkeyttä. Yli puolet vastaajista pitää akkukäyttöisiin koneisiin siirtymistä tärkeänä, ja 43 prosenttia on kiinnostunut kokeilemaan e-polttoaineita koneissaan.

Pohjoismaat ovat yksimielisiä pieniä maakohtaisia eroja lukuunottamatta
Tutkimukseen osallistuneet ruotsalaiset ovat erittäin haluttomia työskentelemään pakokaasuja ympäristöön päästävillä koneilla, 45 prosenttia verrattuna 39 prosenttiin kaikista vastaajista. Norjassa ja Suomessa tämä kuitenkin häiritsee vain 32 ja 34 prosenttia vastaajista. Pohjoismaiden ammattilaisista norjalaiset ja suomalaiset ovat niitä, jotka pitävät siirtymistä akkukäyttöisiin koneisiin vähiten tärkeänä. Tanskalaiset pitävät muutosta kaikkein tärkeimpänä, ja lähes seitsemän kymmenestä on samaa mieltä siitä, että siirtyminen akkukäyttöisiin koneisiin on tärkeää, verrattuna Pohjoismaiden 56 prosenttiin kaikista vastaajista.

Raportti osoittaa Pohjoismaiden vahvan yksimielisyyden: tulevaisuus, jossa vihreät koneet eivät ole vain toive, vaan oletusarvo. Pohjoismaat suuntaavat yhdessä kohti kestävämpää työympäristöä akkukäyttöisten koneiden laajan hyväksynnän ja kehittyviin energialähteisiin kohdistuvan kiinnostuksen ansiosta.

Ensimmäinen Nordic Outdoor Industry Report 2024 -raportti keskittyy energialähteiden muutokseen. Koneita käyttävät ja/tai ostavat ihmiset vastasivat tottumuksia ja mieltymyksiä koskeviin kysymyksiin. Raportin perustana oleva tutkimus on toteutettu yhteistyössä Novusin kanssa. Novus on yksi Ruotsin johtavista analysointi- ja tutkimusyrityksistä. Koko raportti löytyy täältä.

Jos haluat lisätietoja, ota yhteyttä:
Johanna Hedström, lehdistökontakti, +46 706 22 17 08, johanna.hedstrom@morepr.se

Kategoriat

STIHL tarjoaa laitteita ja tuotteita puutarhaan, metsätalouteen ja maisemointiin. Sertifioidut jälleenmyyjät tarjoavat kuluttajille ja ammattikäyttäjille akkukäyttöisiä puutarhakoneita, kuten robottiruohonleikkureita, pensasleikkureita ja ruohonleikkureita sekä painepesureita, moottorisahoja, raivaussahoja ja älykkäitä ratkaisuja. STIHL on maailmanlaajuinen konserni, joka pyrkii edistämään kestävämpää tulevaisuutta, ja sen avainsanoja ovat laatu ja turvallisuus. Konsernissa on noin 19 805 työntekijää, ja liikevaihto oli 5,3 miljardia euroa vuonna 2023. Pohjoismaiden pääkonttori sijaitsee Ruotsissa ja yritys toimii Norjassa, Tanskassa ja Suomessa. Lue lisää: www.stihl.fi.

Johanna Hedström

Lehdistökontakti +46706221708