Ohita
21-vuotias Emil Hansson otti voiton PRO-luokassa tehtyään vaikuttavan ajan Hot Saw -lajissa.

Tiedote -

Pohjoismaiden TIMBERSPORTS®-mestaruus on nyt ratkennut - Emil Hansson on uusi pohjoismaiden mestari

Pohjoismainen TIMBERSPORTS®-eliitti kokoontui lauantaina Göteborgin ulkopuolelle Stenkulleniin vuoden 2022 Pohjoismaiden mestaruuskilpailuihin. Ruotsalaiset, norjalaiset ja tanskalaiset urheilijat olivat paikalla osallistuakseen eri kilpailuluokkiin. PRO-luokassa kilpailtiin Pohjoismaiden mestaruudesta, jonka ruotsalainen urheilija Emil Hansson voitti ruotsalaisen Ferry Svanin tultua hylätyksi viimeisessä lajissa.

Jo toukokuussa alkaneella TIMBERSPORTS®-kaudella on ollut useita kilpailuja pohjoismaisille urheilijoille. Kausi huipentui lauantaina, kun Pohjoismaiden mestaruuskilpailut käytiin Stenkullenissa Göteborgin ulkopuolella. Ruotsalaiset, norjalaiset ja tanskalaiset urheilijat olivat paikalla kilpailemassa Pohjoismaiden mestaruudesta kaikissa kilpailuluokissa (PRO, Intermediate, Rookie ja Women).

PRO-luokassa odotettiin kovia eriä. Viimeisessä lajissa, Hot Saw, johdossa oli ruotsalainen urheilija Ferry Svan. Emil teki pohjoismaisen ennätyksen 5,89 sekuntia, ja kun Svan meni lavalle viimeiseen erään, oli paljon pelissä. 5,73 sekunnin ennätysajan toteamisen jälkeen Svan kuitenkin hylättiin hänen sahattuaan merkinnän yli – ja Emil Hansson julistettiin uudeksi Pohjoismaiden mestariksi.

– Lähdin mukaan tavoitteenani saada parempi kilpailupäivä kuin viimeksi Nordic Cup -kilpailussa Orsassa, jolloin minulla oli epävarma tunne. Minulla oli sama tunne vielä kahdessa ensimmäisessä lajissa, mutta sitten tuli Standing Block Chop. Siinä tunsin oloni varmaksi ja tein hyvän ajan – ja sain muut kiinni, sanoo Hansson.

Norjalaiset eivät päässeet palkintosijoille asti, mutta Vebjørn Sønsteby on lauantain kilpailun jälkeen Norjan mestari PRO-luokassa – titteli, jonka hän ottaa takaisin maanmieheltään Ole Magnus Syljubergetiltä. Tällä hetkellä Vebjørn on seitsemänneksi paras Euroopassa, ja hänen on säilytettävä tämä sija päästäkseen osallistumaan MM-yksilökilpailuihin lokakuussa. Muissa Euroopan maissa ratkaistaan vielä neljä kansallista mestaruutta ennen kuin hän saa tietää, saako hän mahdollisuuden nousta MM-lavalle Göteborgissa.

– Tavoitteeni oli päästä palkintokorokkeelle, mutta tuntui silti hyvältä kilpailla vuoden tauon jälkeen. Underhand Chop- ja Hot Saw -lajit eivät sujuneet niin kuin olin suunnitellut, mutta olen tyytyväinen panokseeni Springboard-lajissa. Nyt lähden kotiin harjoittelemaan MM-joukkuekilpailuihin. Meillä on siellä hyvät mahdollisuudet, mutta meidän tulee nostaa tasoa päästäksemme huipulle, sanoo Vebjørn Sønsteby.

Myös tanskalaisten urheilijoiden panos oli upea mestaruuskilpailuissa. Aiemmin tänä kesänä kilpailudebyyttinsä tehnyt Felixia Banck sijoittui kolmanneksi ruotsalaisten Åsa Nordbergin ja Tove Njåstadin jälkeen. Tanskalaiset rookie-urheilijat Bo Andersen ja Esben Pedersen sijoittuivat kolmanneksi ja neljänneksi ruotsalaisten Adam Bjönsin ja Edvin Karlssonin jälkeen.

Pohjoismaiden joukkuekilpailu sunnuntaina
Sunnuntaina kilpailut jatkuivat Stenkullenissa Pohjoismaiden mestaruuden joukkuekilpailuilla. Pohjoismaista kilpailivat Ruotsi, Norja ja Tanska, ja kilpailussa vierailivat myös Italian ja Puolan maajoukkueet. Alkukarsinnan ja puolivälierän jälkeen jäi neljä joukkuetta jäljelle kilpailemaan kahdessa välierässä. Ruotsi naapurimaataan Norjaa vastaan ja Puola Italiaa vastaan. Kahden jännittävän kilpailun jälkeen Ruotsi ja Italia kohtasivat toisensa finaalissa. Ruotsi voitti kultaa, ja Emil Hanssonin, Ferry Svanin, Calle Svadlingin ja Pontus Skyen joukkue kilpailevat myös Partille Arenalla järjestettävissä MM-joukkuekilpailuissa.

Katso livelähetykset vuoden 2022 Pohjoismaiden STIHL TIMBERSPORTS® -mestaruuskilpailuista täällä.

Aiheet

STIHL TIMBERSPORTS® on kansainvälinen puunkaadon kilpasarja, joka vaatii voimaa, tekniikkaa ja rohkeutta. Laji on peräisin Kanadasta, Yhdysvalloista ja Uudesta-Seelannista. Nykyään urheilulaji on kehittynyt korkean tason ammattilaiskilpailuksi, jolla on innostunut yleisö. Laji on kasvussa Ruotsissa, ja maailmanlaajuisesti TIMBERSPORTS® kiinnostaa jo yli 20 miljoonaa fania. TIMBERSPORTS® sisältää kuusi lajia: kolme kirveslajia, kaksi moottorisahalajia ja yhden sahalajin. Lue lisää stihltimbersports.is. TIMBERSPORTS® on ANDREAS STIHL AG & Co. KG:n rekisteröity tuotemerkki.

Lehdistön yhteyshenkilö Pressikontakt +46706221708

Koivupuistontie 10 B