Felixia Banck, Tove Njåstad ja Åsa Nordberg palkintokorokkeella lauantain kilpailun jälkeen.

Ruotsalaiset, norjalaiset ja tanskalaiset onnistuivat erinomaisesti vuoden 2024 pohjoismaiden TIMBERSPORTS®-mestaruuskilpailuissa

TIMBERSPORTS®-extreme-urheilun intensiivinen kilpailukausi huipentui vuoden 2024 Pohjoismaiden mestaruuskilpailuihin Malungissa, Ruotsissa, viikonloppuna 19.–20. heinäkuuta. Pohjoismaiden Pro-, Rookie- ja Women-luokkien urheilijat kamppailivat Pohjoismaiden mestaruudesta omissa kilpailuluokissaan, ja viikonloppu oli täynnä vaikuttavia suorituksia ja uusia ennätyksiä. Ruotsalainen Ferry Svan, joka voitti mestaruuden Pro-luokassa, varmisti paikkansa MM 2024 -kilpailuihin.

Ruotsalainen Ferry Svan voitti Pro-luokan käytyään jännittävän kamppailun maanmiehiään, Emil Hanssonia ja Calle Svadlingia, vastaan. Hansson, joka oli Pohjoismaiden mestari sekä vuonna 2022 että 2023, sijoittui kolmanneksi kun hänen suorituksensa hylättiin viimeisessä lajissa, Hot Saw’ssa. Norjan Vebjørn Sønstebysta tuli jälleen Norjan mestari ja hän oli neljänneksi paras Pro-luokassa jääden vain yhden pisteen päähän palkintokorokkeesta. Sønsteby teki myös sekä Norjan ennätyksen että henkilökohtaisen ennätyksensä viimeisessä Hot Saw -lajissa ajalla 6,50 sekuntia. Tämän viikonlopun kilpailu on Svanin ensimmäinen voitto Pohjoismaiden mestaruuskilpailuissa sitten vuoden 2021, ja hän varmisti paikkansa Toulousessa marraskuussa järjestettäviin MM-kilpailuihin.

– Tuntuu todella hyvältä viimeinkin voittaa. En ole voittanut kahteen viime vuoteen, joten tuntuu uskomattoman hyvältä saada voitto kotiin. Kaikki kilpailut ratkaistaan viimeisessä Hot Saw -lajissa, joten voitto ei ole selvä ennen sitä. Siinä vaiheessa on todella tärkeää onnistua, joten se hetki on haastava, sanoo Ferry Svan, ja jatkaa:

– Nyt on aika keskittyä tuleviin kilpailuihin ja ennen kaikkea MM-kilpailuihin. Tuntuu todella hyvältä edustaa Ruotsia siellä tänä syksynä, ja panostaa harjoitteluun kilpailuihin asti.

Women-luokassa ruotsalainen Tove Njåstad puolusti jälleen mestaruuttaan kovassa mittelössä tanskalaista Felixia Banckia vastaan. Banck tuli toiseksi ja ruotsalainen Åsa Nordberg kolmanneksi.

– Olen erittäin tyytyväinen panokseeni ja suoritukseeni lajeissa, varsinkin Single Buckissa ja Standing Block Chopissa. Tuntuu mahtavalta, että kehitykseni on menossa oikeaan suuntaan ja voitin tänäkin vuonna, sanoo Tove Njåstad.

Tanskalainen menestyi Rookie-luokassa
Tanskalainen Bo Andersen sai ensimmäisen kultamitalinsa Rookie-luokassa ja hallitsi kilpailua voittamalla kolme lajia neljästä. Ruotsalaiset Johan Staf ja Adam Bjöns tulivat toiseksi ja kolmanneksi. Simen Jesnes Buraas teki vaikutuksen Rookie-luokassa tekemällä Norjan ennätyksen Single Buck -lajissa ja sijoittumalla viidenneksi koko kilpailussa.

– Tuntuu erittäin hyvältä ja ennen kaikkea mahtavalta voittaa kultaa. Ensimmäinen tanskalainen kultamitali kymmeneen vuoteen, joten se tuntuu lähes historialliselta. Nyt harjoittelen ja keskityn tuleviin kilpailuihin, tähtään MM-kilpailuihin, sanoo Andersen.

Täydelliset tulokset:

• Pro-luokka: 1. Ferry Svan (SWE), 2. Calle Svadling (SWE), 3. Emil Hansson (SWE)
  • Rookie-luokka: 1. Bo Andersen (DEN), 2. Johan Staf (SWE), 3. Adam Bjöns (SWE)
  • Women-luokka: 1. Tove Njåstad (SWE), 2. Felixia Banck (DEN), 3) Åsa Nordberg (SWE)

Pro-kilpailun täydelliset tulokset ovat saatavana täältä.
Women-kilpailun täydelliset tulokset ovat saatavana täältä.
Rookie-kilpailun täydelliset tulokset ovat saatavana täältä.

Johanna Hedström, lehdistökontakti,
+46 706 22 17 08, johanna.hedstrom@morepr.se