Eva Mayr-Stihlin muistoksi

Eva Mayr-Stihlin muistoksi

Eva Mayr-Stihl, liikenainen ja filantrooppi, kuoli 9. huhtikuuta 2022. Mayr-Stihl oli omistautunut yrittäjä, joka oli mukana vaikuttamassa STIHL yhtiön menestykseen. Hän ohjasi 33 vuotta perheomisteista yritystä sen johtoryhmän jäsenenä. Hän oli vuosia mukana neuvottelukunnassa ja hallintoneuvostossa, joten hän tarkkaili yrityksen strategista suuntaa tarkasti.

Vahvaa kasvua ja kansainvälistymistä
Mayr-Stihl tuli isänsä yritykseen vuonna 1960. Mayr-Stih oli opiskellut liiketaloutta ja kieliä, joten hän otti vastuun mainonnasta ja markkinatutkimuksista perheomisteisessa yrityksessä. Hänen asiantuntemuksena ja intonsa saada johtoasema yrityksessä kantoi pian hedelmää, kun hän ja hänen kolme sisarustaan nimettiin äänettömiksi yhtiömiehiksi vuonna 1961. Kaksi vuotta myöhemmin hänen isänsä antoi hänen edustaa yritystä, minkä myötä hän pääsi mukaan yrityksen liiketoimintaan. Isänsä kuoleman jälkeen vuonna 1973 Mayr-Stihlistä tuli hallituksen varapuheenjohtaja, ja hän otti vastuun taloudesta ja sen valvonnasta vuodesta 1975 alkaen. Kun hän liittyi STIHL yhtiöön, yhtiöllä oli 740 työntekijää ja vuosittainen liikevaihto oli 12,8 miljoonaa euroa. Johtajuutensa aikana hän ja hänen veljensä Hans Peter Stihl auttoivat perheyritystä nousemaan yhdeksi kansainvälisistä yrityksistä, joilla on tasaisesti kasvava tuotantolinja – tuotantoa oli Saksassa, Yhdysvalloissa, Brasiliassa, Sveitsissä, Itävallassa, Kiinassa ja Filippiineillä. Vuonna 2002 Mayr-Stihl ja perheen osakkeenomistajat vetäytyivät konsernin liiketoimista. Kun yritykseen nimettiin perheen ulkopuolinen johtokunta, hän liittyi STIHL neuvottelukuntaan.

Ollessaan johdossa Mayr-Stihl keskittyi valvomaan yrityksen taloutta. Hans Peter Stihl kuvasi sisarensa roolia STIHL yhtiön johtoryhmässä seuraavasti: “järjen ääni” joka tarjosi “välttämätöntä tasapainoa”: “Aina kun minulla oli liian korkealentoisia sijoitussuunnitelmia, mitä toisinaan tapahtui, hän palautti minut takaisin maan pinnalle.” Stihlin aikaa vievä sitoutuminen Saksan eri elinkeinoyhdistyksiin ei olisi ollut mahdollista ilman hänen sisartaan, joka nousi usein auttamaan ja otti yhtiössä uusia vastuita. Nämä kaksi jakoivat toimiston monen vuoden ajan, mikä loi heille vahvan siteen.

Vahva näkemys yhteiskuntavastuusta ja kestävästä maailmasta
Toinen Mayr-Stihlin elämän pääkohdista oli hänen työnsä filantrooppina. Vuonna 1986 hän perusti miehensä Robert Mayrin kanssa Andreas Stihl Foundation -säätiön. Se nimettiin Eva Mayr-Stihl Foundationiksi vuonna 2004. Säätiö perustetiin rahoittamaan projekteja eläinten hyvinvointiin, koulutukseen, tieteeseen, tutkimukseen, taiteeseen ja kulttuuriin liittyen. Nykyisin säätiö tukee erilaisia ohjelmia, mukaan lukien lahjoitettu metsägenetiikan professuuri Freiburgin yliopistossa ja tutkimusryhmä kierrätysmateriaalien kierrosta. Lisäksi Eva Mayr-Stihl Foundation tekee joka toinen vuosi yhteistyötä Saksan yliopistojen metsälaitosten kanssa jakaakseen German Forest Science Award -palkinnon. Tähän päivään mennessä organisaatio on lahjoittanut yli 38 miljoonaa euroa tukemaan sen missioon liittyviä kohteita: “Missiomme on työskennellä paremman maailman hyväksi, jossa fyysistä terveyttä ja mielenterveyttä sekä vahvaa halua ottaa vastuu ympäristön kestävyydestä pidetään yleisesti tärkeinä arvoina.”

Monia palkintoja
11. marraskuuta 2009 Mayr-Stihl sai the Konrad Adenauer Foundation -säätiön Social Market Economy Award -palkinnon St. Paul’s -kirkossa Frankfurt am Mainissa. Vuonna 2011 hän sai Saksalta ensimmäisen luokan kunniamerkin ja hänestä tuli ensimmäinen nainen, joka sai avaimen Waiblingenin kaupunkiin. Vuonna 2019 Mayr-Stihl nimettiin Freiburgin yliopiston kunniasenaattoriksi.

STIHL yhtiön henkilökunta perheineen suree syvästi Mayr-Stihlin kuolemaa.

Jos haluat lisätietoja, ota yhteyttä:
Mari Kilpiö, lehdistökontakti STIHL Finland,
09 7596 9304, mari.kilpio@stihl.fi

Lehdistön yhteyshenkilö PR- ja viestintäpäällikkö +46 73 736 23 14

Tiennäyttäjä yli 90 vuotta

STIHL tarjoaa laitteita ja tuotteita puutarhaan, metsätalouteen ja maisemointiin. Sertifioidut jälleenmyyjät tarjoavat kuluttajille ja ammattikäyttäjille akkukäyttöisiä puutarhakoneita, kuten robottiruohonleikkureita, pensasleikkureita ja ruohonleikkureita sekä painepesureita, moottorisahoja, raivaussahoja ja älykkäitä ratkaisuja. STIHL on maailmanlaajuinen konserni, joka pyrkii edistämään kestävämpää tulevaisuutta, ja sen avainsanoja ovat laatu ja turvallisuus. Konsernissa on noin 19 805 työntekijää, ja liikevaihto oli 5,3 miljardia euroa vuonna 2023. Pohjoismaiden pääkonttori sijaitsee Ruotsissa ja yritys toimii Norjassa, Tanskassa ja Suomessa. Lue lisää: www.stihl.fi.

Andreas Stihl Oy

Koivupuistontie 10