Ohita

Uutinen -

Nyt lanseerataan uudet STIHL iMOW® robottiruohonleikkurit: robotin kehittäminen ja testaus

Robottiruohonleikkurin ja työnnettävän ruohonleikkurin valinnan ratkaisee usein robottiruohonleikkurin hyväksi toive täydellisesti leikatusta ja hyväkuntoisesta nurmikosta. Tätä mieltä on ainakin Martin Ullrich, uuden sukupolven STIHL iMOW® robottiruohonleikkurin kehittämisestä vastaava projektipäällikkö.

– Robotin säännöllinen leikkuu antaa tasaisen leikkuujäljen ja erittäin terveen rakenteen nurmikolle. Tuore, hienoksi silputtu ruoho putoaa takaisin nurmikon pintaan ja toimii lannoitteena ja parantaa nurmikon laatua, sanoo Martin Ullrich ja jatkaa:
– Robottiruohonleikkuriin investoimista perustellaan usein myös ajan säästymisellä – aiemmin ruohonleikkuuseen käytetty aika voidaan käyttää johonkin muuhun.

Robottiruohonleikkurin kotelo kätkee sisäänsä elektroniikkaa, mekaniikkaa ja ohjelmiston. iMOW® robottiruohonleikkurin kaltaisen laitteen kehittäminen kestää useita vuosia, ja uuden sukupolven iMOW® robottiruohonleikkuria ovat lisäksi koetelleet muun muassa pandemia, toimitusketjun vaikeudet ja materiaalipula. Kehittämisessä on myös useita edistyneitä vaiheita, jotka edellyttävät toimivaa yhteistyötä.

Tehokas ja käyttäjäystävällinen
Tärkeä ominaisuus robottiruohonleikkurille on aktiivinen aika – eli aika, jonka robottiruohonleikkuri tarvitsee tietyn alueen leikkuuseen lataustauot mukaan lukien. Laitteen suuren leikkuuleveyden ja tehokkaiden akkujen ansiosta aktiivinen aika on lyhyempi ja tehokkaampi verrattuna vastaaviin markkinoilla oleviin tuotteisiin.

– Uusissa iMOW® robottiruohonleikkureissa on älykäs latauksen hallinta, joka mahdollistaa nopean latauksen leikkuun aikana ja hitaamman latauksen leikkuun päätyttyä. Näin nurmikko kuuluu pääasiassa puutarhanomistajalle, ei robottiruohonleikkurille, sanoo Martin Ullrich.

MY iMOW® sovelluksen ansiosta puutarhanomistaja voi ohjata iMOW® robottiruohonleikkuria älypuhelimen tai tabletin avulla. Sovelluksen muotoilu luo yhdenmukaisen kielen ja muodostaa yhdessä tuotteen kanssa yhtenäisen käyttäjäkokemuksen.

Kattavat testit varmistavat laadun
iMOW® on käynyt läpi perusteelliset, eri mantereilla suoritetut kestävyys- ja toimintotestit käytön varmistamiseksi nurmikon tyypistä, ruohon korkeudesta ja topografiasta riippumatta. Testejä on tehty todellisissa ympäristöissä, vaihtelevissa ja vaatimuksiltaan erilaisissa puutarhoissa ja simuloiduissa olosuhteissa.

– Selvitimme simulaattorissa, kuinka iMOW® reagoi erilaisiin tilanteisiin. 100-prosenttisesti digitaalisen testauksen etuna on, että voimme testata tilanteita monissa erilaisissa puutarhoissa. Simulaattori on yhdistetty todellisiin olosuhteisiin – kuten lentosimulaattori pelikonsolissa, sanoo Martin Ullrich.

Palvelu mahdollistaa rentoutumisen
Puutarha on nykyään rentoutumispaikka ja perheen ja ystävien kohtaamispaikka. Robottiruohonleikkurin design on tärkeä, sillä laitteesta tulee osa puutarhaa ja sen ulkonäköä. Yhtä tärkeää on, ettei robottiruohonleikkuri vie tilaa nurmikolta, vaan poistuu heti työn tehtyään ja jättää nurmikon omistajien käyttöön. Martin Ullrichin mukaan puutarhanomistaja voi vaikuttaa tähän yhdessä paikallisen jälleenmyyjänsä kanssa valitsemalla puutarhaan oikean kokoisen iMOW® robottiruohonleikkurin.

– Jälleenmyyjä tarjoaa tukea asennukseen ja käyttöönottoon, mutta auttaa myös valitsemaan jokaiselle asiakkaalle ja hänen puutarhaansa parhaiten sopivan laitteen, sanoo Martin Ullrich, ja jatkaa:
– Ammattimaisella asennuksella varmistetaan, että robottiruohonleikkuri toimii pitkään ongelmitta. Jälleenmyyjä voi tarjota myös palveluita, kuten huollon sesongin lopussa sekä säilytyksen. Näin asiakas säästyy sekä nurmikonleikkuulta että monilta siihen liittyviltä asioilta.

Jos haluat lisätietoja, ota yhteyttä:
Emma Birgersson, pohjoismainen PR- ja viestintäpäällikkö, +46 73-736 23 14, emma.birgersson@stihl.se.

Lehdistön yhteyshenkilö PR- ja viestintäpäällikkö +46 73 736 23 14

Tiennäyttäjä yli 90 vuotta

STIHL tarjoaa laitteita ja tuotteita puutarhaan, metsätalouteen ja maisemointiin. Sertifioidut jälleenmyyjät tarjoavat kuluttajille ja ammattikäyttäjille akkukäyttöisiä puutarhakoneita, kuten robottiruohonleikkureita, pensasleikkureita ja ruohonleikkureita sekä painepesureita, moottorisahoja, raivaussahoja ja älykkäitä ratkaisuja. STIHL on maailmanlaajuinen konserni, joka pyrkii edistämään kestävämpää tulevaisuutta, ja sen avainsanoja ovat laatu ja turvallisuus. Konsernissa on noin 19 805 työntekijää, ja liikevaihto oli 5,3 miljardia euroa vuonna 2023. Pohjoismaiden pääkonttori sijaitsee Ruotsissa ja yritys toimii Norjassa, Tanskassa ja Suomessa. Lue lisää: www.stihl.fi.

Andreas Stihl Oy

Koivupuistontie 10